Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörfotograf ska få sin första systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Så därför behöver jag er hjälp.
VILKEN?! Det finns ju miljontals!

Jag gillar att göra naturbilder, barnbilder och djurbilder mest, men porträtt är också kul.

Men jag är en total amatör som alltså vill lära upp mig genom och testa mig fram, vilken kamera är då bäst för mig? Ska jag köra på en avancerad med allt man kan önska sig eller ska jag satsa på en enklare först?

Jag har för tillfället en canon ixus 50 digitalkamera men ska alltså få min första systemkamera i födelsedagspresent. Sambon är också totalt ny på detta och jag vill inte att han går in och blir lurad till att köpa en dyr kamera som inte passar mig.

Hoppas ni förstod vad jag menade och att ni kan hjälpa mig :D
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Ska du köpa en analog eller digital?

Har du kompisar som har något märke (då kan du kanske låna objektiv av dem)?

/ Marcus
 

KGS

Aktiv medlem
För en månad sedan var det lätt, då var det Pentax K10D (eller K100 beroende på budget) som var det naturliga valet om man inte hade en massa prylar av annat märke (själv eller i släkten) men nu är det Olympus som tagit täten.

Tidningen foto kallar Nikon D40x för "perfekt nybörjarkamera" och jag tror det finns nåt märke till som en del gillar. Men det gäller om pappa har en massa fin optik o andra tillbehör till just det märket.

Tur man inte ska köpa kamera idag! Lycka till med ditt val!

/kg, som utgår från att det handlar om digitalt om inte nåt annat sägs
 

miniman

Aktiv medlem