Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D - Hur göra med kondensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasFehrm

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon EOS 40D och jag undrar hur man ska hantera kameran från att ha kommit ifrån ett antal minusgrader, låt säga 5 minusgrader, till att komma in i 22 plusgrader. UV-filtret blir helt igenimmat och man blir lite rädd att kameran ska haverera.

Behöver jag oroa mig om jag inte börjar att ta till med åtgärder? Isfall, vad för åtgärder?

Just på objektivet låter kanske inte så farligt, men är det inte vädertätat bör du torka av fukten efterhand.
Samma gäller huset, är det inte tätt så får du torka av det efterhand likaså.
Nästa gång plockar du inte upp kameran ur väskan alternativt förvarar den i en plastpåse ;)

Lägg den i påsen

Lägg kamera, med glugg och allt, i en bra fryspåse. Sug ut så mycket luft du kan, och förslut sedan påsen. Kondensen kommer att hamna på utsidan av påsen.

Mvh
Thorsten

Jag brukar ta ur minneskortet när jag fortfarande är kvar ute i kylan och stoppa det i fickan på jackan. Sen lägger jag kameran i fotoväskan och stäng den ordentligt. När jag kommer in i värmen öppnar jag inte fotoväskan på några timmar. På så sätt "tinar" den upp långsammare. Nu kan jag ta fram minneskortet och tanka över bilderna till datan.

Jag har ännu inte fått någon kondens i varken kamera eller objektiv när jag gjort på detta sättet.
/Lars

Jag har aldrig gjort någonting av dessa saker och både min förra 350D och min nuvarande D3 har båda alltid fungerat klanderfritt..

Jag har aldrig gjort någonting av dessa saker ...

Jag har också varit rätt oöm mot min Canon 350D som ofta hänger med ute på skridskoisarna och vid skidåkning utan problem. Det dummast jag gjort är att byta objektiv på en kall kamera i en buss fylld av svettiga skridskoåkare. Hela huset och spegeln immade igen direkt. Det löste jag genom att ta av objektivet ute igen och sedan svinga runt kameran i remmen för att vädra ur fukten. Inget jag kanske rekommenderar, men funkade.

Normalt brukar jag dock låta kameran ligga i en väska eller ryggsäck en stund innan jag plockar fram den inomhus.

Sämsta jag har gjort är att i ryggan ha min Canon T90 och en Orangina (fransk zingo i glasflaska) när jag åkte stollift i Alperna. När stolen kom gick flaskan sönder, men jag märkte inget - då. När det lite senare var dax att plåta hade jag en god isglass runt en djävligt dyr pinne!

Jag har haft en EOS 10 i samma kasse som en flaska med söt läsk. Flaskan läckte när kolsyran fått upp trycket. Detta var i Spanien, så frös gjorde den inte, men när vattnet torkat bort från läsken återstår ett sött lim, långt in i kameran.
Växellådorna för filmtransport gick att tvätta rena, men slutaren var också igenlimmad, så det blev skrotning till sist.

Det jag skulle göra om jag fick kladdig vätska i kameran, vore att stoppa hela kameran i ett bad med destillerat vatten innan det torkar, låta kletet lösa ut sig i vattnet, och byta bad några gånger. Självklart är det inte säkert att det funkar, men det gör iaf inte saken värre :)

Jag har med gott resultat räddat ett par ölspillda mobiltelefoner med den metoden :)

Jag har en Canon EOS 40D och jag undrar hur man ska hantera kameran från att ha kommit ifrån ett antal minusgrader, låt säga 5 minusgrader, till att komma in i 22 plusgrader.
Det officella rådet står på sidan 12 i den engelska manualen... :)
(=plastpåstricket)
Jag brukar använda kameraväsktricket beskrivet ovanför.

Det officella rådet står på sidan 12 i den engelska manualen... :)
(=plastpåstricket)
Jag brukar använda kameraväsktricket beskrivet ovanför.

Oh, okej. Tack :)
Men det går alltså lika bra, fast långsammare, att bara låta kameran ligga kvar och jäsa i kameraväskan i någon timme innan man tar upp den och hivar in bilderna i datorn?

Det viktiga är att inte kameran kommer i kontakt med varm fuktig luft. Ligger kameran kvar i stängd väska så är det inga problem, eftersom väskan inte "andas" så mycket.

Jag gör så med 350D, 20Doch 40D:

Lägger kameror i en ryggsäck eller väska efter en fotorunda..
Ingen av kameror har dött än, hoppas att det håller några år till också :)

När läskolyckan hände var jag på en badstrand. Enda tillgängliga vattnet var Medelhavet, något som förmodligen inte hade förbättrat situationen.

Kondensation är lätt att fixa. Bara av med objektivet och fyll innandömet i kameran med Tectyl, så har man inga problem med kondens sen! ;-)

När läskolyckan hände var jag på en badstrand. Enda tillgängliga vattnet var Medelhavet, något som förmodligen inte hade förbättrat situationen.

Nej, medelhavsvatten är nog ingen höjdare :) Men annars så är rekommendationer för saker tappade i saltvatten att behålla dem i saltvatten till man kan skölja rent med destillerat vatten :) Men läsk + saltvatten? Tror inte det är någon bra kombination!

jag har aldrig brytt mig om att göra något särskilt med kameran när jag varit ute och plåtat i minusgrader och sen kommit in i värmen, det har gällt såväl 40d, 400d, 5d och nu 5d Mk II. Aldrig hänt någonting förutom imma på uv-filtret. Allt har funkat klanderfritt. Fast egentligen ska man kanske köra fryspåsetrixet.

Jag brukar ta ur minneskortet när jag fortfarande är kvar ute i kylan och stoppa det i fickan på jackan. Sen lägger jag kameran i fotoväskan och stäng den ordentligt. När jag kommer in i värmen öppnar jag inte fotoväskan på några timmar. På så sätt "tinar" den upp långsammare. Nu kan jag ta fram minneskortet och tanka över bilderna till datan.

Jag har ännu inte fått någon kondens i varken kamera eller objektiv när jag gjort på detta sättet.
/Lars

Det är min metod också, plocka ur minneskorten innan man går in och låt kameran/objektiven ligga kvar i väskan ett tag.

Låt minneskort cd dvd skivor få rumstemp innan man använder dem för att slippa kondens i datorer och annan elektronisk utrustning.

Låt minneskort cd dvd skivor få rumstemp innan man använder dem för att slippa kondens i datorer och annan elektronisk utrustning.

Det tar väl bara några minuter?
Tar man fram minneskortsfodralet det när man kommer in så hinner det för det mesta tina upp innan man fått av sig kläder o datan har kommit upp i varv...

/Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto