Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

trifix

Aktiv medlem
Är sugen på ett 70-300 objektiv till 350D men har några frågor...

1. Eftersom 70-300 inte säger mig ett SMACK om hur stor zoom det är på objetkivet, kan man översätta det i X antal istället ? Typ att jag har 20X zoom på min videokamera.

2. Kan nån ta 2 bilder med ett 70-300 objektiv för att illustrera hur stor zoomen är. Alltså ett kort helt utzoomat och ett kort helt inzoomat. Givetvis på något som man kan relatera till storleksmässigt. Typ en cola burk på 5 meters avstånd eller liknande.
Eller det kanske rentav finns testbilder nånstans ? Det spelar mao absolut ingen roll vilket märke som objektivet har utan jag är mest intresserad av zoomen...

edit: Vad skulle ni satsa på ? Canons 75-300 eller Sigmas 70-300 ? Vi pratar snikmodellerna nu för runt 2500.

Senast ändrad:
Ok så då är X4 zoom tex rätt ointressant att veta mao. Säger ingenting om den faktiska zoomen då tex kitlinsen har zoom på X3 men man är ju inte närheten av att kunna zooma in lika långt som ett 70-300 objektiv.

trifix skrev:
Är sugen på ett 70-300 objektiv till 350D men har några frågor...

1. Eftersom 70-300 inte säger mig ett SMACK om hur stor zoom det är på objetkivet, kan man översätta det i X antal istället ? Typ att jag har 20X zoom på min videokamera.

2. Kan nån ta 2 bilder med ett 70-300 objektiv för att illustrera hur stor zoomen är. Alltså ett kort helt utzoomat och ett kort helt inzoomat. Givetvis på något som man kan relatera till storleksmässigt. Typ en cola burk på 5 meters avstånd eller liknande.
Eller det kanske rentav finns testbilder nånstans ? Det spelar mao absolut ingen roll vilket märke som objektivet har utan jag är mest intresserad av zoomen...

edit: Vad skulle ni satsa på ? Canons 75-300 eller Sigmas 70-300 ? Vi pratar snikmodellerna nu för runt 2500.

Enligt practical photography ger Sigmas APO-version ett helt gäng med mer för pengarna... jag litar på dom.

Macroläget kan man bara använda mellan 200 och 300. Bilden Vita vinbär 2 som finns i mina album är taget i macroläge, närmare 200 än 300 har jag för mig. ska se om jag kan hitta info om bilden.

Re: Re: 70-300 frågor...

hailstorm skrev:
Enligt practical photography ger Sigmas APO-version ett helt gäng med mer för pengarna... jag litar på dom.

Dom kanske har rätt i det där testet, men annars är jag lite skeptisk mot Practical Photography. De testade Canons 70-200 f/2.8 L IS för flera månader sedan och tyckte inte att den var speciellt bra.

Dom kanske fick ett måndagsexemplar iofs.

(Jag kan gräva fram mer detaljerad info om testet om det är någon som efterlyser detta.)

... Döm av min förvåning när jag upptäckte att den här tråden handlar om objektiv inte alls bestod av upp till 300 st frågor.

Rubriken kan vara felskriven. Just nu hittar jag 7 st. frågor. Kanske det ska stå "7-30 frågor"?

Oj... Nu blev det 8...

Ehh, nu är det natt när jag skriver.
Då blir det, kanske, 1001 nats sagor?

Okej, Sesam, öppna dig till minst 1:2,8 :D

/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto