Annons

Anpassa bilder efter bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Är det någon som brukar skala ned kopior på sina bilder för att det ska bli enklare och bättre att visa upp dem?

Jag gissar att de flesta främst kommer visa sina bilder på en bildskärm eller TV i framtiden, och då passar upplösningen 1920x1080 bra (eller 1620x1080 för bilder med förhållande 3:2).

Förutom att det går mycket fortare att bläddra mellan bilderna (speciellt om man har ett mediacenter typ TViX) så kan man skärpa upp bilderna lagom mycket när man vet hur de ska visas. Man blir dessutom inte beroende av bildvisningsprogrammets skalningsmetoder när bilderna ska visas (man kan få bikubiskt i stället för nearest neighbour).

Jag funderar på att batchkonvertera alla mina bilder på det här sättet. Uppskärpningen är i och för sig inte lämplig för batchkonvertering, men det går att få hyfsat bra.

Är det någon som har gjort det här förut? Ser ni något problem med det?

ogren skrev:
Är det någon som brukar skala ned kopior på sina bilder för att det ska bli enklare och bättre att visa upp dem?

Jag gissar att de flesta främst kommer visa sina bilder på en bildskärm eller TV i framtiden, och då passar upplösningen 1920x1080 bra (eller 1620x1080 för bilder med förhållande 3:2).

Förutom att det går mycket fortare att bläddra mellan bilderna (speciellt om man har ett mediacenter typ TViX) så kan man skärpa upp bilderna lagom mycket när man vet hur de ska visas. Man blir dessutom inte beroende av bildvisningsprogrammets skalningsmetoder när bilderna ska visas (man kan få bikubiskt i stället för nearest neighbour).

Jag funderar på att batchkonvertera alla mina bilder på det här sättet. Uppskärpningen är i och för sig inte lämplig för batchkonvertering, men det går att få hyfsat bra.

Är det någon som har gjort det här förut? Ser ni något problem med det?

Japp! Detta gör jag alltid innan visning av bilder för vänner och familj. Fast jag har sällan mängder av bilder så jag känner inte att jag behöver batch-script och macron.

Det har blivit en ren vana att göra olika varianter av mina bilder efter "framkallningen".

- Originalstorlek för fotolabben.
- Anpassa för webben (behåller 3:2-formatet).
- Anpassa för datorskärmen (inkl byte till 4:3-format).
- Anpassad för TVn i sovrummet (inkl byte till 16:9-format).

De tre sista formaten tar ju dessutom knappt någon plats alls ur lagringssynpunkt. Dessa tre olika varianter får dessutom liknande uppskärpning medan originalstorleken får en annan uppskärpning.

Det känns bra att jag inte är ensam som är inne på de här tankarna.

Faktum är att jag som i princip aldrig gör några förstoringar/beskärningar inte skulle behöva mer än en 2 megapixel-kamera. Det hade varit trevligt att i stället få bättre dynamiskt omfång och högre ISO-värden.

ogren skrev:
Det känns bra att jag inte är ensam som är inne på de här tankarna.

Faktum är att jag som i princip aldrig gör några förstoringar/beskärningar inte skulle behöva mer än en 2 megapixel-kamera. Det hade varit trevligt att i stället få bättre dynamiskt omfång och högre ISO-värden.
Hej Ögren, Ögren här!
Att skala ner i batch är som du säger inga problem. Att skärpa upp dem är inga problem heller, men olika bilder kan behöva olika usm-värden. En skog kan se hysterisk ut, medan en annan bild med få detaljer klarar sig bra med samma usm inställningar.

Jag vet ingen lösning på detta. Den bästa lösningen i sådana här fall är att lita på den bästa datorn av alla; hjärnan!

ANNONS
Götaplatsens Foto