Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

29 miljarder bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är många som anser att hjulet stressade samhället oxå..och det stämmer nog :)

larsaz skrev:
...Kameramobilen blir förmodligen en dag svenssons kamera & våra festkameror!

Japp..det är ju det jag sagt hela tiden :)
Så fort det kommer mobilkameror med bra bildkvalitet, som räcker till 10x15 i bra kvalitet så är succen given!
Ett perfekt kompliment till den "vanliga" kameran.

Senast ändrad:
forry4U skrev:
Har inget alls med bakåtsträvande att göra.
Knappast heller med naturlig utveckling att göra

Vad är en naturlig utveckling? Menar du att det finns en förutbestämd plan som de dumma marknadskrafterna försöker förmå oss att deviera från?

sagan skrev:
Det är många som anser att hjulet stressade samhället oxå..och det stämmer nog :)

Jasså, var hittar du dom som anser det?

Om så skulle vara fallet så kan man ju tänka att spiralen vidgas & slutar i en krasch, eller?

Om redan hjulet startade stressen så vet jag inte var vi ska hamna med tanke på den teknikutveckling som pågår & som vi har framför oss...

Jag hatar att vara teknikfientlig men kan inte släppa dom problem jag ser redan idag p.g.a. alla dessa prylar som vi tycker oss vara beroende av.

Jag kan inte förstå varför man försvarar marknadskrafter som trycker på så hårt, det är väl ingen tvekan om att kameramobilen är ett sätt för mobilmarknaden att klara budgeten.

Sen så är det en annan sak att mobilerna inom en framtid kommer att tillfredsställa svenssons krav på bilder, idag så vet jag dock inte en som är nöjd med sina mobilbilder, inte ens svenssons...

Re: Re: 29 miljarder bilder!

KGS skrev:
var kan man se dem? o hur länge lever jag om jag studerar varje bild en sekund?

Den va bra KG, jag skulle vilja säga, till vilken nytta???

Har svårt för att tro att så många av dessa bilder sparas på ett vettigt sätt, antar att större delen är borta inom nåt år...

*Glömde det, det är ju mängden som räknas i den digitala världen!* (Ironi med en viss sanning, eller?)

Jag tror faktiskt att större delen av "Svenssonbilderna" tagna med kameramobiler kommer att vara väck ganska så snart, om inte annat för att dom är så dåliga...

larsaz skrev:
Jasså, var hittar du dom som anser det?
Läs i historieböckerna..det finns flera kända filosofer som uttalat sig om hjulet och stressen det medfört.

larsaz skrev:
Om redan hjulet startade stressen så vet jag inte var vi ska hamna med tanke på den teknikutveckling som pågår & som vi har framför oss...

Jag hatar att vara teknikfientlig men kan inte släppa dom problem jag ser redan idag p.g.a. alla dessa prylar som vi tycker oss vara beroende av.
Vissa människor passar in i ett modernt samhälle...andra gör det inte.
larsaz skrev:
Jag kan inte förstå varför man försvarar marknadskrafter som trycker på så hårt, det är väl ingen tvekan om att kameramobilen är ett sätt för mobilmarknaden att klara budgeten.
Jag ser det inte alls så överhuvudtaget..mobilkameran är populär därför att folk vill ha det..för att de har verklig nytta och glädje av produkten.
Att marknaden vill sälja gäller ju allt, har inte specifikt med mobilkamera att göra överhuvudtaget...lika lite eller lika mycket som någon annan produkt!

larsaz skrev:
Sen så är det en annan sak att mobilerna inom en framtid kommer att tillfredsställa svenssons krav på bilder, idag så vet jag dock inte en som är nöjd med sina mobilbilder, inte ens svenssons...
Javisst..de kamerorna som är nu tillfredställer knappast någon..det skrev jag tidigare oxå :)
larsaz skrev:
Jag tror faktiskt att större delen av "Svenssonbilderna" tagna med kameramobiler kommer att vara väck ganska så snart, om inte annat för att dom är så dåliga...
Låter högst troligt..och poängen är?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: 29 miljarder bilder!

larsaz skrev:
Precis som med dom första "Svenssonbilderna" från digitalkameror utan inbyggd mobiltelefon:)

Olle

forry4U skrev:
Det finns knappast efterfrågan, Det är företagen som inbillar oss att vi behöver ha kameramobiler,videomobiler o allt annat skit.
När dom sedan lyckats skapa ett behov så är ju deras lycka gjord..klirr i kassan och på med ny brainstorming i för att hitta på nya skitprodukter som dom kan lura oss med att vi inte klarar oss utan..

Hur många här har alltid gått o drömt om en kamera i telefonen, hur många har skrivit till Eriksson Nokia etc o frågat, Varför tar ni inte o bygger in en kamera i min telefon så jag kan plåta med den..

Nästa steg som man pysslar med är faktiskt en kamera i glasögonen, precis vad mäsnkligheten alltid saknat och har ett behov av...

/Göran

Visst har du rätt!

Huvuddelen av mänskligheten önskar enast en högkvalitetstelefon som är enkel att sköta och billig att använda.

Att det idag finns "kamera" i snart varje mobil beror knappast på oss som har passerat 30, vi är ganska passe´som kundgrupp.

Kommer ihåg för några år sedan när vi var målgruppen. Då var top of the line telefoner så kallade affärsmodeller byggda i material som på de finaste slr:er.

Dagens målgrupp går fortfarande i skolan. Lättpåverkade knoddar med telefonanvändande som ger tryckmärken på örat.

Frågan är om någon i denna grupp någonsin behåller sin telefon över ett batteribyte.

Vem var det som sade att tekniken skulle rädda värden från undergång :))

Sabud skrev:
Att det idag finns "kamera" i snart varje mobil beror knappast på oss som har passerat 30, vi är ganska passe´som kundgrupp.
Knappast..det är de över 30 som köper de dyraste modellerna och är den största kundgruppen.
Mobiltelefoner (och kameror) är för alla åldrar..och det är den köpstarkaste gruppen som köper de dyraste och finaste modellerna.

Sabud skrev:
Vem var det som sade att tekniken skulle rädda värden från undergång :))

Beror väl på om värden har köpt aktier i Ericsson vid rätt tidpunkt, annars får han resa runt i världen o plåta med sin mobil. Mobilbilderna är inget annat än mycket effektiva SMS... en bild säger mer än 160 tecken... de är knappast avsedda att lagras, men visst är det synd om någon råkar ta Bilden o gör det med en mobilupplösning på 0,3 mpix...

Å andra sidan får kanske somliga passa sej extra mycket eftersom de kan bli plåtade precis överallt o när som helst. Och inte räcker det med att den misshandlande polisen snor åt sej kameran... bilden är redan skickad till andra sidan jorden o spridd i tusentals exemplar.

Eller den stackars tösen som tappade tangan när hon dök i poolen... känd över hela världen innan hon ens torkat...

Ett vapen i demokratins tjänst, eller ett terrorverktyg mot personlig integritet!?

sagan skrev:
Knappast..det är de över 30 som köper de dyraste modellerna och är den största kundgruppen.
Mobiltelefoner (och kameror) är för alla åldrar..och det är den köpstarkaste gruppen som köper de dyraste och finaste modellerna.

Jag tror du har lite fel där Kim, att målgruppen skulle vara 3+ o högre..
Reklamen talar mot det, hur många panchisar ser du som langa runt en kameramobil o plåtar sin rullatol o skickar till polarna...Nix..det är det unga vackra folket.
I USA räknar man med att Tonåringarna kommer att inbringa 150 MILJARDER Dollar under innevarande år i konsumtion(inte bara mobiler då men.)

Men välkommen att visa på att vi gamlingar är den intressanta köpstarka gruppen inom "kitsch"teknik.

/Göran

Du får skilja på "målgrupp" och "kundgrupp"..vad reklamen visar och vilka som köper de dyraste modellerna är två olika saker.

Kungruppen är alla, inte bara de under 30.

Att reklamen riktar sig till unga, gäller ju i stort sätt all reklam.

Jag kallar inte folk över 30 för gamlingar heller :)

95% av befolkningen skulle inte ha mobiltelefon om det var en "ungdomsgrej"...

Senast ändrad:
sagan skrev:

Dessvärre är den köpstarkaste gryppen också den köpovilligaste. De kloka +50 har mest stålar men är även mest svårflirtade. Lägger hellre stålarna på resor, hus, nya kök etc.

Inte sällan är det de "fattigaste" som är de köpvilligaste.

De dyraste modellerna håvar in minst inkomster.
Det är därför en en hygglig telefon som Z600 snabbt sjunker och i dag kan fås för allt mellan 1 krona och strax under 1500:-

En typisk skoltelefon alltså!

Sabud skrev:
Dessvärre är den köpstarkaste gryppen också den köpovilligaste. De kloka +50 har mest stålar men är även mest svårflirtade. Lägger hellre stålarna på resor, hus, nya kök etc.
+50..ja, men nu pratade vi ju om 30+...

Sabud skrev:
De dyraste modellerna håvar in minst inkomster.
Nej, de är de dyra modellerna som har bäst marginaler...de billiga modellerna säljer på stora volymer.

När ett företag lyckas få volymer på de dyrare modellerna..det är då det blir riktig bra med pengar.

Det finns alltså fler vägar än ett att få inkomster.

