Annons

Koppla upp smartphone mot Canon 5d4

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej, jag har köpt en begagnad Canon EOS 5D4. Hur gör jag för att koppla upp min smartphone via Wi-Fi? Jag får upp en fråga om lösenord på telefonen men jag har ju inget lösenord där. Hoppas någon kan hjälpa till.
 

BTLulle

Medlem
Man måste sammtidigt koppla kameran mot telefonen och då får man upp lösenordet i kameran som ska knappas in i luren.
 

martley

Aktiv medlem
Beroende på typ av anslutning är det ett av tre lösenord som är tänkbara:
* Det WiFi-lösenord som mobiltelefonens hotspot har som ska anges i kameran
* Det lösenord som kamerans WiFi-hotspot har och som visas i kameradisplayen som ska anges i telefonens WiFi-insttällningar
* Det lösenord som det WiFi-närt som både kamera och telefon ansluter till, som ska anges både i kameran och telefonen.

Alla tre metoderna bör fungera. Eller åtminstone någon av dem. Det viktiga är att telefon och kamera är uppkopplade mot samma nät.
 

Moha

Aktiv medlem
Normalt sett kör man med kameran som accesspunkt i det här fallet.
Hej, jag har köpt en begagnad Canon EOS 5D4. Hur gör jag för att koppla upp min smartphone via Wi-Fi? Jag får upp en fråga om lösenord på telefonen men jag har ju inget lösenord där. Hoppas någon kan hjälpa till.
Hej, jag har köpt en begagnad Canon EOS 5D4. Hur gör jag för att koppla upp min smartphone via Wi-Fi? Jag får upp en fråga om lösenord på telefonen men jag har ju inget lösenord där. Hoppas någon kan hjälpa till.

Jag misstänker att man måste titta på behovet av trådlösnätverk innan man bestämmer sig för att använda någon metod. Vill du använda telefonen för att överföra foton? skriva ut foton? ha mobilen som monitor?

T. ex Kameran som accesspunkt kan ju dra en del av kamerans batterikapacitet.
 

Moha

Aktiv medlem
En wifi nod (ej accesspunkt) kommunicerar enbart med den/de nod(er) som är konfigurerade för . Medan en WIFI accesspunkt kontinuerligt lyssnar på samtliga anrop från omgivningen, avkodar radiotrafiken för att avgöra om trafiken är avsedd för just för denna "acccespunkt" eller inte.


Att lyssna, avkoda och svara på WIFI kanaler är resurskrävande och det kommer att påverka batterianvändningen i kameran.

Det finns även andra radiotrafik aspekter tex effektivare filöverföringar ....
 
ANNONS