Annons

300D under vattnet

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är på väg att skaffa en digital SLR nu, och eftersom jag har en del dyra canonobjektiv sedan tidigare känns 300D som ett naturligt val.

Jag kommer på sikt att byta ut min analoga EOS i alu-skal mot den digitala jag skaffar (300D?) och vill då helst kunna utnyttja både prylar och kunskaper jag redan har.

Är det någon som har erfarenhet av 300D i UV-hus? Det saker jag funderar på är bl.a. om jag kan använda mina gamla Nikonos- och Sea&Seablixtar, hur funkar vitbalanseringen, är TTL möjligt, hur känslig är den för kyla och kondens, etc.

Andra erfarenheter och kommentarer?
 

martinh

Aktiv medlem
Hej du kan inte använda dina gamla blixtar. Detta beror på att de bara stödjer TTL och inte E-TTL. Sea&Sea har dock släpt nya blixtar som funkar med D-SLR´er.
Vet inte hur det kommer funka att stoppa i en 300D i ditt hus, antagligen måste du plocka bort elektroniken som sköter blixtsycken då denna översätter canon signalen till en nikon ttl siganl. Ett alternativ är att sätta på en blixtkontakt till för 300D´n så att du kan använda båda kamerorna.

Lycka till.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
För att kunna se på "TVn" på tråkiga deko-stopp på vägen upp kommer jag nog skaffa ett annat UV-hus till digitalkameran som har genomskinligt bakstycke, så ombyggnad slipper jag nog tänka på.

Trist med blixtarna, men om jag kör blixtarna manuellt går det väl? Hoppas jag...
 

patriko

Medlem
Hej.
Om du går in på www.wetpixel.com så finns det många där som säkerligen kan besvara dina frågor angående 300D och undervattensfotografering. Flera av de som hänger där har en 300D.
 

martinh

Aktiv medlem
Ja manuellt ska det funka. Blir ju lite old school av det hela då men det går ju och leva med. Har kört en Nikonos 4 förut och har man bara mätt blixtarna bra så lyckas man förvånansvärt ofta sätta exponeringen. Lite lättare när man kan se reultatet direkt antar jag.
 
ANNONS