Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1DsM2, 1DM2 sensorrengöring......

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Försöker hitta en bra lösning för rengöring av sensor på mina 1D.

Någon som har testat detta?

http://www.visibledust.com/sensorbrush.htm

Komprimerad luft bör väl gå att skaffa här hemma.

Olika bredd för olika sensorer låter kanske lite
överarbetat men det hela verkar ju fungera.

Mvh

Jerry

Bilagor

• brushes.jpg
    brushes.jpg
    45.8 KB · Visningar: 393
Senast ändrad:
På fotomässan snackade jag med Nikons mekaniker där han satt och gjorde ren sensorer på Nikon digitalare.

Ren sprit(kan vara svårt att få tag på men det går :) )
Rispapper och en bambupinne.

Linda rispappret runt pinnen och fukta med sprit och dra över sensorn, thats it svårare var det inte.

Hej Jerry!

Jag har än så länge haft turen att inte fått något på sensorn som inte går att blåsa bort.

Jag använder Hamas blåsare (svart med rödpip), annsr är nog Apotekets röda blåsa bra (för de med vaxproppar) kostar bara runt 25kr.

Luft på flaska skulle jag aldrig använda på sensorn då det ibland kommer ut vätska (kondens?) som skulle fläcka ner sensorn.

Jag försöker att inte exponera sensorn, genom att byta optik så lite som möjligt (2 kamerahus) om jag gör det, isåfall så snabbt som möjligt.

Jag har ett par SensorBrush till min 20D och jag kan säga att de är helt kanon. Systemet funkar precis som utlovat. Ladda borsten med tryckluften och dra en gång över sensorn så är det klart.

Körde tidigare med en mårdhårsborste och visst funkade det också, men man fick köra på ett par gånger innan sensorn var helt ren.

Anledningen till de olika storlekarna är just att man ska bara behöva dra EN gång, istället för att "varva" över sensorn och på så sätt dra runt skiten.

Det viktiga är att man stänger av kameran under gluggbyte, på 20D är det ännu bättre om man tar ur batterierna, då sensorn verkar vara laddad till skillnad mot 10D som laddar ur sensorn när man stänger av den. 20D drar lättare till sig damm än vad 10D gör.

Råkade få flytande tryckluft på sensorn en gång då jag var lite snabb med tryckluften och höll den i fel vinkel. Naturligtvis trodde jag att kameran gick sönder, men icke sa nicke. Det räckte med att torka rent sensorn med en microduk så var "torkfläcken" borta. För tydligen så är det inte sensorn som är exponerad utan ett lågpassfilter och det är ju gjort av glas eller plast, som skyddar själva sensorytan. Tur det!

Lycka till!

Senast ändrad:
Låter bra....

Tack för snabba svar...

Låter som en bra lösning.

Finns prylarna att köpa i Sverige?
(...sa den late...)

Jerry

Hej Jerry,

Änsålänge finns dom bara i kanada. Jag fick mitt kit på ~1vecka.

Lycka till // Martin

Ps. Jag använder "CRC Dust Off" som har den "rätta" drivgasen. Finns i välsorterade järnaffärer. Ds.

Jag köpte tryckluft från Cyberphoto första gången, sen har jag köpt från Clas Ohlson här där jag bor.

Det är den "svagare" varianten som är den mest lämpliga. Kommer inte ihåg vad drivgasen heter, men den lämnar inga rester vilket den "starkare" kan göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto