Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D Mark II N vs. 1Ds Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Vad skiljer eg. en 1D Mark II N mot en 1Ds Mark II. 1,3 i cropfaktor och lägre upplösning givetvis, men vad är det mer?

MVH

Johan

1DMkII/1DMkIIn är snabbare vid sekvenstagning. 8,5 bps. N-versionen har större display än 1DsMkII/1DMkII och minnesbufferten är ju större beroende på mindre filstorlek I övrigt är det samma kvalitetsbyggen. Kan ha glömt någon liten detalj. Har bara testat 1DsMkII en kort tid, men det var i princip de enda skillnader jag kommer ihåg nu ett år efteråt. För mitt plåtande är 1DMkII den idealiska kameran. Prislappen på Ds-varianten var något för hög så det blev en 5D istället för att få FF-sensor. Och kombinationen 5D/1DMkII är perfekt för mig.

Någon som inte bara testat utan äger en 1DsMKII kommer nog att ge ett mer detaljerat svar än jag. Men jag tror att jag prickat in de skillnader som sticker ut mest. Korrigera mig om jag glömt något.

Oj! Jag vet om många av fördelarna med 1D MkII N mot 1Ds MkII.

Jag tänkte på (men skrev det inte) om 1Ds MkII hade några mer fördelar än det jag skrev.

MVH

Johan

Är det inte färre miljoner pixlar på N versionen? Typ runt 8 mpix för att kunna öka hastigheten på sekvenstagningen?

Såg precis efteråt att någon redan nämnt upplösningen.. lustigt nog gick inte mitt inlägg att radera..

Jag hade i mitt jobb 1DsMII och har nu 1DMII efter att ha bytt uppgifter. I ryggmärgen har jag ännu 1DsMII och märker främst i fotografiernas brus att en FF har jag inte. Minneskorten räcker bättre till nu när ett raw foto är 8 mb jämfört med 16 mb st tidigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto