Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
35 af2,0D eller 50 af 1,8D
- Trådstartare perbrev
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Beror på vad du skall ha den till. Jag har en analog kamera och har i princip inte använt min 50/1,8D sedan jag köpte en 28/2,8 och en 85/1,8. Å andra sidan kan jag inte komma på en tråkigare brännvidd än 35mm, den är inte tillräckligt kort som vidvinkel och alldeles för kort som normal på ett analogt system (iaf mitt!). En 50/1,8 är dock en perfekt porträttglugg på ett digitalhus.
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Just denna 35mm glugg har ibland problem med oljeläckage på bländarlamellerna. Det är inte ett dugg kul och kan kräva upprepade rengöringar.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Skulle jag välja mellan en 35mm och 50mm som ENDAlins till kameran så skulle det helt klart bli en 35,a.
Om jag har en standardzoom från tex 24-85mm så skulle jag välja 50mm.
Mvh Niclas.
Om jag har en standardzoom från tex 24-85mm så skulle jag välja 50mm.
Mvh Niclas.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Visst skall vi ha delade meningar MEn det som inte går att förneka är att en 50mm faktiskt har många kvaliteter till ett naturligt nog generellt billigt pris! Det är som sagt 100 ggr fotografen som sätter begränsningarna på sig själv. Ingen kamera eller objektiv tar genomtänkta bilder utan fotograf, således så bär fotografen hela ansvaret att utnyttja materialet till dess fysiska gränser, om så är önskvärt för det visuella uttrycket såklart
!
Mvh Niclas,
Mvh Niclas,
nikitin
Aktiv medlem
Hercules skrev:
50mm är den sämsta brännvidden man kan ha. Nästan aldrig har man rätt avstånd till motiv förutom porträtt och till landskap passar den inte heller.
Henri Cartier-Bresson använde ofta bara ett 50mm objektiv på sin Leica... Själv gillar jag också att bara ha med mig min normal om jag vill ha en lätt utrustning.
-- Nicke
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Finns det ngt objektiv/brännvidd som man inte kan skapa fina bilder med?
NEJ menar jag, men vissa är ju såklart lite mer snäva i sitt användningsormåde,,
Mvh Niclas,
NEJ menar jag, men vissa är ju såklart lite mer snäva i sitt användningsormåde,,
Mvh Niclas,
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag hade undvikit just AF 35/2,0 pga oljeproblemen.
Ett "säkrare" val är då en 24 eller 28.
Ett "säkrare" val är då en 24 eller 28.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
24mm och 28mm är härliga bildvinklar (tänker i fullformat
!
En dag äger jag nog enbart dessa gluggar 24mm, 50mm, 105mm, (200mm), 500mm + mellanringar och filter. Jag är en god bit på väg
!!
Ju mindre dessto mindre å bry sig om
Mvh Niclas,
En dag äger jag nog enbart dessa gluggar 24mm, 50mm, 105mm, (200mm), 500mm + mellanringar och filter. Jag är en god bit på väg
Ju mindre dessto mindre å bry sig om
Mvh Niclas,