Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörfotograf ska få sin första systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Så därför behöver jag er hjälp.
VILKEN?! Det finns ju miljontals!

Jag gillar att göra naturbilder, barnbilder och djurbilder mest, men porträtt är också kul.

Men jag är en total amatör som alltså vill lära upp mig genom och testa mig fram, vilken kamera är då bäst för mig? Ska jag köra på en avancerad med allt man kan önska sig eller ska jag satsa på en enklare först?

Jag har för tillfället en canon ixus 50 digitalkamera men ska alltså få min första systemkamera i födelsedagspresent. Sambon är också totalt ny på detta och jag vill inte att han går in och blir lurad till att köpa en dyr kamera som inte passar mig.

Hoppas ni förstod vad jag menade och att ni kan hjälpa mig :D
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Ska du köpa en analog eller digital?

Har du kompisar som har något märke (då kan du kanske låna objektiv av dem)?

/ Marcus
 

KGS

Aktiv medlem
För en månad sedan var det lätt, då var det Pentax K10D (eller K100 beroende på budget) som var det naturliga valet om man inte hade en massa prylar av annat märke (själv eller i släkten) men nu är det Olympus som tagit täten.

Tidningen foto kallar Nikon D40x för "perfekt nybörjarkamera" och jag tror det finns nåt märke till som en del gillar. Men det gäller om pappa har en massa fin optik o andra tillbehör till just det märket.

Tur man inte ska köpa kamera idag! Lycka till med ditt val!

/kg, som utgår från att det handlar om digitalt om inte nåt annat sägs
 

miniman

Aktiv medlem
Jag tycker också du ska ta dig en titt på Nikon D40 eller Nikon D40x. Jag använder själv nikon och är väldigt nöjd med det märket.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Köp ett märke som du tror att du komer vilja köra med i framtiden och som du tror har en framtid.

När man köper på sig tillbehör investerar man mer och mer i märkesbundna prylar och det blir väldigt dyrt att byta system när man samlat på sig gluggar mm.

Alla kameror klarar det du vill göra men det är stor sannolikhet att du vill byta kamera framöver utan att byta alla tillbehör samtidigt.

Köp inte något du växer ur för fort eller något på väg ut ur marknaden. Andrahandsvärdet är uselt så snart en nyare modell kommer. Jag köpte en Canon 300D i sluttampen av dess säljcykel för 11000:- och sålde den 3 månader senare då jag upptäckt att den var för långsam. Då fick jag 5000:- för den, ingen bra affär.

En bra kamera för en entusiast som vill utvecklas bör ha fullständiga manuella inställningsmöjligheter. Ett bra fokussystem med hyggligt många fokuspunkter. Möjlighet till blixt på andra ridå mm. Låt dig inte imponeras av många automatprogram, bildstilar mm för dom kommer du inte använda om intresset tar fart ordentligt. Finns inte dom inställningsmöjligheterna så är det risk att du kommer sakna dom förr än du räknat med.

Själv kör jag med Canon och skulle jag börjat idag hade det kunnat bli en 400D men inte 350D, inte för att den senare är dålig men för att den nya är bättre.

På Nikonsidan hade jag kunnat tänka mig D40X men inte D40 som bygger på en gammal plattform från D70. Inte dålig den heller men helt klart sjunger den tekniken på sista versen.
 

Desmodromic

Aktiv medlem
Huruvida Olympus (eller någon annan för den delen) har täten f.n. kan väl diskuteras. Det viktiga som jag ser det är vart Du befinner Dig i Ditt fotograferande och vart Du är på väg. Att starta systemfotandet med en K10D, eller en D200 kan säkert funka (om plånkan tillåter) men för att dessa hus skall komma till sin rätt så bör man ha plåtat system ett tag.

Titta som nämnts på Nikon D40X, Pentax K100 (så får Du även bildstabilisering) eller Canon D400. Jag är helt övertygad om att samtliga dessa tre kommer att skänka Dig massor av utmaningar. Glöm inte rent budgetmässigt att notera behovet av kameraväska, blixtaggregat, dataprogram, (Elements, eller Photoshop) stativ, teleobjektiv o.s.v. Lycka till med fotointresset!

/Lasse
 

Allemyr

Aktiv medlem
Sigma 17-70

Hej. Val av systemkamera är inte jätte viktigt de viktigaste tycker jag är val av optik. Jag föreslår här med ett Sigma 17-70 med macrofunktion som är prisvärt och mycket skarpt o har även bländare 2.8 igenom en del av zoom omfånget. Om du senare ska införskaffas en bra telezoom som komplement så förslår jag en Canon av ngn modell eftersom dom har en bra 70-200 F/4. Lycka till.
 

interpix

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
För en månad sedan var det lätt, då var det Pentax K10D (eller K100 beroende på budget) som var det naturliga valet om man inte hade en massa prylar av annat märke (själv eller i släkten) men nu är det Olympus som tagit täten.
Vilken Olympuskamera är det?
 

