Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACDSee.. alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Jag har använt ACDSee för att organisera mina bilder, men det har nu visat sig att det inte går att överföra all information i databasen till en ny PC (åtmonstone i mtt fall och trots en lång e-mail-dialog med supporten på ACDSee - de kan inte hitta någon lösning). Viss viktig information faller bort i flytten.

Ska nu byta program, funderar på Iview eller Imatch. Eftersom jag bor i Sverige på somrarna och utomlands på vintrarna är det viktigt att jag kan överföra bildarkiv och databas mellan två PCar.

Har någon erfarenheter av Iview och/eller Imatch, generellt och speciellt med tanke på behovet att flytta bilder och databas mellan datorer?

Jag letar också efter en vettig katalogiseringsprogramvara som inte ska tappa informationen efter en ominstallation av operativsystemet, samt att databasen ska kunna överföras mellan olika datorer. Gärna även mellan PC och Mac.

Om den dessutom är lättjobbad och intuitiv i användargränssnittet så är det bara plus. Några förslag?

Lars S skrev:

Eftersom jag bor i Sverige på somrarna och utomlands på vintrarna är det viktigt att jag kan överföra bildarkiv och databas mellan två PCar.

Jag kan bara svara för Iview och det fungerar alldeles utmärkt att dela databas. Iview lagrar taggarna, tumnagel samt en eventuell preview i en databasfil som du kan flytta hur du vill. Den kan bli lite stor beroende på hur du har konfigurerat programmet med tumnaglar etc. Jag lagrar alla mina original på DVD (CD) och har bara en tumnagel och en preview i databasen. Du kan givetvis dela upp ditt arkiv i olika filer/databaser om du vill hålla ner filstorleken. Du kan söka igenom alla databaser samtidigt efter en speciell bild om du vill.

Finnessen med just Iview är att den stöder IPTC fullt ut och kan skriva tillbaka informationen till bilderna. Efter att bilderna är taggade skriver man helt enkelt tillbaka infon till bilderna.

Hade en datorkrasch för en tid sedan (all data var uppbackade) och hade stora svårigheter med att få tillbaka mitt dåvarande arkivprogram i funktionellt skick igen, Photoshop Album 2 (PSA). PSA2 skriver inte tillbaka informationen till bilderna utan lagrar allt i en egen databas (eget databasformat). Trodde ett tag att jag skulle få ett drygt arbete med att tagga om alla 35000 bilder igen men det löste sig, Hade jag haft IPTC infon i bilderna så hade jag bara behövt importera bilderna igen och alla taggar följer med automatiskt.

Det verkar klart bäst att satsa på ett program som baseras på IPTC-information som är integrerad i bildfilen. Vad jag förstår är de vanligaste Iview och Fotostation - och står i valet (och kvalet) mellan de två.

Några åsikter om vilket är mest användarvänligt? Eller helt enkelt bäst? För- och nackdelar hos de båda?

Hi folks

Fotostation har jag inte använt och kan således inte uttala mig om det.

IView.....kan behöva en uppfräschning av den nya ägaren Microsoft. Kan inte bestämma mig för om jag gillar att Microsoft har köpt programvaran. Förmodligen är det nog bra.

IView är ett fantastiskt program rent funktionsmässigt men inte speciellt lättanvänt. Manualen på ca 200 sidor behöver läsas ordentligt. Problemet är nog att IView inte bara är ett bildarkivprogram utan ett "media asset management" program, dvs tar hand om alla möjliga mediefiler. Programmet kan det mesta och blir därför rätt komplext.

Ett av problemen är att man måste manuellt skriva tillbaka IPTC infon till originalbildena efter att man taggat bildern. Det är ett steg som kan vara lätt att glömma. Det vore rätt trevligt om man kunde ställa in så att det skedde automatiskt. Likaså är det svårt att organisera "keywords" på ett överskådligt sätt. Det här är väl i och för sig inte ett problem för bara IView utan det beror på hur IPTC är formulerat. Keywords listan blir rätt lång.

Jag använde Photoshop Album tidigare och det var ett fantastiskt program rent användarmässigt. Mycket enkelt att använda och enkelt att skapa en lättöverskådlig hiarki över taggarna. Problemet var och är att det programmet (PSA v2) har Adobe slutat utveckla och det stöder inte heller IPTC.

Lars S skrev:
Jag har använt ACDSee för att organisera mina bilder, men det har nu visat sig att det inte går att överföra all information i databasen till en ny PC (åtmonstone i mtt fall och trots en lång e-mail-dialog med supporten på ACDSee - de kan inte hitta någon lösning). Viss viktig information faller bort i flytten.

Ska nu byta program, funderar på Iview eller Imatch. Eftersom jag bor i Sverige på somrarna och utomlands på vintrarna är det viktigt att jag kan överföra bildarkiv och databas mellan två PCar.

Har någon erfarenheter av Iview och/eller Imatch, generellt och speciellt med tanke på behovet att flytta bilder och databas mellan datorer?

I ACDSee Photomanager 9 och ACDSee Pro Photomanager (ver. 8 är aktuell) kan du tagga grupper av bilder med valfri IPTC information, som sökord, fotograf, et cetera. Det går fort och informationen bevaras ju i bildfilen så den försvinner inte om du i framtiden väljer att avinstallera programmet. Fotostation klarar att automatiskt tagga bilder när de importeras i programmet. Men prisskillnaden mellan Fotostation och ACDSee minst sagt stor: cirka 5000 kr + moms för Fotostation Pro, jämfört med 130 dollar för ACDSee Pro Photomanager.

ANNONS
Götaplatsens Foto