Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang. Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni är ute och tar bilder.
Tar ni många bilder på lite allt möjligt och väljer ut dom bästa vid datorn/vi framkallningen eller letar ni efter bra bilder och vinklar och tar få bilder.
Det skulle vara kul och veta hur ni som håller på mycket med gatufoto gör. Jag skule vilja bli bättre på det.

Allt efter omständigheterna får jag säga. I bland kan jag plåta 200 bilder utan någon vidare tanke bakom var och en, men för det mesta letar jag efter något som fångar blicken. En händelse, en person, en vinkel, och så vidare.

Själv kör jag med min Sigma 10-20mm för gatufotografi men skulle gärna vilja ha en kompakt ljusstark "normal", typ en Sigma 30mm, till min 350D.

Försök att inte låsa dig vid en typ av bilder är väl huvudsaken tycker jag. Men å andra sidan tycker nog många andra väldigt olikt mig.

Jag letar efter den där speciella situationen som händer just då och är lite speciell. Alternativt letar jag t.ex. spännande ljus och kontraster i gatumiljön.

Det svåraste tycker jag är dock att inte tveka när det händer och framförallt ha kameran sjutklar. Man får bara en chans, jag jar missat några goa bilder bara för att jag varit lite omotiverad och haft kameran i ryggsäcken.

Att bara planlöst höfta bilder in i folkmassan fungerar inte för mig, har provat några gånger men jag tycker inte det blir bra. Jag lyfter kameran, siktar, trycker och hoppas ingen blir sur ...

Med all respekt mot Bengt Björkbom! Man måste samtidigt se att hans åsikt inte är den allenast rådande. Tex det här med att behålla objektet anonymt. Jag har full förståelse för att många kan tycka det. Jag skulle heller inte vilja göra ngn illa. Men samtidigt kan jag inte bortse från att mina favoriter, har avbildat människor på ett påtagligt naket och inte alltid positivt sätt. Robert Frank väckte ett otroligt rabalder m "americans" -de flesta gillar den kanske idag (jag tror tidsfaktorn är viktig, inte minst för de som blir avbildade). Davidson blir ibland nästan grotesk i sina bilder, men samtidigt så fantastiskt bra...Jag skulle kanske inte publicera såna bilder här på FS, men nånstans så behövs den här typen av foton. Det är ju ändå verkligheten, och vi alla som beträder det offentliga rummet gör oss själva synliga för allmänheten, och det kan även innebära att någon fotograferar oss.

Jag vill ändå rekomendera att läsa Björkboms blogg, han kan foto till skillnad från mig. jag fick bra värdefulla tips av att läsa den. Mina funderingar rör sig endast runt det här med att avbilda/avslöja människor.
/peter

Senast ändrad:
Jag brukar stå och glo (utan kameran helt redo men ändå fullt synlig) på en plats en stund för att se om det finns någon potential för intressanta bilder. Sen plåtar jag om det känns rätt nära och hyfsat "halvslarvigt". I min erfarenhet blir folk ofta mer irriterade eller störda när jag plåtar på lite avstånd, och inte så mycket när jag går riktigt nära. Däremot går jag aldrig inpå människor som t ex sitter och äter eller gör något annat "privat".

Under seglingsveckan som håller på här nu tar jag en del bilder på publik. Med 30D - 17-55/2,8 is - blixten monterad - presskortet synligt - fotoryggsäck på så bryr sig de allra flesta sig inte om mig, utan står lugnt kvar när jag fotograferar dom rätt närgånget som en del av arrangemanget. Dom känner sig väl som en del av gruppen tävlingsåskådare.

ANNONS
Götaplatsens Foto