Sony Ericsson tjänar exempelvis stora pengar på sina dyra modeller P800/P900 och (den nu ganska billiga) T610...att priset sjunkigt på T610 beror ju på att den sålt i stora volymer.
De kan alltså behålla marginalerna och ändå sälja den billigare p.g.a volymerna.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Läs i historieböckerna..det finns flera kända filosofer som uttalat sig om hjulet och stressen det medfört.

Ok, har väl läst för lite historia & litar på att du gjort det...

sagan skrev:
Vissa människor passar in i ett modernt samhälle...andra gör det inte.

Hmm, tror att du missat nåt. Vi har ett ökat tempo i detta land som inte är speciellt sunt, kanske inte gäller dig men det är dock ett faktum som många lider av...

sagan skrev:
Jag ser det inte alls så överhuvudtaget..mobilkameran är populär därför att folk vill ha det..för att de har verklig nytta och glädje av produkten.
Att marknaden vill sälja gäller ju allt, har inte specifikt med mobilkamera att göra överhuvudtaget...lika lite eller lika mycket som någon annan produkt!

Japp, det mesta är skapat sedan så bestämmer konsumenterna om dom vill utnyttja produkten eller ej, reklampåtryckningar gör att konsumenterna inser att dom bör byta telefon(*detta gäller självfallet inte dig & mig utan alla andra dumma konsumenter som går på reklamen*)

sagan skrev:
:)

Låter högst troligt..och poängen är?

Enligt mig glasklarare än din poäng! Håll tillbaks marknadskrafterna & reklamen & var kritisk mot det som dom pressas ut mot massorna...

Senast ändrad:
larsaz skrev:
Hmm, tror att du missat nåt. Vi har ett ökat tempo i detta land som inte är speciellt sunt, kanske inte gäller dig men det är dock ett faktum som många lider av...
Jag anser det vara sunt, skulle det vara bättre med ett bondesamhälle menar du?
Jag tycker det är bra som det är.

larsaz skrev:
Japp, det mesta är skapat sedan så bestämmer konsumenterna om dom vill utnyttja produkten eller ej, reklampåtryckningar gör att konsumenterna inser att dom bör byta telefon(*detta gäller självfallet inte dig & mig utan alla andra dumma konsumenter som går på reklamen...
Vilka "går på" reklamen menar du? om folk "går på" reklamen så är det för att de tillåter det (för att de vill ha det så), alla känner till reklam och dess syfte.

larsaz skrev:
Enligt mig glasklarare än din poäng! Håll tillbaks marknadskrafterna & reklamen & var kritisk mot det som dom pressas ut mot massorna...
Det blev in ett dyft klarare nu..jag ser ingen som helst anledning till att "hålla tillbaks marknadskrafterna & reklamen" och kritiska är vi.

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Jag tror att de som är intresserade av fotografi och är intresserade av bildkvalite köper kameror, t.ex digitala kompaktkameror.
De som fotar med mobiler har nog inte bildkvalité som en viktighetsfaktor. De nöjer sig med en enklare kvalité och betalar sannolikt inte vad det koster för att få en mer avancerad bländare eller större ccd.
De som är intresserade av foto och de som är intresserade av att ha en kamera i sin mobil är sannolikt två helt olika målgrupper.

Sannolikt precis samma målgrupp ;-)
http://www.mobilforum.se/?nav=news_display&id=1317

Senast ändrad:
forry4U skrev:
Det finns knappast efterfrågan, Det är företagen som inbillar oss att vi behöver ha kameramobiler,videomobiler o allt annat skit.
När dom sedan lyckats skapa ett behov så är ju deras lycka gjord..klirr i kassan och på med ny brainstorming i för att hitta på nya skitprodukter som dom kan lura oss med att vi inte klarar oss utan..

Hur många här har alltid gått o drömt om en kamera i telefonen, hur många har skrivit till Eriksson Nokia etc o frågat, Varför tar ni inte o bygger in en kamera i min telefon så jag kan plåta med den..

Nästa steg som man pysslar med är faktiskt en kamera i glasögonen, precis vad mäsnkligheten alltid saknat och har ett behov av...

/Göran

Tunt resonemang tycker jag. Hur många tror du gick och frågade efter hjulet innan det fanns?? Eller elden? Det är knappast vad massor av människor efterfrågar som driver utvecklingen framåt (de produkterna finns redan) utan några innovativa människor inom olika områden. Ibland innebär det att onödiga produkter tas fram som bakmaskin, men ibkand kommer det briljanta ideér.

Förtår nog inte hur man kan säga att det inte finns efterfrågan på kameramobiler när det är storsäljare månad efter månad. Sen kanske inte majoriteten av kameramobilanvändarna finns här på fotosidan och framförallt så ser man det inte som att "jag köper en ny kameramobil istf en D70"

Varför har du en mobil för? Den hade du ju inget behov av för 15 år sedan??

/Svante

ANNONS
Götaplatsens Foto