Annons

Funderingar kring Z50

Produkter
(logga in för att koppla)

StatusX6

Medlem
Hej.

Insåg nu att jag hade lagt tidigare tråd i fel underkategori varpå jag startar ny här.

De kameror som jag har fått upp ögonen på är D7500 samt Z50 men har svårigheter att bestämma mig.
Sitter idag med D90 med objektiven Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM, nikon af-s nikkor 50mm f/1.8g, Nikon DX AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G och tamron sp di af 90mm f/2.8 macro.

Funderingar angående Z50 är linserna som följer med i paketet 16-50/3,5-6,3 + 50-250/4,5-6,3. Är de något bra? Klarar jag mig utan något av dessa objektiven med de objektiven jag redan har? Sedan undrar jag vilket FTZ adapter jag behöver som fungerar bra. Jag kommer att fota en del med mitt stativ.

Syftet med ny kamera är främst att fota nyfödda dotterns uppväxt, det handlar om bland annat porträttbilder och filmning. Sett att det finns autofokus på ögon på Z50 som jag kan tänka mig är riktigt bra i detta syftet. Vidare kommer jag att fota landskap, semesterbilder med familj. Tänker också prova på att fota sport.

Ni har som Z50, fotar ni genom viewfinder eller tittar ni på skärmen. Jag själv föredrar att använda viewfinder.

Jag är osäker på vilken kamera jag ska införskaffa mig. Ska jag köpa D7500 och på det sätter behålla alla mina objektiv som jag vet fungerar eller gå över till Z50 och då införskaffa mig FTZ adapter eller/och köpa kitlinserna. Jag tror att mitt Sigma objektiv inte fungerar till Z50

Tack på förhand.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan ge några råd, att fotografera via skärm med en DSLR är en otroligt seg upplevelse då Af är extremt långsam. Så vill du använda skärm så gå på en Z, då det är samma hastighet via skärm som sökare. Själv använder jag nästan alltid sökare, men skärm i trängda lägen.

Z har den fördelen att med fokus peaking, då markeras områden som är i skärpa vilket underlättar vid manuell fokus.

Du kan använda vilken som helst av de två FTZ, den senaste måste dock användas till Z9

Det finns kompabiltetslistor från Sigma och Tamron, vet inte om Sigma med Tamron går troligen inte.

Jag vet inte så mycket om Z50, och dess objektiv. Du har ju tre val, använda Nikon F objektiv, använda Z fattning i DX eller FX.

Generellt är att Nikons Z objektiv är riktigt bra men oftast dyrare än i F fattning, särskilt som de flesta objektiv i F går relativt enkelt att köpa begagnade. Jag har en Z6ii och har än så länge enbart F objektiv.

Du kan ju också titta tex en Z5
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Har precis sålt min Z50. En fantastisk liten kamera. Saknar förstås bildstabilisering men objektiven har det i stället. Bristen i objektiven är nog mest dålig ljusstyrka. Komplettera med 2.8/28 och/eller 2/40. Också mycket bra objektiv till bra pris.
Dock saknar just dessa bildstabilisering.
Vill du ha en stabiliserad sensor så rekommenderar jag Z5. Den har jag kvar.
Som "gammal" fotograf tycker jag att kravet på bildstabiliserad sensor eller objektiv är lite överdrivet. Fantastiskt bra i vissa lägen men absolut inte ett krav. Nu kan man skruva upp ISO till otroliga nivåer om ljuset är lite dåligt istället. Och har du en D90 så har du ju klarat dig bra hittills.
Bildkvaliteten från Z50 är hästlängder bättre än med D90 tror jag mig kunna säga med säkerhet. Visst, Z5 är bättre men i slutändan är det faktiskt så att bägge kamerorna producerar fantastiskt bra och det ger fotografen ett mycket lite utrymme att skylla dåliga bilder på utrustningen!
Bra att ha en FTZ. Det brukar dyka upp lite då och då begagnade. Använder det mindre än jag trodde jag skulle göra. Har ju kvar de flesta/bästa F-objektiven också men de sitter mest på mina spegelreflexhus. Det är "klöddigt" att hålla på med adaptern och jag vill helst slippa. Stökigt med en adapter och mer än ett F-objektiv samt Z-objektiven.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan ge några råd, att fotografera via viewfinder med en DSLR är en otroligt seg upplevelse då Af är extremt långsam. Så vill du använda viewfinder så gå på en Z, då det är samma hastighet via skärm som sökare. Själv använder jag nästan alltid sökare, men skärm i trängda lägen
Ehm?
Viewfinder = sökare ;)

(Om det nu är viktigt att vara internationell.)

