Annons

Angarn for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag söker lite råd och tips om foto vid Angarnsjöängen i synnerhet och fåglar i allmänhet.

Jag är oerhört okunnig om fåglar och fågelfoto på alla sätt, men har hamnat i ett läge då jag känner att jag måste testa. Jag bor sedan ett tag precis vid fågelsjön/träsket i Vallentuna. Från mitt köksfönster ser jag dagligen fågelskådare som spanar i skyn och kryssar i böcker. Jag har utrustning som borde funka och jag är rätt bra på att plåta. Problemet är att jag är bäst på att fota fisk - under ytan...

Ge mig lite handfasta råd nu, ni som kan det här. Ska jag ge mig ut i gryning eller när som. Stativ eller frihand. Smyga på dem, eller ligga nergrävd och vänta. Finns det några hot-spots runt sjön som rekomenderas?

Om någon av er har vägarna förbi sjön med eller utan kamera, så byter jag gärna lite praktiska tips och/eller sällskap mot kaffe på verandan (från vilken man ibland kan se både räv, fasan och små grå fåglar).

//Henrik vars fågelfotoerfarenhet hittills är:
http://www.f64.se/img/angarn2006/large-25.html
 

Andreas K

Aktiv medlem
Hej Henrik,

Generellt sett så är Angarn bäst i gryningen.
Var du beger dig beror helt och hållet på vad du vill fota.

Gulärlor och lärkor finner du ofta runt Byksberget och Lundbydiket.
Sävsångare,Buskskvätta och Enkelbeckasin hittar du ofta runt Lundbydiket.

Om du väntar utmed Lundbydiket och är välkamouflerad så får du bra chans på Brun kärrhök och under hösten även blå kärrhök.

Vid Skesta hage så har du bra chans på Svarthätta, Ärtsångare under vår,sommar.
På höst och vinter så kan du hitta Sparvuggla och Sidensvans.

Det som jag nämt här är bara ett axplock dock.
Får ta upp erbjudandet och kaffet när jag besöker Sverige :)

Mvh, Andreas
 

danh

Aktiv medlem
Hej, Henrik!

Trevligt att du vill fota lite vid Angarnssjöängen! Instämmer i vad Andreas skrivit, men här är ytterligare några tips:

Själv tycker jag det är roligt att lurpassa på fåglarna, framför allt olika vadare, vid Byksberget. Där kan de ibland proviantera på mycket nära och fotovänligt håll.

Om man står uppe på Midsommarberget har man fin utsikt över sjöängen, dessutom kommer det ofta rovfåglar över berget.

Nu under sommaren ser man ofta fiskgjuse, ibland kan tre-fyra stycken vara igång och fiska samtidigt! Ett tornfalkspar och några ormvråkar hör också till "vardagen" vid Angarn.

Prova definitivt ett besök under senhösten och vintern, det ger god chans till fjällvråk, havsörn och varfågel.

Hälsningar Dan
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tack Dan och Andreas!

Jag ska se till att ge mig ut i nästa regnfria gryning och testa. Byksberget och Lundbydiket låter som en bra början för mig då jag bor precis vid diket.

Just vadare och berg låter som en udda kombination. Menar du att de kommer upp från "sjön" eller att de är nere i det blöta nedanför berget hela tiden?

Jag smygstartade igår med en närgången kråka, men jag återkommer om jag når resultat efter era råd.
 

Bilagor

danh

Aktiv medlem
Hej igen, Henrik!

Vid Byksberget kan man sitta nära själva sjöängen och där tillträdesförbudet börjar. Många gånger födosöker vadarna i kantzonen och då får man, med lite tur, möjlighet att fotografera dem på nära håll.

Lycka till!

Hälsningar Dan
 

foto totto

Aktiv medlem
Mitt tips för angarnssjöängen är att det är faktiskt inte mer än 7 km runt sjön. Så det tar inte jättelång tid att gå runt den och hitta sina egna ställen. Annars så brukar sträckan mellan klostbacken och midsommarberget nästan alltid erbjuda något. Störst chans att komma är nära är enligt min mening vid byksberget som de har nämt tidigare.
 
ANNONS