Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Får man fotografera Kaknästornet på håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

DubbelEken

Aktiv medlem
Innan Kaknästornet stängdes var jag ofta där och fotograferade uppe från toppen. Många gånger fotograferade jag även tornet från längre avstånd. Men sen tornet stängdes och blev ett skyddsobjekt har jag helt upphört att avbilda det med kameran eftersom jag har fått till mig att det inte får avbildas. När jag söker info om ett eventuellt avbildningsförbud på Google så verkar det finnas ett förbud men jag blir ändå osäker när det ofta cirkulerar nytagna fotografier på tornet på t.ex Instagram. Senast en fin bild på tornet här på Fotosidan när det publicerades en artikel om en fotosession på Djurgården.
Hur är det, är det avbildningsförbud av byggnaden direkt utanför och nedanför tornet och inte något förbud om man fotograferar det från långt håll? Om det är avbildningsförbud av tornet gäller det ju hela tiden oavsett avstånd man fotograferar ifrån? Eller har jag fel?
Tacksam för hjälp att reda ut detta.

Nej du har inte fel.
Kan man stoppa avbildningen - nej.
Bör man publisera ATT man har avbildat det?
Det är väl här det trixiga börjar. Tror nog allt man kan bli fälld för det. KOmmer det någonsin tas upp ett sådant fall? - Troligtvis inte. OM det inte råkar vara ngn "tillfälligt" turistande utlandsperson.

Nej du har inte fel.
Kan man stoppa avbildningen - nej.
Bör man publisera ATT man har avbildat det?
Det är väl här det trixiga börjar. Tror nog allt man kan bli fälld för det.
Nej, det är inte olagligt att publicera bilder på Kaknästornet eller andra skyddsobjekt med fotoförbud. Det är själva fotograferandet som är olagligt.

Nej, det är inte olagligt att publicera bilder på Kaknästornet eller andra skyddsobjekt med fotoförbud. Det är själva fotograferandet som är olagligt.
Ok, jag förstår. Då får jag fortsätta avstå från att fotografera Kaknästornet då. Synd att det råder förbud att avbilda det.

Vad jag fick för svar när jag frågade. Se delen mellan Länsstyrelsen och Teracom. Sen hur det håller i domstol är en annan fråga. Kanske någon annan vill ställa frågan igen 2026?

ANNONS
Götaplatsens Foto