Men visst Lv-läget på spegelreflexerna är relativt långsamt och framförallt dåligt för följande fokus, undantaget D780 som där är baserad på Z6-teknik. Lite beroende på vad man ska göra så går det ju. Tog en körkortsbild på mig själv via SnapBridge för inte så länge sedan och det går ju.

Du kan använda vilken som helst av de två FTZ, den senaste måste dock användas till Z9
Nej, båda fungerar på Z9, men det blir svårt till omöjligt att använda vertikalgreppet pga klumpen under adaptern. I övrigt är det ingen skillnad på dem.

Det finns kompabiltetslistor från Sigma och Tamron, vet inte om Sigma med Tamron går troligen inte.
Risken finns att ett så gammalt Sigma strular på båda kamerorna, när det har inbyggd motor, men det måste man nästan testa. Många äldre Sigma med inbyggd motor började strula när Nikon uppgraderade för AF-P-kompatibilitet, så det finns därmed en risk att det strular på D7500.

Jag vet inte så mycket om Z50, och dess objektiv. Du har ju tre val, använda Nikon F objektiv, använda Z fattning i DX eller FX.
De verkar vara rätt bra för att vara den typen av paketobjektiv, men de är rätt ljussvaga så det blir ju flera steg "mörkare" i en långa änden på normalzoomen t ex.

Generellt är att Nikons Z objektiv är riktigt bra men oftast dyrare än i F fattning, särskilt som de flesta objektiv i F går relativt enkelt att köpa begagnade. Jag har en Z6ii och har än så länge enbart F objektiv.
Jo, den högre optiska ambitionsnivån och att obejktiven är nyare straffar sig i plånboken, men har förstås andra fördelar. Vissa av objektiven är dock inte så fasligt mycket dyrare.

Du kan ju också titta tex en Z5
Tänkte faktiskt det också och tycker man att det duger med lägre ljusstyrka finns den i paket med 24-200 som verkar vara ovanligt bra för en superzoom, men förstås inte lika bra som en del av de andra objektiven. Kameran är väl lite långsammare än de andra modellerna i och med sensorn som är lite äldre rent tekniskt. 24-120/4 är ju också ett praktiskt omfång, men jag vet inte om det finns i paket med någon billigare modell. Jag tror jag har sett den med Z6 II hos Kameradoktorn, men det huset är klart dyrare än Z5.
 

zosma

Aktiv medlem
Enligt Cyberphotos test så har båda kit objektiven fått guld. För filmning så är Z50 bättre. Jag har Z6 och när jag filmar så använder jag nästan alltid sökaren. Bakre display är svårt att se när det är soligt ute. Och jag föredrar annars också sökaren.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ehm?
Viewfinder = sökare ;)

(Om det nu är viktigt att vara internationell.)

Men visst Lv-läget på spegelreflexerna är relativt långsamt och framförallt dåligt för följande fokus, undantaget D780 som där är baserad på Z6-teknik. Lite beroende på vad man ska göra så går det ju. Tog en körkortsbild på mig själv via SnapBridge för inte så länge sedan och det går ju.



Nej, båda fungerar på Z9, men det blir svårt till omöjligt att använda vertikalgreppet pga klumpen under adaptern. I övrigt är det ingen skillnad på dem.



Risken finns att ett så gammalt Sigma strular på båda kamerorna, när det har inbyggd motor, men det måste man nästan testa. Många äldre Sigma med inbyggd motor började strula när Nikon uppgraderade för AF-P-kompatibilitet, så det finns därmed en risk att det strular på D7500.



De verkar vara rätt bra för att vara den typen av paketobjektiv, men de är rätt ljussvaga så det blir ju flera steg "mörkare" i en långa änden på normalzoomen t ex.



