Annons

Annat objektiv likvärdigt 70-200 f/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Burzgul

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag tänkte köpa mig ett zoomobjektiv till min 50D och mitt förstahandsval är ett 70-200 f/4L, då de är såpass billiga i dagsläget (5000kr för ett nytt) och för att alla rosar skärpan.
Det jag undrar nu är dock om det finns ett annat zoomobjektiv (från Canon eller annan tillverkare) med bra skärpa och liknande brännvidd till ett ännu bättre pris? Kanske något som är lite mer kompakt?
Jag har främst tänkt att använda objektivet utomhus.

Tacksam för svar :)

Senast ändrad:
Det finns nog inget som är lika bra för mindre pengar. Men du kan få något som är lite sämre för en väldigt liten del av priset. Jämfört med t.ex Sigma 70-300/4.0-5.6 som går för ungefär en tusenlapp beg (och inte mycket mer nytt) så är skärpan ungefär likvärdig vid 70mm, vid 200mm är mittskärpan bara lite sämre på sigmat men utåt kanterna har sigmat inte en chans. Dessutom är det ljussvagare på den här brännvidden. Vid 300mm är det som sämst, men fortfarande inte oanvändbart.

Hursomhelst, tycker du att riktigt bra bildkvalitét är värt sisådär fyra gånger pengarna så är det bara att köra på Canon :)

Tack för era snabba svar :)

Jag ska absolut kolla upp Sigmat. Det är ju självklart att bildkvalitén spelar in, men är det knappt märkbart i skärpa (om man in pixelpeepar) så tycker jag inte det motiverar 4x priset.

Hmmm...du har ju köpt en toppkamera. Den lär avslöja billig optik obönhörligt enkelt. Spara isåfall ett tag till så du har råd. 70-200/4L är extremt prisvärd och matchar kameran även i byggkvalitet. Det gör inte Sigman. Mitt ex. är totalt knivskarpt vid alla brännvidder även vid full bländare (f4).
Dessutom är det inte bara skärpa det handlar om. Klarare färger och kontrastrikare bilder blir det med. Det märker man direkt.

Hmmm...du har ju köpt en toppkamera. Den lär avslöja billig optik obönhörligt enkelt. Spara isåfall ett tag till så du har råd. 70-200/4L är extremt prisvärd och matchar kameran även i byggkvalitet. Det gör inte Sigman. Mitt ex. är totalt knivskarpt vid alla brännvidder även vid full bländare (f4).
Dessutom är det inte bara skärpa det handlar om. Klarare färger och kontrastrikare bilder blir det med. Det märker man direkt.

Ja, du har väl rätt. Egentligen känns det som att 5000kr (lite styvt) för ett splitter nytt 70-200 är ett OK pris ändå, med tanke på bilderna det levererar. Det känns ju dock i plånboken. Jag ska nog göra som du säger och spara ett tag istället! (eller hoppas på att de begagnade kommer krypa under 4000kr :p)

Tack för ditt svar!

Tack för era snabba svar :)

Jag ska absolut kolla upp Sigmat. Det är ju självklart att bildkvalitén spelar in, men är det knappt märkbart i skärpa (om man in pixelpeepar) så tycker jag inte det motiverar 4x priset.

Det märks helt klart på de längre brännvidderna.
Det bästa vore om du kunde låna både ett 70-200L och något billigare och se själv. Kanske kan någon fotobutik hjälpa dig med det.

Det finns inte i butik än, men Tamron släpper ett 70-300 F/4-5.6 med stabilisering för 4995:- under sommaren. Stabiliseringen kommer hjälpa dig i säkert 90% av dina foton - även om L-gluggen säkert (?) är skarpare hörn-hörn under perfekta förhållanden så är det svårt att utnyttja den möjliga skärpan utan stabilisering (utom då i strålande solsken eller med blixt).

på 200mm kommer Tamron vara 2/3Ev långsammare, än F/4 - men ha fördel av stabiliseringen. Avvägningsfråga.

Det finns inte i butik än, men Tamron släpper ett 70-300 F/4-5.6 med stabilisering för 4995:- under sommaren. Stabiliseringen kommer hjälpa dig i säkert 90% av dina foton - även om L-gluggen säkert (?) är skarpare hörn-hörn under perfekta förhållanden så är det svårt att utnyttja den möjliga skärpan utan stabilisering (utom då i strålande solsken eller med blixt).

på 200mm kommer Tamron vara 2/3Ev långsammare, än F/4 - men ha fördel av stabiliseringen. Avvägningsfråga.

Då jag mest tänkt fota hästar och andra djur tror jag inte att jag har någon direkt nytta av bildstabilisering. Tack ändå för att du tog dig tid att svara :)

Det märks helt klart på de längre brännvidderna.
Det bästa vore om du kunde låna både ett 70-200L och något billigare och se själv. Kanske kan någon fotobutik hjälpa dig med det.

Tror du man kan få lånat objektiv av en butik så? Det hade ju varit perfekt att kunna testa lite först, se hur det känns med det på och bildkvalitén. Jag vet ju att YFO hyr ut utrustning, men de ville ha 700 spänn exkl. moms för att jag skulle få låna ett 70-200 f/2.8 under en helg. Det är ju en femtedel av priset, så det känns lite i överkant...

Vart får du tag i ett nytt 70-200 f/4L för 5000:- & helst med garantisedel om du skulle behöva lämna in?
Om det är utomlands så är det bättre att lägga de extra 1000:- & få ett med rätt garantisedel. Fotokungen & kungsholmsfoto ligger båda på strax under 6000:- för nytt. Har inte sett en någon 70-200 för under 5000:- ens via Ebay ifrån Hong Kong t,ex.

Sigma 70-300 känns inte alls likvärdigt. Möjligen kan du titta på Sigma 70-200 2.8, får man ett bra ex kan det vara ett bra köp.

Tror du man kan få lånat objektiv av en butik så? Det hade ju varit perfekt att kunna testa lite först, se hur det känns med det på och bildkvalitén. Jag vet ju att YFO hyr ut utrustning, men de ville ha 700 spänn exkl. moms för att jag skulle få låna ett 70-200 f/2.8 under en helg. Det är ju en femtedel av priset, så det känns lite i överkant...

Jag vet inte, men det kan inte skada att fråga. Det är inte omöjligt att de har demoex de kan tänka sig att låna ut eller möjligen hyra ut. Fast det är klart, kostar det 700kr som du säger är det ju lite surt. Störst chans är nog att du får prova i butiken.

700kr är dock inte en femtedel av priset på 70-200/2.8, det objektivet kostar ungefär 13-26kkr beroende på utförande.

Vart får du tag i ett nytt 70-200 f/4L för 5000:- & helst med garantisedel om du skulle behöva lämna in?
Om det är utomlands så är det bättre att lägga de extra 1000:- & få ett med rätt garantisedel. Fotokungen & kungsholmsfoto ligger båda på strax under 6000:- för nytt. Har inte sett en någon 70-200 för under 5000:- ens via Ebay ifrån Hong Kong t,ex.

Jag klippte till direkt förra veckan när Rajala tillfälligt hade den för 4999:- :)
Nu ligger den ute för strax under sex tusen igen, vilket iofs också är ett bra pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto