Annons

28mm.. Nikon eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Eftersom jag är så frustrerad på mitt 50/1.8 objektiv pga avståndet, har jag bestämt mig för att investera i ett 28mm istället och lugna mina nerver.

Men nu e ju frågan vilken man ska ta och inhandla.
Nikon har sin 28/2.8D men för en 300 mer har Sigma sin 28/1.8DG.
Så nu e frågan vilket ni skulle ha investerat i?

Är lite allergisk mot Sigma som jag har postat tidigare i en tråd.

Har inte riktigt fått nå grepp om objektiven här på Fotosidans recensioner och har inte heller hittat nå vettig sida där de är lite mer ingående i testerna.

Och här nere i Tjeckien är det fan svindyrt med såna här saker så jag får beställa från Tyskland vilket gör att jag mer eller mindre får köpa objektivet oprövat.

Nån som har nå erfarenhet av dessa objektiv?

Engelen skrev:
Eftersom jag är så frustrerad på mitt 50/1.8 objektiv pga avståndet, har jag bestämt mig för att investera i ett 28mm istället och lugna mina nerver.

Men nu e ju frågan vilken man ska ta och inhandla.
Nikon har sin 28/2.8D men för en 300 mer har Sigma sin 28/1.8DG.
Så nu e frågan vilket ni skulle ha investerat i?

Är lite allergisk mot Sigma som jag har postat tidigare i en tråd.

Har inte riktigt fått nå grepp om objektiven här på Fotosidans recensioner och har inte heller hittat nå vettig sida där de är lite mer ingående i testerna.

Och här nere i Tjeckien är det fan svindyrt med såna här saker så jag får beställa från Tyskland vilket gör att jag mer eller mindre får köpa objektivet oprövat.

Nån som har nå erfarenhet av dessa objektiv?

Jag har haft Sigmas 28/1.8. Närgränsen är bra och optiskt är den ok. Vad skall du ha objektivet till? Är 28 mm en brännvidd du använder mycket? Behöver du den extra ljusstyrkan som Sigmat ger jämfört med Nikons 28/2.8?

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_28_28/index.htm

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=127&sort=7&cat=38&page=1

Senast ändrad:
Ska använda den främst för Street och porträtt fotografering...

kommer även att investera i en SB-600 så...
Men jag är mest irriterad på 50mm eftersom jag alltid måste ta ett par steg bakåt för att få med det jag vill fotografera...

Jag hade ett Sigma 24/1.8 som säkerligen är likvärdig 28/1.8. Optiken var mycket skarp men oskärpan (bokehn, eller hur det stavas) var fasansfullt ful vilket jag störde mig mycket på.

abbeman skrev:
Jag hade ett Sigma 24/1.8 som säkerligen är likvärdig 28/1.8. Optiken var mycket skarp men oskärpan (bokehn, eller hur det stavas) var fasansfullt ful vilket jag störde mig mycket på.
Precis samma erfarenhet här. Extremt trevligt objektiv, men i "svåra" bakgrundsförhållanden så är bokehn fullständigt vedervärdig. Den blir liksom "radiell" i sin utsträckning, så att oskärpan får mönster som går från mitten och utåt. Delvis har det säkert med den relativt korta brännvidden att göra dock.

Om du kan hosta upp lite mer pengar så bör du också kolla in Sigma 30/1,4. Det är lite mindre än Sigma-28:an men större än Nikkorn, samtidigt som det är ljusstarkare än båda.

Dessvärre går smärtgränsen vid 2.8:an.
Lutar åt Nikon objektivet eftersom ni alla irriterar er på Sigman :)
Men jag antar att den också har problem med AF i mörka förhållanden?

Annars så finns ju Nikon 28/f1.4 om det är extrem ljusstyrka du vill ha, men den är dyr.......tillverkas inte längre, och är dyrare begagnad än den var att köpa ny.

Varför gör inte Nikon en ny variant på denna superglugg, skulle vara helt perfekt som normal på en D300, och jag skulle beställa en direkt :)

/kent

Bokeh skrev:
Annars så finns ju Nikon 28/f1.4 om det är extrem ljusstyrka du vill ha, men den är dyr.......tillverkas inte längre, och är dyrare begagnad än den var att köpa ny.

