Annons

Pressad HP5+ och Paranol S

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Har letat förgäves på nätet efter info om framkallningstider för Paranol S och pressad film. Är det nån här som har nåt? Har en HP5+ pressad till 1600 som ska framkallas. Jag vet att Paranol S är i princip samma som Rodinal men då standardtiderna skiljer så lär ju rak översättning knappast fungera.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag är inte bra på Rodinal men det måste gå att framkalla i varmare temperatur och 1+25. Om du framkallar i 22 grader varmt vatten 1+25 borde det räcka med 16 minuter. Ungefär.
Kolla denna länk där finns mer info
 

Vandraren

Aktiv medlem
Varför inte?
Om du promt ska använda den soppan.
Det finns naturligtvis andra framkallare som är bättre lämpade.
Prompt och prompt. Jag hade den hemma. Jag vet att t ex DD-X är ett bättre alternativ men ur ett ekonomiskt perspektiv då jag tagit upp analogfotandet igen efter många år och behöver köra många rullar för att komma in i det igen så har jag kört med Paranol. Dessutom så har jag sällan tid att lägga två timmar på framkallning. Aldrig för att vara exakt.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Har letat förgäves på nätet efter info om framkallningstider för Paranol S och pressad film. Är det nån här som har nåt? Har en HP5+ pressad till 1600 som ska framkallas. Jag vet att Paranol S är i princip samma som Rodinal men då standardtiderna skiljer så lär ju rak översättning knappast fungera.
Jag hoppas detta intresserar:
Har letat förgäves på nätet efter info om framkallningstider för Paranol S och pressad film. Är det nån här som har nåt? Har en HP5+ pressad till 1600 som ska framkallas. Jag vet att Paranol S är i princip samma som Rodinal men då standardtiderna skiljer så lär ju rak översättning knappast fungera.
Se det datablad från tidigt 1970-tal över tider och spädningar jag har lagt in i den tråd med liknade tema, som jag svarade på häromdagen. Förhoppningsvis är den informationen till hjälp, om än halvseklet gammal…!

IMG_20220316_0002.jpg

/B
 
ANNONS