Annons

Landskapsfotografer: Hur hittar ni bra ställen när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
När jag reser och vill fotografera landskap brukar jag förbereda mig genom googla och titta hos Location Scout.

Risken eller problemet är att man får samma bilder som "alla andra".

Hur hittar jag originella motiv som är lika fina som de mest kända?

Snart bär det av till Portugal!

 

acke

Avslutat medlemskap
När jag reser och vill fotografera landskap brukar jag förbereda mig genom googla och titta hos Location Scout.

Risken eller problemet är att man får samma bilder som "alla andra".

Hur hittar jag originella motiv som är lika fina som de mest kända?

Snart bär det av till Portugal!

Detta brukar jag också fundera på när jag besöker berömda platser och fotovyer. Hur undviker man att upprepa landskapsbilder som andra redan har tagit?

Några idéer:
1. Jobba med att hitta en unik förgrund.
2. Ha tålamod att vänta in speciella ljusförhållanden. Kom tillbaka vid ett annat tillfälle om ljuset är tråkigt.
3. Prova kort skärpedjup. Tvärtemot vad skolböckerna säger så behöver inte allt i en landskapsbild ligga i perfekt skärpa.
4. Jobba kreativt med riktigt mörka ND-filter och långa exponeringstider mitt på dagen.
 

jphotog

Aktiv medlem
Detta brukar jag också fundera på när jag besöker berömda platser och fotovyer. Hur undviker man att upprepa landskapsbilder som andra redan har tagit?

Några idéer:
1. Jobba med att hitta en unik förgrund.
2. Ha tålamod att vänta in speciella ljusförhållanden. Kom tillbaka vid ett annat tillfälle om ljuset är tråkigt.
3. Prova kort skärpedjup. Tvärtemot vad skolböckerna säger så behöver inte allt i en landskapsbild ligga i perfekt skärpa.
4. Jobba kreativt med riktigt mörka ND-filter och långa exponeringstider mitt på dagen.
Nu svarade du på en annan fråga än den jag ställde...
 

acke

Avslutat medlemskap
Nu svarade du på en annan fråga än den jag ställde...
Oj, sorry. Jag läste slarvigt uppenbarligen! 😂
Nåja, tipsen kanske kan vara till nytta för någon ändå.

Ett tips för att hitta unika motiv bortom de mest kända, det är att prata med lokalbefolkningen. ”Locals” undviker ofta turistfällorna. De hittar sina egna smultronställen.
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Oj, sorry. Jag läste slarvigt uppenbarligen! 😂
Nåja, tipsen kanske kan vara till nytta för någon ändå.

Ett tips för att hitta unika motiv bortom de mest kända, det är att prata med lokalbefolkningen. ”Locals” undviker ofta turistfällorna. De hittar sina egna smultronställen.
Ja, jag har tänkt på det. Har hittat några fotografer på Instagram som jag kanske borde kontakta.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Det jag brukar göra för att hitta nya ställen, är att studera Google maps och Google Earth pro (i Sverige även Min Karta från lantmäteriet).

Jag använder både satellitbild och terrängkarta för att få lite hum om landskapet ser ut. Jag brukar också klicka på geotaggade bilder i Google Earth pro. Om man har tur, så kanske man kan få en översiktsbild hur landskapet ser ut. Mest bilder brukar det förstås finnas från turistfällorna, men det kan även finnas bilder från andra platser.

Sedan väljer jag ut några platser som ser lovande ut i närheten där jag ska bo.
Väl på plats så åker jag och rekar mitt på dagen så jag vet om det är värt att åka dit när ljuset är som bäst (morgon eller kväll).

Det blir dock lite av en chansning och man har både hittat guldkorn och slösat bort tid, så att få tips av lokala landskapsfotografer är en utmärkt idé.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Brukar studera kartor som någon redan har varit inne på men av och till intresserar jag mig mycket för det som finns inritat/utmärkt på Riksantikvarieämbetets Fornsök.

