Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50-60tals porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Hallo!

Såg reklam för alice babs nya cd. Hur fotar man porträtt som ser ut så? 50-60 tal.. Är de målade eller stoppade man in foton i photoshop för att få palettfärgerna?

Hur såg ljussättningen ut "på den tiden"?

Under 50-60 talet var ljussättningen väldigt varierande, precis som idag.
Det fanns elektronblixtar.
Fantasin och kreativiteten var enorm och många av den tidens fotografer och ljussättare skulle "sopa banan" med nutidens, om jag får använda en sliten klyscha.
Jag tror (tycker) att den tidens fotografer var mindre påverkade av trender och mindre styrda av teknik än vad som gäller idag. Det fanns nog inga fotografer som trodde att kreativiteten satt i kameran vilket tycks vara vanligt förekommande nu. Förmodligen är jag väldigt konservativ och reaktionär i detta, men kanske de som tittar i bildböcker och bildtidningar från denna tid får liknande vibbar?

ANNONS
Götaplatsens Foto