Annons

Sigma 14mm f/1.8 EF eller Samyang 14mm f/2.8 RF

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolle90

Medlem
Tjenare gänget

Jag går i tankarna på ett vidvinkelobjektiv men kan jäklar inte bestämma mig
Jag fotograferar med en Canon R5 och tänkte använda objektivet för astro + landskap.


Sigma 14mm F/1.8 Art EF + RF Adapter
eller
SAMYANG AF 14mm f/2.8 RF


Det hade ju varit skönt att slippa adaptern och börja bygga lite RF objektiv - men visst är Sigman ett allmänt bättre objektiv?
vad hade ni gjort?
 

acke

Avslutat medlemskap
Tjenare gänget

Jag går i tankarna på ett vidvinkelobjektiv men kan jäklar inte bestämma mig
Jag fotograferar med en Canon R5 och tänkte använda objektivet för astro + landskap.


Sigma 14mm F/1.8 Art EF + RF Adapter
eller
SAMYANG AF 14mm f/2.8 RF


Det hade ju varit skönt att slippa adaptern och börja bygga lite RF objektiv - men visst är Sigman ett allmänt bättre objektiv?
vad hade ni gjort?
Som vanligt blir det en avvägning mellan pris, prestanda och vikt/storlek. Sigman är definitivt bättre enligt alla tester jag har läst, och den högre ljusstyrkan är en fördel vid astrofoto. Men den är också rejält mycket dyrare och tyngre/klumpigare.

Visst drömmer man om ett AF-objektiv med motsvarande brännvidd och ljusstyrka specifikt designat för RF-fattning. Det är ju vid så här korta brännvidder som RF har mest fördelar mot EF. Kortare avstånd mellan bakre linselementet och sensorn öppnar för bättre vidvinkelkonstruktioner. Dessutom kan man bättre utnyttja elektronisk korrigering direkt i kameran, när man slipper ta hänsyn till en optisk DSLR-sökarbild.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Tillägg:
Jag har för mig att Samyangs manuella RF-glugg inte är specifikt designad för RF. Det är samma optiska lösning som EF-versionen, med ”inbyggd” EF/RF-adapter, så att säga.

Vad gäller AF-versionen för RF så är den väl borttagen ur Samyangs sortiment?
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Jag har Rokinon 14/2.8 vilket är identiskt med Samyang.

Om du funderar på astro tror jag inte Samyang är för dig. Det är ganska kasst ute vid kanter och hörn. Jag tror också att ett lite snabbare objektiv är lämpligare för astro så att du kan använda lite lägre ISO.

Sigma 14/1.8 sägs vara riktigt bra för astro.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Sigmas nya 20/1,4 Art ser också frestande ut. Synd att det inte finns med RF-fattning än så länge. Egentligen tycker jag att 20mm är en mer optimal brännvidd för astro än 14mm.
 

acke

Avslutat medlemskap
Den fungerar utmärkt på R5 med adaptern.
Vilken adapter? Denna glugg släpptes idag och finns inte med EF-fattning. Den är designad enbart för spegellöst och släpps nu för Sony och Leica. Förhoppningsvis kommer den med RF-fattning senare.

Du tänker kanske på föregångaren 20/1,4 Art med EF-fattning som lanserades 2015?
 
Senast ändrad:

Tibor

Aktiv medlem
Vilken adapter? Denna glugg släpptes idag och finns inte med EF-fattning. Den är designad enbart för spegellöst och släpps nu för Sony och Leica. Förhoppningsvis kommer den med RF-fattning senare.

Du tänker kanske på föregångaren 20/1,4 Art med EF-fattning som lanserades 2015?
Jag menar den Sigma 20mm 1.4 som finns med EF fattning. Uppfattade inte ”nya” i ditt inlägg.
Rent allmänt är jag oerhört imponerad av Sigma Art objektiven som med spegellöst inte har några AF problem. Jag har flera; 14; 20, 28 40 och 135 mm. Alla har skärpa och färger som konkurrerar med Zeiss Otus 55 mm som jag jämför med.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag menar den Sigma 20mm 1.4 som finns med EF fattning. Uppfattade inte ”nya” i ditt inlägg.
Rent allmänt är jag oerhört imponerad av Sigma Art objektiven som med spegellöst inte har några AF problem. Jag har flera; 14; 20, 28 40 och 135 mm. Alla har skärpa och färger som konkurrerar med Zeiss Otus 55 mm som jag jämför med.
Ja, instämmer! Jag har också flera Sigma. Är speciellt imponerad av 135an!

Vad gäller den ”gamla” 20/1,4 så är den säkerligen en bra optik, men den nya ska vara vassare enligt inledande tester. Den nya är ju helt designad för spegellösa hus, med kortare registeravstånd som ger fördelar för vidvinkelobjektiv. Finns tyvärr inte för RF ännu.
Det blir spännande att se om det kommer en ny 14/1,8 också!
 
ANNONS