Varför gör inte Nikon en ny variant på denna superglugg, skulle vara helt perfekt som normal på en D300, och jag skulle beställa en direkt :)

/kent

Jag vill oxå ha en normal glugg på min 1.5gångers kamera. Helst Nikon och gärna AF-S. Men det lutar åt Sigmas 30/1,4 hsm fast jag vill helst ha orginal..

fredrik_hedman skrev:
Jag vill oxå ha en normal glugg på min 1.5gångers kamera. Helst Nikon och gärna AF-S. Men det lutar åt Sigmas 30/1,4 hsm fast jag vill helst ha orginal..

Jag har Sigmas 20mm 1.8, samma serie som 28mm:arn. Jag gillar 20mm skarpt, den är lagom stor och skarp. Ljusstark och så, och den känns välbyggd. Det enda dåliga med den är att den inte har HSM, men men, man kan inte få allt för en dryga tretusing.

Läs vad folk tycker om 30mmarn innan du bestämmer dig. Jag kikade på en sån först, men ändrade mig när jag kollat runt lite, valde mellan Sigmas 24mm 1.8 och 20mm:arn, och det blev den senare pga det är roligt med vidvinkel. ;) 20, 24 och 28mmarna funkar även på fullformats-sensor, om du skulle handla en sån nån gång. 30mm:arn är anpassad för DX-sensorn, om jag inte minns fel (DC-beteckningen).

Engelen skrev:
Känns tryggare när sakerna heter samma sak... ;)

Skulle t.ex inte installera SAAB dämpare i en Volvo ;)

Lite för långt dragen analog, men jag hajar. Jag hade valt Nikon om jag kunnat. Nu kan jag inte det, så det blir Sigma och inget jag ångrar.

Utifrån vad Björn Rörslett skriver om (i det nedre stycket) Nikkor AF skulle nog jag ha valt Sigmat om jag haft ett kamerahus som inte ger ljumätning med ej-af objektiv.

http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html

"Prior to the 0.2 m close-focus model (see above), more modest optical designs were manufactured and none could come anywhere near the performance of the later version. A simple 5-element formula was later employed for the AF 28 mm f/2.8 lens and this likewise is a mediocre performer. Probably Nikon targeted these lenses at the amateur market and considered low price more important than optical performance."

Emellertid valde jag versionen som fokuserar ned till 0.2m.
28mm tycker jag personligen inte är så upphetsande på en crop-kamera men den kommer till användning när Nikon kommer ut med en 5D-utmanare.

Faktiskt vet jag inte varför jag hellre vill ha nikon bara för det står nikon på huset. Har inte något vettigt svar..

Tack Andreas för dina tips! Ska kika vidare

jag har en nikon 28/2.8, utan D i beteckningen. jag gillar smidigheten på det, och brännvidden i många lägen. optiskt har jag inte riktigt hunnit skaffa mig en egen uppfattning än, mer än att det är rejält mycket bättre än mitt apkassa makinon 28/2.8.
jag har även sigma 20/1.8 som jag oxå gillar rejält, mycket tack vare att det är vidvinkligt och klarar av att få hyfsade bilder i nästan vilka ljus-situationer som helst!

jag är lite skeptisk till fokusen på nikon 28/2.8, den är på tok för snabbskruvad från närgränsen till oändligheten! är det sämre ljus, eller sådär kontrast på fokuspunkten hittar inte objektivet fokus. är 4 varv på skruven har jag räknat, jämfört med 5 varv för nikon 50/1.8. sigmat hittar i stort sett alltid fokus, men så är det rejält många varv på fokusskruven från närgräns till oändlighet oxå!

jag köpte mitt 28/2.8 för tusenlappen, och mest för att jag gillar brännvidden och smidigheten på objektivet! D50 med 28/2.8 och 50/1.8 är en rätt smidig kombo att ta med sig när man inte orkar ta med hela halva fotoväskan.
skulle jag få välja mellan ett sigma 28/1.8 och ett nikon 28/2.8 skulle jag troligtvis ta sigmat, eftersom jag är betydligt mer förtjust i mitt sigma 20/1.8 än i mitt nikon 28/2.8. spelar storleken på objektivet och 52mm filterstorlek roll, så ta nikonvarianten, annars skulle jag nog rekommendera att kika på sigmat!

ANNONS
Götaplatsens Foto