Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 AF ED D vs. 55-200 AF-S ED G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Vänner

Om man vill ha en zoom som täcker intervallet bra runt 100-200mm och gärna lite där över finns två lite billigare som jag tittat på:

70-300 AF ED D
55-200 AF-S ED G DX

Vilket av dessa ska man betrakta som optiskt mest kvalitativt ?

Och om man skulle gå upp ett snäpp i prisnivå vad skulle man då välja !? Blir det 70-300 AF-S VR eller finns det andra alternativ.

Någon med erfarenhet/kunskap om detta !?

Jon

Om man bara ska gå ETT snäpp upp i prisnivå är det väl 18-200 AF-S DX VR man ska kika på. I samma prisnivå återfinns även Nikons nya 70-300 G AF-S VR.

Jag har den gamla 70-300an och 70-200 VR, och jo, det är rätt stor skillnad på dem, inte bara prismässigt och storleksmässigt. 70-300 är väl OK tycker jag. Inte så jätteskarp, men däremot (relativt 70-200) lätt och smidigt. Det ger en del CA, så ED är inte 100% garanti för att slippa sådant. Lite långsamt att fokusera är det också. Kamerans fokusmotor får jobba.
Det som talar emot 70-200an är väl priset och att objektivet är skrymmande, jämfört med de ovan nämnda objektiven. Stor största bländaröppning och VR gör att det går att fotografera på frihand även under vinterhalvåret. Om det är värt 16.000 extra kontra ett 70-300 AF D kan man väl fråga sig.

/E

ANNONS
Götaplatsens Foto