Annons

1d Mark II vs 1DS

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Hej!!
Har svår att bestämma mig vilken modell jag
vill ha.

Vill ha både hastighet och kvallite.
Vi ha något som motsvarar min nuvarande kamera.Eos 1N RS.

Vad skall jag välja???

Ja alltså... 1Ds:en är väl inte speciellt snabb? 3-4 bilder per sekund och max 10 bilder i bufferten om jag inte minns fel (någon här kan säkert bekräfta eller dementera).

Ladda hem några testbilder tagna med 1D Mark II för att se om bildkvaliteten räcker. Om den inte gör det har du löjligt höga krav. :)

Jag skulle aldrig i livet byta min 1D Mark II mot en 1Ds, utom för att sälja den och köpa en 1D Mark II + en bra optik i så fall.

Eos 1Ds har snäppet högre upplösning och fullformats sensor, men det är allt.

De två största nackdelarna med 1Ds är det lilla buffertminnet vilket främst irriterar modefotografer. Den andra saken är att displayen inte har en rejäl zoomfunktion så att man kan kolla skärpan.

Den största fördelen med 1D mark II är inte bildkvaliteten utan snabbheten.

Eos 1D mark II har aningen större exponeringsomfång, bättre blixtexponeringsautomatik, dubbelt så hög upplösning på displayen, batterisnålare, snabbare, snabbare autofokus, skriver snabbare på minneskortet, högre ISO, billigare osv.

Att det kommer en efterträdare till 1Ds som är bättre är självklart. 1Ds delar brusreduceringsteknik med D60. Skillnaden mellan D60 och 10D i brus är stor... Mark II har mindre brus än 10D...

Frågan är mer när nya 1Ds kommer. Den nuvarande modellen är så bra att Canon faktisk kan vänta till januari nästa år med att presentera en ny modell och istället få fram en riktig killer. Canons yrkessäljare lovar dyrt och heligt till yrkesbutikerna att det inte kommer fler proffskameror från Canon i år.

Jag skulle köpt en mark II och möjligen bytt upp mig när 1Ds-efterträdaren kommer.

Begagnade 1Ds verkar svårt att få tag på till rimliga priser.

Johan, i din presentation skriver du:

"Jag jobbar som frilansfotograf med inriktning på Skidåkning/Actionsport/reklam."

Låter som mark II med sin snabbhet är perfekt för dig.

Jag lovar att återkomma med lite omdömmen om mark II:an när jag hunnit testa min. Ska hämta ut den imorgon vid lunch.

Förstår att det kliar i prylfingret nu Magnus, så nääära;)

Enligt vad jag förstår så räcker upplösningen i den nya 1DII LÅNG väg även när det gäller stora tryck/print-jobb!!

MEn det finns ju byråer som vill ha väldigt stora filer typ över 30MB och då är det inte många fler än 1Ds som klarar kravet...

Om du jobbar med kvicka situationer och inte har ngn som skriker efter megaMBfiler så gå lungt för en MarkII.

OBS jag är Analogist själv så mina ord väger kanske lite lätt i sammanhanget;)!

Mvh Niclas,

Ps, Jag tror inte att upplösning är det enda att se efter,,,faktiskt så börjar Den intressekurvan att dala lite nu när 6mp är nådd med råge.

Hej

I 16 bitar blir bildfilerna på 48MB för en Canon Mark2. En som själv väntar!

Omar skrev:
Hej

I 16 bitar blir bildfilerna på 48MB för en Canon Mark2. En som själv väntar!

Lite underligt att många då måste ha filer från 1ds. Kanske är det typ sådana byråer som "Stone image" http://creative.gettyimages.com/ som kräver 50mb,,,

Sant är hur som helst att MarkII håller lång väg för stor krav;)!

Mvh Niclas

Ps, Spännande för er som väntar!

Senast ändrad:
MB har inget med kvalitet att göra

Man kan plåta med 1600-film och skanna i 4000 ppi och vips har man en 60MB-bild, eller 120MB i 16 bitar. Men detaljåtergivningen lär vara sämre än en 400-film skannad i 2000 ppi. Den senare skulle man kunna interpolera upp och få ett bättre resultat.

Likadant är det med digitalkameror. Det är sensorn, bruset och optiken som avgör hur kvaliteten blir.

Jag vet inte om det är testat, men många påstår att de kan få ut mer ur en 1D (4MP) än en 6MP som 10D eller D60.

En bildfil som är rätt exponerad och som har lågt brus och är tagen med skarp glugg kan man blåsa upp ruggigt stort. Men givetvis blir det skillnader mot mellanformat eller storformat.

De tär dock lite klurigt att plåta motocross med mellanformat. Kvalitetskraven måste alltså ställas mot vad man plåtar - och vilka kunder man har. Man behöver ju inte investera i kvalitet som inte efterfrågas och som man inte kan få betalt för.

