Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550d - uppgradering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurifaxxen

Aktiv medlem
Hejsan!

Känner att 550:n gjort sitt och är sugen på 1-2 steg uppåt i bildkvalité.
Kravet är att det skall vara Canon.

Vad rekommenderas i semi pro klassen ?

Om du bara är intresserad av bildkvalité så fullformat.

Ja, bildkvalité vinner du inget alls från 550D till 7D, och relativt lite till 70D. Så är det ren bildkvalité så måste du upp till fullformat (eller köpa bättre objektiv).

Däremot kan du få bättre möjlighet i vissa situationer att fånga en bra bild med tex 7D som har bättre autofokus och är snabbare över lag.

Tack för svaren!

Preciserar lite mer vad jag önskar i en nyare kamera:

Fler FPS vid seriebildtagning
Bättre bildsensor / snabbare cpu
HD filmning
Precisare auto fokus / fler af punkter

Ligger gärna kvar på aps-c då ekonomin inte tillåter full formatare tyvärr.

Tack för svaren!

Preciserar lite mer vad jag önskar i en nyare kamera:

Fler FPS vid seriebildtagning
Bättre bildsensor / snabbare cpu
HD filmning
Precisare auto fokus / fler af punkter

Ligger gärna kvar på aps-c då ekonomin inte tillåter full formatare tyvärr.

Ja, då är det en helt annan sak.

7D om du vill ha en snabb kamera med bra autofokus (samma sensor som den du har).

70D om du istället vill ha något bättre sensor och bättre kamera för filmning (betydligt bättre autofokus när du filmar).

Verkar vara fina kameror båda 2.
Ungefär i samma prisklass på beg. sidan också.

70D är väll de som lockar mest, lite modernare om jag förstått det rätt samt dual digic 4 cpu.

Ja, bildkvalité vinner du inget alls från 550D till 7D, och relativt lite till 70D. Så är det ren bildkvalité så måste du upp till fullformat (eller köpa bättre objektiv).

Däremot kan du få bättre möjlighet i vissa situationer att fånga en bra bild med tex 7D som har bättre autofokus och är snabbare över lag.

Man vinner otroligt mycket i bildkvalitet att gå från 550D till 7D, att påstå att man inte gör det är väldigt märkligt.

Då verkar 70d som ett ännu bättre alternativ ? Modernare sensor. Dock 1bp/s mindre i serietagning och lägre buffer, dvs. färre totala bilder i serie tagning. Nominell skillnad.

Plus är ju desutom den vinklingsbara skärmen! :)

Verkar ligga runt 8tkr på beg. marknaden.

Eller inte "Canon eos 550D får samma sensor på 18 megapixel som eos 7D":
http://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/canon-eos-550d-r-en-baby-7d

Borde väl innebära rätt lika bildkvalité, i alla fall om man fotograferar i RAW..

Att påstå något annat är rätt märkligt..

Har du fotograferat med dom eller läser du bara specar?
Jag har fotat ganska mycket med båda och det är skillnad, räknar man dessutom in saker som handhavande/ergonomi så är det inget snack längre.

Pga den rent usla kvalitén på högiso bilder från 7D så rekommenderar jag att du kör på 70D.
Förutom det så är 7D en mycket kompetent kamera.

Har du fotograferat med dom eller läser du bara specar?
Jag har fotat ganska mycket med båda och det är skillnad, räknar man dessutom in saker som handhavande/ergonomi så är det inget snack längre.
Äger en 550D och lånat en 7D, och vid RAW, samma motiv, samma inställningar, samma objektiv, stativ, har iallafall jag svårt att se skillnad (för det var sensorn och ren bildkvalité vi pratade om).

Handhavandemässigt, ergonomi, snabbhet, robusthet mm mm är det naturligtvis väldigt stora skillnader, men det var inte det vi diskuterade.

Självklart kan man ha helt olika åsikter, och det är ok. Jag tycker inte det är någon stor skillnad i bildkvalité mellan kamerorna (om någon). Tycker det är betydligt större förbättring av sensorn att istället gå till 5DIII, 6D eller 5DII, men det är en annan diskussion och inte aktuellt i tråden.

Och du tycket det är stor skillnad mellan 550D/7Ds sensorer. Helt ok.

Om det är semipro du siktar på så kan ju också 6D vara ett alternativ. Lägre pris, fantastisk bildkvalitet och i de flesta situationer helt okej prestanda.

Agree! Dock kommer jag sakna de där lilla extra som 5d mk3 erbjuder, 5d är ju en kamera som kommer stå sig en lång tid framöver så är nog en väl värd investering.

Äger en 550D och lånat en 7D, och vid RAW, samma motiv, samma inställningar, samma objektiv, stativ, har iallafall jag svårt att se skillnad (för det var sensorn och ren bildkvalité vi pratade om).

Handhavandemässigt, ergonomi, snabbhet, robusthet mm mm är det naturligtvis väldigt stora skillnader, men det var inte det vi diskuterade.

Självklart kan man ha helt olika åsikter, och det är ok. Jag tycker inte det är någon stor skillnad i bildkvalité mellan kamerorna (om någon). Tycker det är betydligt större förbättring av sensorn att istället gå till 5DIII, 6D eller 5DII, men det är en annan diskussion och inte aktuellt i tråden.

Och du tycket det är stor skillnad mellan 550D/7Ds sensorer. Helt ok.

Du har helt rätt, någon större skillnad på bilder från de två kamerahusen är det knappast, - det kan bli en skillnad om man byter till en skarp optik med fast brännvidd, lämnar kit-zoomen!
En kass fotograf tror sig behöva uppgradera, för att få bättre bilder, sanningen är den att den fotografen bara står kvar i botten-träsket, kan lika gärna använda sin mobilkamera eller köpa vykort.
Pryl-nissar har behov av nya leksaker!

Samma tankar

Mycket intressant tråd då jag går i samma tankar.
Har dock bestämt mig till 98% för en 70D på grund av film möjligheterna som öppnar sig där.

Samma funderingar men annan slutsats

Har även jag en 550d och tänkt ett tag att jag vill upp en klass mest för ergonomi och snabbhet. Jag har istället landat i att komplettera upp men några fasta objektiv, fokusera på fotograferandet och invänta ev kommande kamerahus (7d MkII eller vad den kan komma att heta).

ANNONS
Götaplatsens Foto