Annons

Ny firmware till Canon R6 - inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har medvetet legat lite lågt med att ta ner den nya firmware som finns till Canon R6, men nu funderar jag på om det ändå inte är dags.

Innan jag gör det har jag dock en fråga: Vad händer med de inställningar jag gjort i kameran, t ex tumfokus, programmering av knappar osv. Återställs allt till fabriksläge, eller ligger mina personliga inställningar kvar?
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har också legat lite lågt för att se hur den nya firmware uppdateringen mottagits. Jag har inte sett några direkta rapporteringar. Någon som sett något att tänka på förutom ev. inställningar?
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag har bara erfarenheter av R5 men jag gissar att det är samma för R6. I den meny där man väljer om sökaren ska vara 60 eller 120 Hz har de lagt dit en ny checkbox under de andra valen för att välja att sökaren ska uppdateras oftare när det är mörkt.

Om man kryssar i denna nya ckeckbox så försämras AF drastiskt. Det är en bug i 1.5 som gör att om man sedan tar bort sitt val så är ändå effekten att AF är värdelös kvar. Man måste återställa kameran till fabriksläge för att få bort effekten. Lösningen är såklart att aldrig kryssa i denna checkbox.
 

apersson850

Aktiv medlem
Normalt för Canon är att uppdateringar behåller gamla inställningar. Om man däremot backar till en äldre firmware är det inte ovanligt att inställningarna går tillbaka till fabriksinställningarna.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har bara erfarenheter av R5 men jag gissar att det är samma för R6. I den meny där man väljer om sökaren ska vara 60 eller 120 Hz har de lagt dit en ny checkbox under de andra valen för att välja att sökaren ska uppdateras oftare när det är mörkt.

Om man kryssar i denna nya ckeckbox så försämras AF drastiskt. Det är en bug i 1.5 som gör att om man sedan tar bort sitt val så är ändå effekten att AF är värdelös kvar. Man måste återställa kameran till fabriksläge för att få bort effekten. Lösningen är såklart att aldrig kryssa i denna checkbox.
Tack för det tipset! Guld värt!
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Just den här uppdateringen (v1.5.0) var ingen hitt. Jag har inte själv märkt av något systematiskt problem men tänkte ändå jag skulle stega vidare till v1.5.1 men nu hittar jag den inte på canon.se? Har provat med flera olika webbläsare, är det bara jag eller har Canon dragit tillbaka den?

Jag ser att den finns på Canon USAs sida, men vågar man ta den därifrån? Någon som vet om Canon har regionella trix för sig i FW för att göra det svårare för t.ex. gråimport?
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med min R6 med firmware 1.5.2 och tänkte hämta den nyare.
Förstår jag det rätt att Canon friskriver sig från garanti om man uppdaterar Firmware? Produkt såld i befintligt skick? Se infogad text eller bild.

Ansvarsfriskrivning: Canon Europa NV lämnar inga garantier av något slag beträffande program, filer, drivrutiner eller annat material som finns på eller laddas ned från den här eller någon annan Canon programvara webbplats. Alla sådana program, filer, drivrutiner och annat material tillhandahålls "i befintligt skick". Canon frånsäger sig alla garantier, uttryckliga eller underförstådda, inklusive och utan begränsning till underförstådda garantier angående säljbarhet, lämplighet för ett visst syfte och icke-intrång. Canon Europa NV skall inte hållas ansvarig för fel eller för förlorade vinster, förlorade affärsmöjligheter, indirekta skador eller följdskador som uppstått på grund av användning av information eller programvara från denna webbplats. Om du inte accepterar denna ansvarsfriskrivning ska du inte ladda ned programvaran.
 

Bilagor

ANNONS