Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACR Calibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Jag har tagit fram och använt en profil till Adobe Camera Raw för min kamera med ACR Calibrator (uppsättningen Nikon D200, PC, PS CS2, Camera Raw 3.4 and ACR Calibrator 3.8), vilken har fungerat mycket bra.

Senare försökte jag hjälpa en bekant att ta fram en profil för hans utrustning (Canon 5D, Mac, PS CS2, Camara Raw 3.6 and ACR Calibrator 3.8) vilket inte lyckades, det verkar finnas ett kompatibilitesproblem mellan A. Camera Raw 3.6 och ACR Calibrator 3.8.

Har då producerat en profil för honom på min PC.

Antar att det fungerar, eller måste man ta fram profilen med just den utrustning man senare ska använda den på?

Någon som har en åsikt om detta?

Best regards,

Jag har inte upplevt några problem med att använda profilerna jag har skapat i olika datorer, med olika kamerahus får du möjligen en viss variation i färgåtergivningen. (Men det är förmodligen ett större problem med profiler skapade med olika färgtemperaturer.)

/Daniel

Lars S skrev:
Senare försökte jag hjälpa en bekant att ta fram en profil för hans utrustning (Canon 5D, Mac, PS CS2, Camara Raw 3.6 and ACR Calibrator 3.8) vilket inte lyckades, det verkar finnas ett kompatibilitesproblem mellan A. Camera Raw 3.6 och ACR Calibrator 3.8.

ACR Calibrator 3.8 fungerar bara med versioner av Camera Raw upp till 3.4

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto