Annons

Adorama, totalkostnad och pålitlighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Buse

Aktiv medlem
Jag letar efter riktigt bra priser på underbara Canon EF 85mm f/1.2L II USM.

På Adorama är priset 1800 dollar (ca 12500 kr!). Men jag antar att det tillkommer vissa extrakostnader, och jag är också osäker på om butiken är bra och pålitlig.

Har någon koll på detta? Antar att det har diskuteras på annat håll, men hittar inte dit.

Mvh, Jan Buse

Du kan lugnt handla av Adorama - om Du står ut med deras underliga öppettider. Ägarna är ultrakonservativa judar och sk-t-r totalt i världsliga ting som kundtillvändhet och snabb service, om det innebär att de ska arbeta på någon av de många judiska helgdagarna.

Räkna med ett pålägg på de amerikanska priserna på 6% i tull, 1,5% i valutaavgift och 25% i moms ( på varuvärde, frakt och tull ) plus USD35 i frakt och SEK400 i hemtagningsavgift. Tumregel; 1USD = 11SEK. Har Du tur slinker paketet in utan att Tullen ser det och då kommer Du undan med bara frakt och valutaavgift, men det är "bonus".

OK

Andorama är påliteliga. En fördel är att dom accepterar PayPal, som gär garantier för leverans / betalsäkerhet. Jag har kto. hos PP linkad till Visa, och handlar bara med utländska butiker som godtager detta.
En leverans från HongKong som kom på villovägar ble snabbt skickad på nytt etter order från PP till säljare. Alternativt hadde PP betalat mej tillbaka beloppet.
Så själv om du handlar från en seriös leverantör, kann mycket hända på vägen som det kann ta massor av tid och kostnader att klara ut.
Good luck!
mvh Erik J

tannler skrev:
Du kan lugnt handla av Adorama - om Du står ut med deras underliga öppettider. Ägarna är ultrakonservativa judar och sk-t-r totalt i världsliga ting som kundtillvändhet och snabb service, om det innebär att de ska arbeta på någon av de många judiska helgdagarna.

Fördelen är väl dock att leveranssäkerheten är något högre än vid en beställning från Gaza, Västbanken eller Kabul.

Är det verkligen nån vits om man går efter den nämnda tumregeln 1 dollar = 11 SEK? Då blir det ju i princip exakt lika dyrt som här hemma i Sverige, dvs runt 20 loppor.

tannler skrev:

Kan inte låta bli!

Spelar det någon roll om dom är judar? Jag vet osedvanligt tröga, sega och väldigt ovänligt inställda företag som drivs av "vanliga svenskar" som inte vill hjälpa mig på varken midsommarafton eller juldagen, för att inte snacka om dessa fem veckor i juli, eller nyårsdagen, fotbolls-vm eller söndagar över huvudtaget!! Undrar om det är för att dom är ultrakonservativa dessa svenskar eller om det är någon annan orsak!!

Jag köpte mitt Nikon 17-55/f2.8 från Adorama, snabb och bra affär, räkna med 6.7% moms och 25% moms i pålägg, du bör komma under priserna i Sverige i allafall, leveransen var 4 arbetsdagar för mig.

/kent.

Makten skrev:
Är det verkligen nån vits om man går efter den nämnda tumregeln 1 dollar = 11 SEK? Då blir det ju i princip exakt lika dyrt som här hemma i Sverige, dvs runt 20 loppor.

Vitsen är att dom har prylarna i lager, sen brukar man tjäna ungefär en tusenlapp mot Svenska priser när priset överstiger 10 loppor.

Priset är inte avgörande när jag handlar från USA, det är lagerhållningen som är viktigast för mig.

/kent.

tannler skrev:

jag trodde det var B&H i new york?

boon skrev:
jag trodde det var B&H i new york?

samma där;ultraortodoxt... stänger tom ordermottagning via webben under sabbaten... men funger perfekt i övrigt. Snabb leverans och "allt" i lager...

Håller sedan med övriga inlägg om att det inte spelar någon som helst roll; mer en "Kul grej" att de är så 100% konsekventa med läran att det tom gäller orderläggning via web-shopen..

Jag förstår faktiskt inte varför det gnälls över Judarnas helgdagar ?

Är det någon här som gnäller för att det är stängt under Jul i Sverige ?

Man blir så jävla ..... !

/kent.

Zoso skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför det gnälls över Judarnas helgdagar ?

Är det någon här som gnäller för att det är stängt under Jul i Sverige ?

Man blir så jävla ..... !

/kent.
Missförstå mig inte nu; detta är inte något inlägg m.a.p. judendom; det är bara lite kul att att de är så ultra-ortodoxa att de t.o.m. stänger sin web-shop för ordrar på Sabbaten dvs lördag. Det har jag aldrig sett någon annan web-butik göra.

Sedan håller jag helt med alla om att det är helt ointressant om man är jude, kristen,muslim, buddhist, svart, vit, röd eller...

Tibor skrev:
samma där;ultraortodoxt... stänger tom ordermottagning via webben under sabbaten... men funger perfekt i övrigt. Snabb leverans och "allt" i lager...

Håller sedan med övriga inlägg om att det inte spelar någon som helst roll; mer en "Kul grej" att de är så 100% konsekventa med läran att det tom gäller orderläggning via web-shopen..
Det är precis det det handlar om - en beundran för att de inte schackrar med sin övertygelse - de är ultraortodoxa fullt ut, inte bara till en viss gräns. Svenskar som firar kristna högtider när det passar in i deras livsföring i övrigt, är i det sammanhanget mil efter.

Jag gör affärer med både Adorama och B&H, men svor över dessa konsekvenser, när det tvingade mig till anpassning. Idag tar jag det mer med ro.

Hur som helst - båda är stablia företag, med lager värt namnet och snabb service, men med lite omständig administration och sina helt egna öppettider.

ANNONS
Götaplatsens Foto