Annons

Ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejsingen

Medlem
Hej,
Skulle vilja ha tips på en bra ryggsäck där min Nikon D5 med 70-200 och 24-70 får plats i, och laddaren. Den behöver inte vara vattentät, utan smidig att bära med sig.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ojoj, ingen enkel fråga att svara på. De kriterier du räknar upp uppfylls av väldigt många ryggsäckar. Du bör åtminstone ge ett maxpris som vägledning. Ska det finnas plats för någonting mer än de prylar du nämner?

Valet av fotoryggsäck är en väldigt personlig grej. Jag skulle i första hand rekommendera att du besöker en välsorterad fotobutik eller en fotomässa, om du har möjlighet. Ta med dig dina fotoprylar och provpacka olika ryggsäckar.

Vad gäller vattentäthet så har många ryggsäckar inbyggt regnskydd idag. Det påverkar inte smidigheten nämnvärt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag gillar LowePro 200 AW om man bara har en kamera med sig. Den är liten, lätt, smidig, bra vadderad och sitter bra på ryggen. Jag brukar ha den till kamerahus med monterat 100-400 som är i samma storlek som ett 70-200/2,8. 24-70 och laddaren får också plats. Den kostade runt 1000-lappen när jag köpte den.


Edit: Den verkar dragit iväg ett par-tre hundralappar

 

Bluebike

Aktiv medlem
Finns tretton säckar på dussinet för kamera och ett par, tre objektiv. Behöver du ha med en regnjacka, matsäck eller bara fotoprylarna, Ett stativ, kommer du att skaffa mer utrustning som ska med.

Åtkomst genom ryggsidan ( du slipper smutsiga bärremmar/rygg oms säcken läggs ned, en del varianter kan snurras runt och man kommer åt prylarna med säcken hängandes i midjebältet. Åtkomst genom topp och baksida, de flesta, Åtkomst genom sidan (åtkomst bra , men säcken i passade inte min rygg).

Inredning; ingen packa fickor småväskor som fästs i bälte/ryggsäck eller löst i ryggsäck ( använder det systemet i olika tappning, ett kamerahus, lite rengöringsprylar, laddare mm i en ryggsäck/väska in med en objektivväska med ett zoom objektiv och filter adapter eller väskan med fasta objektiv och väskan med blixt med tillbehör och eller fickan med filter, snabb packning för olika bilder), det vanliga med justerbara avdelare, som oftast är onödigt tjocka.

Delad säck, undre fotofack och övre diverse fack. Eller den lite udda variant på inrednign som fungerar bra, Think Tank shape shifter ( har en och är ett av mina tips, överlasta inte då är det svårt att komma åt prylarna). Ska du ha med ett stativ, går det med säcken du tittar på,? går det att komma åt utrustningen utan att ta av stativet?, är stativet skyddat? ( Jag har en smal säck som rymmer kamera med ett tele samt vattenpåse med drickslang en där stativet rullas rullas in i en fastsydd tygbit och spänns fast. Perfekt att för att cykla etc)
 
ANNONS