Annons

Kamerabatteri på flyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hej. Jag ska ut och flyga nästa vecka och snubblade över att litiumbatterier i vissa fall är förbjudna eller begränsade att ta med sig på flyget och undrar hur ni gjort kring den biten eller om ni haft problem?
 

PMD

Aktiv medlem
Vanligen brukar det inte vara tillåtet att ha litiumbatterier i incheckat bagage, men man får ha dem i handbagaget (möjligen med begränsningar om antal).

Flygbolagen brukar ha detaljerad information om bagageregler på sina webplatser. Kolla med det bolag du ska flyga med.
 

PeterWem

Aktiv medlem

Kortfattat, lösa batterier ska vara individuellt skyddade mot kortslutning och fraktas i handbagage eller på dig. Ej incheckat.

Bildexempel på individuellt skydd mot kortslutning.
 

Bilagor

LinusG2

Aktiv medlem

Kortfattat, lösa batterier ska vara individuellt skyddade mot kortslutning och fraktas i handbagage eller på dig. Ej incheckat.

Bildexempel på individuellt skydd mot kortslutning.
Går det att snickra ihop ett skydd hemma eller är det något som ska vara godkänt enligt några standarder? Tips på vart man kan köpa i såna fall?
 

PMD

Aktiv medlem
Tejp, som du ser hos Transportstyrelsen.
Vad som helst som inte leder elektricitet duger, t.ex. en försluten plastpåse av hyfsat tjock plast. En ziplockpåse går att återanvända och man slipper tejprester på batteriets poler.

Om man har en kameraväska med fack för individuella batterier så fungerar det också bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack! Har du haft några andra problem när du rest eller har du andra bra tips runt kamerautrustning och flyg? Första gången för mig så vill gärna få det så friktionsfritt som möjligt
Checka inte in kamerautrustning (eller annan utrustning som du vill kunna använda direkt vid ankomsten).

Jag har inte haft några problem i säkerhetskontrollen eller någon annanstans när jag har flugit med kamerautrustning, med ett undantag och det var när säkerhetskontrollanten på Lod Airport (den hette fortfarande så då) i Israel ville dra fram filmen för att övertyga sig om att kameran var en kamera. Tyvärr fanns det ingen mer film att dra fram så filmen gick av. Jag fick pilla ut den ur kameran i mörkrummet hemma.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vissa batterier har plastskydd när man köper dem, t ex original Nikon EN-EL15 i dess olika varianter. Jag har det sittande på i väskan i vanliga fall och flyttar det bara till det jag tar ur kameran. Däremot saknar batterierna till min GR III dylikt och har dessutom exponerade poler, vilket Nikon gick ifrån när de bytte från EN-EL15 från EN-EL3e, så där har jag tejpat helt utan att flyga.
 

baa

Aktiv medlem
Har alltid fotoutrustningen i en kabinväska (med rätt mått) samt i en "laptopväska". Inga batterier i kamerahusen utan de ligger i separata batterifodral (Lenscoat) med plastskydd för kontakterna.
Säkerhetskontrollen har vid några enstaka tillfällen velat försäkra sig om att de längre teleobjektiven inte är vapen, så de har kikat igenom dem. Ingen har intresserat sig för batterierna.
Oftast har de blivit nöja när jag lämnat över mitt visitkort där det står "wildlife photo".
Samtalet har därefter fokuserats på vilka platser jag skall besöka istället för vad som finns i väskorna.
 

eon

Aktiv medlem
Jag använder Think Tank's små batterifodral. De finns för ett, två respektive fyra batterier. Trevliga och smidiga små fodral. De säljs bla av Scandinavian Photo.
 

Benny p

Aktiv medlem
Jag använder Think Tank's små batterifodral. De finns för ett, två respektive fyra batterier. Trevliga och smidiga små fodral. De säljs bla av Scandinavian Photo.
Då har du batterierna utan polskydd i dom separata väskorna?
Har det varit några diskussioner vid säkerhetskontrollerna?
 

REPPER

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför säkerhetskontroll kollar systemkamera batteri? Alla har mobil som innehåller lithium batteri. Det går inte ihop....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den enda begränsning jag känner till är att ett batteri (t ex en powerbank) inte får ha hur stor kapacitet som helst. Sist jag kollade var gränsen nånstans strax över 20000 mAh.

Edit: Kollade, och TSA-gränsen är tydligen 27000.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den enda begränsning jag känner till är att ett batteri (t ex en powerbank) inte får ha hur stor kapacitet som helst. Sist jag kollade var gränsen nånstans strax över 20000 mAh.

Edit: Kollade, och TSA-gränsen är tydligen 27000.
100-160Wh, två batterier samt flygbolagets godkännande. Upp till 100Wh, 20 batterier eller om flygbolaget tillåter fler.
 
Senast ändrad:
ANNONS