Kollar efter dammar, åar och älvar etc som användes under den vattendrivna perioden. Gillar miljön när man hittar något fd vattendrivet och kan följa eller tom förstå. Beror naturligtvis på vart i landet man befinner sig. Finns lämningar av flera olika typer som är väl så intressanta att söka upp och fota i sig själva. Men Fornsök brukar ge mig totalt ganska mycket. Finns mycket redan för deklarerat att söka efter

Fornsök använder en annan mer avancerad typ av GPS koordinater än de som jag knappar in i min bil´s GPS för att bara hitta fram. Konverterar med hjälp av denna site innan jag åker
 

apersson850

Aktiv medlem
Fornsök använder en annan mer avancerad typ av GPS koordinater än de som jag knappar in i min bil´s GPS för att bara hitta fram.
Eller mindre avancerad... Rikets nät är ett tvådimensionellt koordinatsystem i kartdatumet RT90. SWEREF 99 är en svensk realisering av det europeiska systemet ETRS89, som är tredimensionellt. Det är i princip samma sak som WGS84, vilket de flesta GPS använder som standard.

Poängen med de alternativa systemen är att det är lättare att beräkna avståndet mellan två punkter. Nackdelen är att det bara fungerar inom Sverige. Därav snarare mindre avancerat.
 
Senast ändrad:

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
1. Använd dig av ljuset. Dag som natt. Photopills är en fantastisk app för det!
2. Åk till ställen dit turister oftast inte åker.
3. Väderleksrapporten och tidiga morgonar för fin dimma.
4. Testa svartvitt, det mesta inom landskap idag är i färg.
5. Kolla surf rapporten på Surfline om du vill få bra bilder med vågor i bakgrunden.

Jag var en månad i Portugal i mars från söder till norr.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Eller mindre avancerad... Rikets nät är ett tvådimensionellt koordinatsystem i kartdatumet RT90. SWEREF 99 är en svensk realisering av det europeiska systemet ETRS89, som är tredimensionellt. Det är i princip samma sak som WGS84, vilket de flesta GPS använder som standard.

Poängen med de alternativa systemen är att det är lättare att beräkna avståndet mellan två punkter. Nackdelen är att det bara fungerar inom Sverige. Därav snarare mindre avancerat.
Går säkert med andra tal men det är det decimala talet som i alla fall jag helst använder till min bil GPS. Men det finns fler konverterare (koordinaterna i bilden är bara sk dummy värden)
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Om man låter bli att besöka de uppenbara turistfällorna så ökar man väl sina chanser, åtminstone. Sen får man ha ögonen öppna och se sig omkring.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
När jag reser och vill fotografera landskap brukar jag förbereda mig genom googla och titta hos Location Scout.

Risken eller problemet är att man får samma bilder som "alla andra".

Hur hittar jag originella motiv som är lika fina som de mest kända?

Snart bär det av till Portugal!

Ta dig till "motivet" men vänd dig åt andra hållet och du har ett eget motiv!
 

Ventures

Aktiv medlem
Man ska väl ha tur om man råkar hamna på rätt plats vid rätt tillfälle när man är på semester. Årstid, väder, tid på dygnet påverkar ju mycket om det ser intressant ut eller inte. Man kan ju alltid reka och komma tillbaka vid ett bättre tillfälle om man har möjlighet. Lite tråkigt att ta samma bild som tusentals andra, men vykortshyllan i affären visar vad proffsen tycker är sevärt. Men de bor kanske på platsen och kan välja den bästa tidpunkten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Går säkert med andra tal men det är det decimala talet som i alla fall jag helst använder till min bil GPS.
Man får ju knappa in vad enheten förstår. Bil-GPS brukar inte vara så bra på att hantera olika koordinatsystem och kartdatum. Det är en annan sak om du använder exempelvis en universal-GPS från Garmin. De har femtioelva olika system, plus möjligheten att definiera ett eget.
 

jphotog

Aktiv medlem
Btw, någon som har ett smultronställe för fotografering i Portugal?

Min plan är att bilar runt två veckor i början av Oktober.
 
ANNONS