Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35 af2,0D eller 50 af 1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Vilket av nikons objektiv skulle ni välja av
35 af2,0D och 50 af 1,8D. 35an är 2000 dyrare. Är det värt dessa pengar.

Per

Beror på vad du skall ha den till. Jag har en analog kamera och har i princip inte använt min 50/1,8D sedan jag köpte en 28/2,8 och en 85/1,8. Å andra sidan kan jag inte komma på en tråkigare brännvidd än 35mm, den är inte tillräckligt kort som vidvinkel och alldeles för kort som normal på ett analogt system (iaf mitt!). En 50/1,8 är dock en perfekt porträttglugg på ett digitalhus.

Men är inte en 35a ett bra engluggsalternativ vid resa och liknande? Eller går 50 lika bra då?

Just denna 35mm glugg har ibland problem med oljeläckage på bländarlamellerna. Det är inte ett dugg kul och kan kräva upprepade rengöringar.

Skulle jag välja mellan en 35mm och 50mm som ENDAlins till kameran så skulle det helt klart bli en 35,a.

Om jag har en standardzoom från tex 24-85mm så skulle jag välja 50mm.

Mvh Niclas.

50mm är den sämsta brännvidden man kan ha. Nästan aldrig har man rätt avstånd till motiv förutom porträtt och till landskap passar den inte heller.

Öhm - tycker du, ja. Själv tycker jag att det är en utmärkt brännvidd på många sätt. Det är ju jätteindividuellt. Skulle kanske ändå välja 35mm.

Visst skall vi ha delade meningar MEn det som inte går att förneka är att en 50mm faktiskt har många kvaliteter till ett naturligt nog generellt billigt pris! Det är som sagt 100 ggr fotografen som sätter begränsningarna på sig själv. Ingen kamera eller objektiv tar genomtänkta bilder utan fotograf, således så bär fotografen hela ansvaret att utnyttja materialet till dess fysiska gränser, om så är önskvärt för det visuella uttrycket såklart;)!
Mvh Niclas,

Hercules skrev:
50mm är den sämsta brännvidden man kan ha. Nästan aldrig har man rätt avstånd till motiv förutom porträtt och till landskap passar den inte heller.

Henri Cartier-Bresson använde ofta bara ett 50mm objektiv på sin Leica... Själv gillar jag också att bara ha med mig min normal om jag vill ha en lätt utrustning.

-- Nicke

Finns det ngt objektiv/brännvidd som man inte kan skapa fina bilder med?
NEJ menar jag, men vissa är ju såklart lite mer snäva i sitt användningsormåde,,

Mvh Niclas,

24mm och 28mm är härliga bildvinklar (tänker i fullformat;)!

En dag äger jag nog enbart dessa gluggar 24mm, 50mm, 105mm, (200mm), 500mm + mellanringar och filter. Jag är en god bit på väg;)!!
Ju mindre dessto mindre å bry sig om;)

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto