Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1DsM2...fundering....

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
En intressant iakttagelse efter lite egna och andras tester är att vi tydligen börjar nå gränsen när det gäller vad befintlig optik kan prestera i förhållandet till den digitala sensorn i 1:1 småbild.
Man talar om nödvändigheten av L-glas och ibland även fasta brännvidder för att matcha sensorn i 1DsM2.
Kommer Canons nästa steg att bli en ny serie objektiv, eller kommer man att gå vidare med utvecklingen av sensorer med fler MP och bättre möjlighet att utnyttja befintlig optik?

Kommer nuvarande megapixelrace tillfälligt att stanna upp?

Bara lite tankar att fritt kommentera för den
diskussionsintresserade..........

Mvh

Jerry

Problemet med 1Ds är inte i första hand att den har många pixlar, de är rätt stora (betydligt större än de som finns i 20D).
Problemet är att 1Ds har en fullstor sensor och därmed utnyttjar de svaga kanterna på objektiven.

Har man skarpa zoomar på 20D så fungerar det utmärkt, just tack vara att den endast utnyttjar den starka mittdelen av objektiven.

Så man kan säkerligen göra ännu högre upplösning, så länge det inte är frågan om fullstor sensor och ändå få fullgott resultat med skarpa zoomar.

Att man får klen kantskärpa med (i första hand) vidvinkelobjektiv och fullstor sensor/småbild är ju inget nytt, det märktes redan med småbildsfilm och på 1Ds.

Det kanske blir så att man väljer att arbeta med bägge spår - Att utveckla sensorerna och optiken. Jag tror inte att Mp-racet är över, men det kräver så som du själv konstaterar - Bättre optik. Nu har jag ingen som helst uppfattning om teknikutvecklingen inom tillverkning av högkvalitativt glas - Men där händer nog en hel del. Låt oss hoppas att det innebär bra gluggar till bra priser - 1DsM2 och en L-glugg har ju förmågan att gräva ett stort hål i ekonomin :)

Jag tror precis tvärtom faktiskt.. Att megapixelracet kommer att avstanna under 2005. Åtminstonde om vi tittar på de mera avancerade kamerorna, på systemkamerasidan. Upplösningen har nu nått gränsen för vad fin optik kan prestera och krutet kommer nog att läggas på att lansera bättre optik avsedda för digitala kameror.

Jag skulle inte vilja säga att det är ett problem att 1Ds/1Ds MkII har en fullstor sensor.

De svaga kanterna som Kim refererar till är ju ganska uteslutande på vidvinkeloptik och jag tror att folk tittar för mycket på bilder på dataskärmar än att betrakta bilderna färdiga i tryck. Ta L-optik som t.ex. 135/2L, 200/2.8L och längre telen. De är i princip lika skarpa över hela bildytan. Ja, Sigmas 120-300/2.8 lär inte heller ha några problem enligt mtf-mätningen..

Jag tror detta är ett teoretiskt problem...

Dessutom kan man om man vill, croppa en 1Ds Mk II bild till 1.3x sensor och fortfarande ha 10,54MP kvar om man nu skulle tycka att kantskärpan brister ;)

NEj, minsann.. nu är det nyårsafton... Gott nytt på er.

Jeppe skrev:
Jag tror precis tvärtom faktiskt.. Att megapixelracet kommer att avstanna under 2005. Åtminstonde om vi tittar på de mera avancerade kamerorna, på systemkamerasidan. Upplösningen har nu nått gränsen för vad fin optik kan prestera
Eftersom 20D har mindre pixlar än 1Ds mark II och optiken hänger med alldeles utmärkt, så är det bevisligen möjligt att pressa in fler pixlar i en kommande 1Ds, optiken kommer att hänga med så länge kantskärpan är god.

Ja, lite klumpigt formulerat av mig. Vad jag skulle säga är att jag tror upplösningen är såpss hög att det räcker till de ändamål som avses. Filstorlekarna börjar bli ganska tungarbetade för fotograferna, skulle jag tro. Jag så en 3 meters panoramabild (beskuren till panoramaformat) från en 1Ds MkII nere i köln.. Helt sjukt bra (Bild på den ligger i photokina-reportaget).

Om inte tillverkarna väljer att offra pixlarnas omfång, eller kommer på nån ny genialisk lösning så tror jag att 8MP kommer att vara det som gäller för 1.6x-sensorer (men jag har säkert fel, som vanligt ;)).

Fujis teknik verkar onekligen intressant.

Jeppe skrev:
Jag tror precis tvärtom faktiskt.. Att megapixelracet kommer att avstanna under 2005. Åtminstonde om vi tittar på de mera avancerade kamerorna, på systemkamerasidan.

Här kanske man måste nyansera lite - Vi som fotograferar kanske har nått en "detta är mer än vi behöver"-gräns. Men samtidigt så finns det en ambition hos företag som utvecklar och den bygger på "Vi pressar in mer bara för att vi kan". Jag skulle inte tycka att det är alldeles otroligt att Canon kommer med en 22mp kamera förr eller senare. Sen om den kommer att bygga på CMOS eller någon annan innovation på sensorsidan som ligger runt hörnet, det vågar jag mig inte på att spekulera kring.

Jag räknar iaf med att 1Ds M2 kommer att hålla sig fräsch ur prestandasynpunkt ca 2 - 2,5 år.

Men som sagt, för oss fotografer är kanske inte megapixlarna det kritiska just nu - Men för teknikutvecklingsföretagen är det en helt annan fiskdamm.

Jag är iaf fetnöjd med 8 miljoner bildpunkter.
Det är viktigare (för mig) att man kan plåta vid höga iso-tal med lågt brus och bra bildkvalitét, än några extra megapixlar.

Men givetvis tackar jag inte nej till fler pixlar, om pixelkvalitén bibehålls :D

ANNONS
Götaplatsens Foto