Annons

ACR 3.1 med D50 i Bridge CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred214

Ny medlem
Jag har en Nikon D50 och kör CS2. Har precis börjat fota Raw. Konverterar NEF till DNG sen använder jag bridge för att redigera DNG.

Jag har installerat ACR 3.1, allt fungerar som det ska, men under fliken Calibrate
- "Camera profile" så kan jag bara välja ACR 2.4.

Stämmer det? Borde jag kunna välja 3.1?

eller är det kamerans firmware som kör 2.4, någon nyare finns inte enligt Adobes websida.

Möjligt att jag rör ihop begreppen, kanske någon som vet.

Varför konverterar du Nef till Dng. CS2 ska ju kunna läsa d50 nef filer.
JAg har cs1 och måste konverter till dng eftersom cs1 inte kan läsa D50 nef filerna.
Vad är bride för något??
Vad är ACR 3.1 för något??

"Jag har installerat ACR 3.1, allt fungerar som det ska, men under fliken Calibrate
- "Camera profile" så kan jag bara välja ACR 2.4"

Jag har också ACR 3.1 (SENASTE VERSIONEN ÄR 3.2) och det skall tydligen stå ACR 2.4 under fliken, det gör de för alla som jag har frågat!
Varför, det kanske någon annan kan svara på..tillexempel Stefan Ohlsson eller Mikael Pertmann som är aktiva här på Fotosidan.

"Vad är bride för något??
Vad är ACR 3.1 för något??"

BRIDGE är bl.a en mycket smidig "bildvisare", tidigare integrerad med Photoshop, nu även fristående i och med PS CS2. Om man använder Camera Raw (se nedan) så blir arbetsflödet riktigt smidigt med Bridge.
ACR = Adobe Camera Raw, rawkonverteraren i Adobe Photoshop.

/Benny

"About Adobe Bridge

File browsing From Bridge you can view, search, sort, manage, and process image files. You can use Bridge to create new folders; rename, move, and delete files; edit metadata; rotate images; and run batch commands. You can also view information about files and data imported from your digital camera.

Camera Raw If you have Adobe Photoshop installed, you can open and edit camera raw files from Bridge and save them in a Photoshop-compatible format. You can edit the image settings directly in the Camera Raw dialog box without starting Photoshop. If you don’t have Photoshop installed, you can still preview the camera raw files in Bridge"

Fred214 skrev:
Jag har installerat ACR 3.1, allt fungerar som det ska, men under fliken Calibrate
- "Camera profile" så kan jag bara välja ACR 2.4.

Stämmer det? Borde jag kunna välja 3.1?

Nej, det bör du inte kunna göra. På ett litet antal kameror har Adobe uppdaterat de färgprofiler som finns inbyggda i Camera Raw, eftersom man har upptäckt att de inte är något vidare, de som fanns med i Camera Raw 2.4. För dessa kameror har man lagt in en möjlighet att välja de bättre profilerna som då heter 3, men för de som gillar de gamla kan man också välja 2.4.

För de allra flesta kameror är de ursprungliga profilerna bra och då finns det bara 2.4-profiler.

Stefan

En gång tidigare konverterade jag ett hel mapp .NEF filer till .DNG med tron att de tar mindre plats.
Sedan raderade jag samtliga .NEF filer och backat upp bara .DNG. Det skulle jag ha inte gjort. Nu kan jag inte längre öppna .DNG filerna med annat än Photoshop CS2.
Eftersom jag justerar alla mina .NEF filer nuförtiden med Capture One, kan jag inte ladda in .DNG i C1. RAW Shooter öppnar inte heller .DNG filer. ACDSee känner inte igen .DNG.
Så, det är ingen vits med att spara råformat till .DNG.
/Fred

Fred H skrev:

Så, det är ingen vits med att spara råformat till .DNG.
/Fred

Visst är det vits att konvertera dem till DNG. Stödet för DNG börjar långsamt att öka bland råkonverteringsprogrammen. Idag är det, vad jag känner till, bara Camera Raw och Flexcolor som stöder DNG. Men PhaseOne har annonserat att man kommer att stödja DNG inom en snar framtid i CaptureOne.

Och den stora vitsen med att använda DNG är ju inte vad som händer idag, utan vad som sker efter 10 år. Kommer det finnas en konverterare som kan öppna dina NEF-filer då? Med tanke på att kameratillverkarna har varit rätt dåliga på att stödja äldre kameror med sina program finns det en stor risk för att en råfil som görs idag inte kan öppnas efter ett antal år. I det läget kan DNG bli en standard.

Sedan blir det ju inte perfekt förrän den dagen vi kan få en DNG-fil direkt från kameran, åtminstone som ett alternativ. JPEG är standardiserat, TIFF är någorlunda väl standardiserat. Rå är inte det, varje kameratillverkare har sitt eget format. Om vi fick ett enda råformat skulle saker bli bra mycket enklare för oss och det skulle kännas tryggare att arbeta med råformat.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto