Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera använde ni när ni började jobba professionellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!

Jag är lite nyfiken på vilken kamera ni använde när ni tog ett första professionella gig:)?

MVH
En Noob
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det här helt teoretiskt eftersom jag inte ägnat mig åt sådant, men i den digitala eran hade det nog varit D700*. Kanske en F100 e dyl annars, sett ännu mer teoretiskt?

Ironiskt nog är den kamera jag fått lite halvsymboliskt betalt för en bild ifrån, utan att någonsin försöka sälja något, en Ricoh GR.

*Har den kvar fast jag egentligen skulle sälja den för 5-6 år sedan. Ekorrsjukan?
 

gunlis

Aktiv medlem
Om en tjej skulle svara här skulle svaret nog bli oväntat. :)
Frågan är varför frågan är intressant bara. ;)
hahaha!
Bra poäng :)
Jag tycker att det är intressant för att alla verkar vara mäkta överens om att ”det inte spelar någon större roll vilken kamera du köper”. Därför så är det bara lite roligt att höra vad erfarna fotografer inledde sin karriär med :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som sagt tidigare aldrig jobbat proffesionellt. Men:
- första bild publicerad i redaktionellt material tagen med Minolta SRT 101
- första bild publicerad på kommersiell produkt (skivomslag) tagen med pappas Nikon F2
- första gången jag gjort en kommersiell uppgörelse i förväg använde jag en EOS 7D och en EOS 1D mk III
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har aldrig sålt en bild (det är inte därför jag fotar) men jag fick en bild stulen som användes i en reklamkampanj som figurerade på Aftonbladets löp (nätbilagan). Den bilden togs med en Nikon D70 , vilken förövrigt jag tog mina bästa bilder med.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Har min första större utställning nu med fineart bilder/prints där alla är tagna med Fujifilms XT2. 70x50cm, 70x100cm och 80x4ocm prints. Även 2 prints i 70x50cm taget med Fujifilms XE1.
Men sålde bilder till magasin tagna med Canon 550D redan för 8 år sedan, dock frilansande och ej professionellt på den tiden.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har aldrig jobbat professionellt, men;
Min första publicerade bild (i Sydsvenskan på 70-talet) knäpptes med en Praktica Super TL med ett 30 mm-objektiv. Filmen var Kodak Tri-X om jag minns rätt.
Därefter tog det 30+ år innan nästa bild publicerades, en trist prisutdelningsbild, denna gång i Tidningen Ridsport. Kamera Nikon F100 eller F4S.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har aldrig jobbat professionellt i mån av att få betalt men arbetade med skoltidningen och årsboken i gymnasiet och fotade skolavslutningen på uppdrag av skolan året efter. Då använde jag Canon AE-1 Program och Minolta X-700.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nikon D200 och 85/1,8. Det var ett tvåminutersporträtt av jazzsaxofonisten Kenny Garrett på ett hotellrum i Stockholm, och det bör ha varit 2006.
 
ANNONS