Det har blivit en uppdelning mellan reklamfotografer. En del som har mindre kunder klarar sig med 1Ds och andra måste ha digitala bakstycken. Många av IKEAs anlitade fotografer kör med 1Ds.

Jag är övertygad om att en mark II på ISO 800 eller 1600 ger bättre bildresultat än en 1V med motsvarande film.

tack tack!!!!
Nu börjar jag bli klokare.
De lutar nog åt en Mark II,för att sedan byta när den nya DS kommer om den är grymm.....

Om jag förstår rätt så har den en brännvidsförlängning på 1,3x.
Dvs om jag sätter på min 2x converter,blir de då
3,3 x ,eller har jag fattat fel??????

hej igen!!

Vad för filstorlek kan den leverera i de olika formaten ??

Är de stor skillnad på mark II mot DS:en??

Klarar den bildbyrå kraven??

johanhagberg.com skrev:

Om jag förstår rätt så har den en brännvidsförlängning på 1,3x.
Dvs om jag sätter på min 2x converter,blir de då
3,3 x ,eller har jag fattat fel??????

Nej, du får väl gångra där, så med en 2x konverter och 1,3x brännviddsförlängning så blir det 1,3*2=2,6

så ett 300 blir motsvarande 720.

/Patrik

Patrik Bylund skrev:
Nej, du får väl gångra där, så med en 2x konverter och 1,3x brännviddsförlängning så blir det 1,3*2=2,6
så ett 300 blir motsvarande 720.

Hmm.. nått stämmer inte riktigt här, med 1.3x "brännviddsförlängning" så ger ett 300:a en bildvinkel motsvarande vad 390mm ger för småbild. Så med 2x konverter på detta så blir bildvinkeln motsvarande 780mm för småbild.

[EDIT]Jag såg precis att det bara var ett räknefel från din sida: 2.6*300 = 780.. :)[/EDIT]

Tack tack!!

Är de någon som vet om de är lång väntetid på husen fortfarande.
För den har väl släppts nu?
Är de billigare någon annanstans??Typ USA?
Har en kopis som reser på Japan? Hur ligger priserna till där?
Är de någon ide att köpa utomlans om man vill ha in den i företagen,tänkte på moms,skatt,tull osv...Naturligtvis blir de väl billigare utomlands,men då kan jag ta den på företaget,eller?

Taksam för era svar/Väl mött

Hej

Jo kameran släpptes någon gång i april och till dags datum har tex Yfo i Malmö fått in två kameror i första sändningen (i början av maj) (dock ett butik ex.) och en kamera till kund (OS-fotograf) och nu i fredags (28/5) dvs en månad senare fick de in en kamera. Så takten är ungefär 1-2 kameror i månaden till butik ( ialla fall YFO). Jag hörde för en månad sedan att Hegethorns hade 90 ex beställda, nu kan man tänka sig att det är över 100 ex beställda, ingen anning om detta stämmer dock. Så om takten är tex 2 kameror till butik per månad, så har Hegethorns betat av den nuvarande beställningskön på ca 50 månader, det är ju inte så lång tid :) :) Dock bara spekulationer, snart borde det komma större leveranser, få hoppas det ialla fall. Om man har tur så kanske man hittar något ex utomlands, men att ställa sig i kö nu i Sverige hos de stora fotobutikerna, är nog inte denna rätta vägen om man vill ha sin kamera inom rimlig tid.

Från en som väntar!

Omar skrev:
Jo kameran släpptes någon gång i april och till dags datum har tex Yfo i Malmö fått in två kameror i första sändningen (i början av maj) (dock ett butik ex.) och en kamera till kund (OS-fotograf) och nu i fredags (28/5) dvs en månad senare fick de in en kamera. Så takten är ungefär 1-2 kameror i månaden till butik ( ialla fall YFO).

Kameradoktorn i Stockholm har också bara fått tilldelat sig två kameror. De skulle kommit i förra veckan, men tydligen har de fastnat på lagret i Göteborg. "De har fått in så mycket prylar på en gång att det är kaos där" är beskedet... Så jag får se när de hittar min kamera.

Jag hörde för en månad sedan att Hegethorns hade 90 ex beställda, nu kan man tänka sig att det är över 100 ex beställda, ingen anning om detta stämmer dock. Så om takten är tex 2 kameror till butik per månad, så har Hegethorns betat av den nuvarande beställningskön på ca 50 månader, det är ju inte så lång tid :) :) Dock bara spekulationer, snart borde det komma större leveranser, få hoppas det ialla fall.

Enligt Canon ska 40 procent av alla som beställt få sina kameror i Juni. Det är alltså i slutet av juni som den stora laddningen ska komma. Men man vet ju aldrig säkert...

Att beställa en kamera nu i Sverige innebär säkert leverans till hösten...

ANNONS
Götaplatsens Foto