Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annan optik på Canon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Hittar ingen tråd om detta ämne sen tidigare, visa mig gärna om jag har fel.

Jag funderar allvarligt på att skaffa en Canon DSLR, och byter isf system från Minolta. Egentligen är det bara ett objektiv jag bryr mig så mkt om att behålla, men det bästa vore naturligtvis om jag kunde använda alla som jag redan har. Men det jag vill behålla är dels helt nytt, dels för dyrt för att köpa ett likadant fast till Canon, och dels känns det korkat att sälja det för att direkt köpa ett "likadant".

Så nu undrar jag om det finns någon form av adapter för att använda Minolta-optik till Canon, var man isf kan få tag i en och till vilket pris, samt hurpass bra en sådan isf fungerar.
Tacksam för svar!

Det finns trådar om detta sedan tidigare, senaste var uppe förra veckan.

Det finns adaptrar för att använda diverse olika andra märken på Canon kameror. Dels förlorar du automatiskt nedbländning och måste göra det manuellt, dels förlorar du autofokus då Minolta i regel har motorn i husen och hos Canon sitter alla motorerna i objektiven. Dessutom brukar inte de elektroniska kopplingarna vara kompatibla.

Adaptrar finns på Ebay och vissa andra firmor.

Annars kan du ju titta på Minolta Dynax 7D, den är inte alls dum faktiskt.

Maste fa lagga in en fraga pa samma amne. Vem saljer adaptrar? Min far har ett canonhus han skulle vilja ha sina objektiv med sigmafattning. Han har bla ett jattefint 300 mm som vore jattekul att kunna ha pa canonen.

Man måste kolla avståndet mellan objektivet och senorn/filmplanet för varje märke. Eftersom Minolta har ett kortare avstånd än Canon är det omöjligt att bygga en adapter utan linselement. Jag tror inte att det finns några och finns de kommer de att försämra bildkvaliteten. Du kan tyvärr inte sätta dina objektiv på Nikon-hus heller.

/Pontus

För Sigma objektiv har jag inte hört talas om någon adapter. För massor av andra ja, Sigma nej.

Pongu skrev:
Eftersom Minolta har ett kortare avstånd än Canon är det omöjligt att bygga en adapter utan linselement
Om man skall vara petimeter så har Minolta faktiskt en halvmillimeter längre avstånd ;-) Fast den där halvmillimetern räcker ju knappast ändå att bygga en adaptet på.

Va synd. Dock kanner vi ziger lite som servar sigmagrejer. Han kanske kan gora en adapter eller ar blir det valdigt svart o dyrt?

Att göra en kommer med stor säkerhet att bli riktigt dyrt, om det nu går. Kan jag tänka mig iaf.

jimh skrev:
Om man skall vara petimeter så har Minolta faktiskt en halvmillimeter längre avstånd ;-) Fast den där halvmillimetern räcker ju knappast ändå att bygga en adaptet på.

Ah! Sant, jag minns bara att jag har kollat om det går eller inte. Och går det inte brukar det betyda kortare avstånd. Fel av mig, det ryms i alla fall ingen adapter som du säger!

/Pontus

Dock så finns det en adapter för äldre minolta-gluggar, tror tom den var utan linser i, men jag har inte sett den så ska inte svära på det.

Är den utan linser och för äldre minolta så går den bara att använda till makro. Gamla Minolta har ännu kortare avstånd mellan bajonett och filmplan än den nya atuofikusfattningen.

jimh skrev:
Är den utan linser och för äldre minolta så går den bara att använda till makro. Gamla Minolta har ännu kortare avstånd mellan bajonett och filmplan än den nya atuofikusfattningen.

Inte bara stabiliserad sensor! Nu lanseras atuofikusfattningen också! Vill du berätta mera..?

/Pontus

Men det var rätt kul. Man kan dock undra hur det egentligen skulle fungera. Optik som automatiskt fokuserar på närmaste fikus?

ANNONS
Götaplatsens Foto