ESS

Aktiv medlem
jag har för övrigt en Pentax K100d till salu för 4000kr i nyskick.

Skulle verkligen rekommendera Sigmas 17-70mm optik.
 

pastorbjorn

Aktiv medlem
Lite reklamavbrott

Nikon D40x hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR (svart) samt blixt sb 400.

Det mesta man som nybörjare behöver om man vill fota de saker du nämnt.

9395 kronor inkl.moms på Cyberphoto. Kan kanske hittas ännu någon hundralapp billigare i Europa men rätt skönt att handla i Sverige... (har aldrig gjort det själv...:) )

Jag råkade se detta erbjudande för en kompis räkning.

Kameradebatten är oerhört lång och det finns hur mycket som helst skrivet redan. Åsikterna går isär förståss...

Jag fotar med Nikon och är tvärnöjd.

MVH/Björn
 
Senast ändrad:

RG

Avslutat medlemskap
Det här var väl den 200 tråden om att köpa ny systemkamera.
Tracka cyberphoto med lite frågor istället.
 

KGS

Aktiv medlem
Senast ändrad:

RG

Avslutat medlemskap
HDFS) (KGS skrev:
De har en modell med antiskak, rengöring OCH användbar LCD-skärm som sökare... det närmar sej. Snart kommer den första riktiga digitala systemkameran. Kanske redan 2008...
Riktig?
 

KGS

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Riktig?
Snart så. Än är det flesta systemkameror 80-talsreplikor. När jag bytte från riktig kamera till systemdigital var det som att gå tillbaka till Konica TC´n fast jag fick autofokus o det är skoj...

Bilderna blir också mindre brusiga o den är snabbare. Fast hanteringsmässigt är både den och alla andra jag känt på rena urtiden.

Olympusen kan förstora sökarbilden 7x eller 10x hipp hipp hurra! Det kunde min riktiga kamera också, snacka om att det var roligare att jaga makrobilder. O så slapp man ligga platt i leran, det räckte med att gå ner på knä, vinkla okularet (eller LCD-skärmen) dra på förstoringen o se snigeln i vitögat. Nu är det mest skjuta på chans o hoppas.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på hur länge det ska dröja innan en digital systemkamera inte längre måste se ut som om den innehåller en rulle film.

Lekt med tanken på en kamera där sensor, objektiv och hela paketet kan roteras 90 grader för att göra verikalgreppet onödigt. Med ett enkelt handgrepp förvandlas den till att ta porträtt eller landskap utan att huset behöver vridas. Borde vara helt tekniskt möjligt och väldigt behändigt dessutom att slippa ett otympligt vertikagrepp.

I stället går allt åt andra hållet, det kommer en Leica digital som ser ut som den var ett halvsekel gammal.

Canon kommer med en superkamera i 1 (1d mkIII) serien och den ser ut som en kamera i 1 serien tråkigt nog.

Är vi ett stelt släkte som inte vill ha något som inte ser ut som det brukar, eller är leveratörerna fega och inte vågar prova?

Jösses vad OT jag blev, f'låt!
 

Zzzz

Aktiv medlem
hej alla

Tack för alla svaren, jag har funderat på en canon eos 400D, eftersom jag får den i present så blir det ganska billigt om jag köper till fler grejjer sen, men det e först när jag blivit lite haj på detta, för jag har precis lärt mig var min macro knapp sitter på min digitalkamera.

Jag menade digital systemkamera, förlåt att jag var så otydlig. Men det e för att jag lär upp mig på photoshop nu oxå :D

Så tusen tack för detta och ursäkta om jag startat en uttjatad tråd, men jag hittade inte de andra :(

Nåja, jag lär återkomma när jag behöver mer hjälp!

Mvh Zzz
 

BugEyes

Aktiv medlem
En 400D är en mycket kompetent kamera som du kan växa i ett bra tag.

Blir du biten av det så finns många möjligheter, vill du ha det enkelt så går det också.
 

Zzzz

Aktiv medlem
ja precis, det e oxå därför jag vill uppgradera mig till systemkamera, den digitala har ju begränsningar :D

Men tusen tack för svar, jag återkommer efter min födelsedag :D
 
ANNONS