Jo, den högre optiska ambitionsnivån och att obejktiven är nyare straffar sig i plånboken, men har förstås andra fördelar. Vissa av objektiven är dock inte så fasligt mycket dyrare.



Tänkte faktiskt det också och tycker man att det duger med lägre ljusstyrka finns den i paket med 24-200 som verkar vara ovanligt bra för en superzoom, men förstås inte lika bra som en del av de andra objektiven. Kameran är väl lite långsammare än de andra modellerna i och med sensorn som är lite äldre rent tekniskt. 24-120/4 är ju också ett praktiskt omfång, men jag vet inte om det finns i paket med någon billigare modell. Jag tror jag har sett den med Z6 II hos Kameradoktorn, men det huset är klart dyrare än Z5.
Tack, jag tänkte mig inte för. För varmt i solen just nu. Har ändrat min text så ser det vettigare ut, hoppas jag
 

lonian

Aktiv medlem
Om du köper Nikon Z50 så skulle jag gå på kit objektiven du kan köpa till, jag tror inte du skulle bli lika nöjd om du använder dina nuvarande objektiv.

Z50 är en väldigt liten kamera, och med objektiven konstruerade så förblir Z50 väldigt liten och slim, oerhört smidig som du nästan kan stoppa ner i en jackficka.

För landskap så fotar jag med viewfindern. För macro så fotar jag genom skärmen på Z50.
 

StatusX6

Medlem
Om du köper Nikon Z50 så skulle jag gå på kit objektiven du kan köpa till, jag tror inte du skulle bli lika nöjd om du använder dina nuvarande objektiv.

Z50 är en väldigt liten kamera, och med objektiven konstruerade så förblir Z50 väldigt liten och slim, oerhört smidig som du nästan kan stoppa ner i en jackficka.

För landskap så fotar jag med viewfindern. För macro så fotar jag genom skärmen på Z50.
Det är en fundering att köpa Z50 med båda kit objektiven 16-50/3,5-6,3 + 50-250/4,5-6,3 och därmed kanske sälja av allt det gamla och investera i Z objektiv. Mitt Sigma objektiv kommer jag att sakna då det är det objektivet som jag fotar mest med. Sigma objektivtet har ett bra F värde gentemot 16-50/3,5-6,3 .
 

StatusX6

Medlem
Enligt Cyberphotos test så har båda kit objektiven fått guld. För filmning så är Z50 bättre. Jag har Z6 och när jag filmar så använder jag nästan alltid sökaren. Bakre display är svårt att se när det är soligt ute. Och jag föredrar annars också sökaren.
Ska titta lite närmare på kit objektiven. Skulle gärna vilja ha ett lite större objektiv såsom 50-250/4,5-6,3 där jag möjligtvis kan fota sport. Dock vet jag inte hur bra blir det inomhus för fotografering av sport.
 

StatusX6

Medlem
Såg en review av Z50 där personen i fråga pratade om autofokus har börjat krångla. Är det någon mer som har påträffat detta problem?

 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade valt Z alla dar i veckan, med FTZ-adaptern.
Ersatt Sigman med medföljande kitobjektiv.
Båda kitobjektiven eller inte beror mer på vad du vill men för inomhussport är det inte så lyckat med såpass så små bländare.
Utomhus räcker normalt ljuset.

OM din Sigma /Tamron funkar kan du testa i butik. Gör de inte det så sälj dem. Funkar dem, ja då kan du visst behålla dem o låta bli kitobjektiven. Det är bra objektiv.

Och lagt till en Godox TT685N, en blixt. Framförallt använt den utomhus med solen bakom motivet. Inomhus med att slå blixten i tak eller väggen bakom dig.
 

lonian

Aktiv medlem
Det är en fundering att köpa Z50 med båda kit objektiven 16-50/3,5-6,3 + 50-250/4,5-6,3 och därmed kanske sälja av allt det gamla och investera i Z objektiv. Mitt Sigma objektiv kommer jag att sakna då det är det objektivet som jag fotar mest med. Sigma objektivtet har ett bra F värde gentemot 16-50/3,5-6,3 .
Jag har själv inte 16-50 F3.5-6.3 då kittet med telezoomen inte fanns tillgängligt i sverige när jag handlade. I stället handlade jag 24-200 F4-6,3 vilket gör Z50 lite mer bulkig men mycket brännvidd att leka med. Z50 är dock inte min primära kamera så det objektivet gjorde jag mig av med.

Idag har jag monterat 28mm f2.8 på Z50 och då blir den oerhört kompakt.
Jag hade nog velat ha mer vidvinkel så jag väntar med spänning på att höra hur mycket z 12-28mm kommer att väga. Det finns ju även manuellt Laowa 9mm f/2.8 Zero-D som bara väger 212 gram om man klarar sig utan autofokus vilket brukar funka bra för landskap.

Det enda jag ogillar med Z50 är att plus och minus knappen är på touch skärmen. Detta har fixats till i ZFC och Z30.
 
Senast ändrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har både Z50 och D7500. Och en D7100.

Har inte plåtat särskilt mycket rörliga motiv med Z50 utan då tar jag hellre 7500:an eller 7100:an. Jag föredrar den optiska sökaren i 7#00 och upplever inte att AF i Z50 hänger med riktigt - men det kan vara skit bakom spakarna.

Har inget av kitobjektiven till Z50 men använder den "gamla" FTZ-adaptern med stativgänga.

Z50 är väldigt liten så man håller snarare i objektivet än i huset så om du har stora händer rekommenderar jag att du känner på den IRL innan du slår till. Bekvämt vid transport men mindre lyckat vid handhavandet. Jag har egentligen inte förlåtit Nikon för att dom inte har något batterigrepp till 7500 men har köpt ett piratgrepp som funkar hyfsat - dock utan avtryck om man inte vill ha en USB-kabel till kameran ansluten.
 

lonian

Aktiv medlem
Hade jag köpt en Aps-c kamera idag så skulle jag nog titta på Canon EOS R7 som har 32,5 megapixel och bildstabilisering. Jag hoppas verkligen Nikon gör någonting liknande.
 

StatusX6

Medlem
Jag hade valt Z alla dar i veckan, med FTZ-adaptern.
Ersatt Sigman med medföljande kitobjektiv.
Båda kitobjektiven eller inte beror mer på vad du vill men för inomhussport är det inte så lyckat med såpass så små bländare.
Utomhus räcker normalt ljuset.

OM din Sigma /Tamron funkar kan du testa i butik. Gör de inte det så sälj dem. Funkar dem, ja då kan du visst behålla dem o låta bli kitobjektiven. Det är bra objektiv.

Och lagt till en Godox TT685N, en blixt. Framförallt använt den utomhus med solen bakom motivet. Inomhus med att slå blixten i tak eller väggen bakom dig.
Tamron fungerade med FTZ adapter, dock inte Sigman.

Tittat runt lite kring Z objektiv och de är verkligen dyra. Tänker på tex NIKKOR Z 35mm f/1,8 S samt NIKKOR Z 50mm f/1,8 S. I dagsläget har jag redan nikon af-s nikkor 50mm f/1.8g, Nikon DX AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G som är liknande.

Kanske ett bättre val då att köpa Z50 med Nikon Z50 + 16-50mm f/3,5-6,3 och då FZT adapter där jag kan använda mina gamla objektiv förutom Sigma för att senare köpa ett bra teleobjektiv begagnat.

Några tankar?


 

pdahlen

Aktiv medlem
Tamron fungerade med FTZ adapter, dock inte Sigman.

Tittat runt lite kring Z objektiv och de är verkligen dyra. Tänker på tex NIKKOR Z 35mm f/1,8 S samt NIKKOR Z 50mm f/1,8 S. I dagsläget har jag redan nikon af-s nikkor 50mm f/1.8g, Nikon DX AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G som är liknande.

Kanske ett bättre val då att köpa Z50 med Nikon Z50 + 16-50mm f/3,5-6,3 och då FZT adapter där jag kan använda mina gamla objektiv förutom Sigma för att senare köpa ett bra teleobjektiv begagnat.

Några tankar?
Tamron går inte med adaptern vad jag kan se enligt listan. Jag har Tamron 90/2,8 VC och den lyckades jag förstöra efter att kört den med Z6 (hade inte uppdaterat FW). Di modellen går inte att uppdatera står det, man måste isf köra manuellt.

 
ANNONS