Annons

Arbetsflöde och utrustning för mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Ni som plåtar med analoga mellanformatkameror, hur ser ert arbetsflöde ut efter att bilden har exponerats?

Kör ni in negativen i en filmscanner? Finns det nån bra filmscanner till mellanformatare för under 10 000?

Eller framkallar ni och gör papperskopior direkt?

Som ni förstår är jag helt grön avseende det analoga. Men, jag har av någon anledning blivit nyfiken.

Epson Flatbäddskanner Perfection 4990 Photo - är det en bra scanner för att scanna negativ från en mellanformatskamera? (4995 kr på Scandinavianphoto)

Fast de riktigt bra kostar väl 30 papp om jag förstått saken rätt. Men den där Epson kanske duger bra den med?

Jag använder 6x6 format mycket (Rolleiflex och Rolleicord).

Jag har inte hängt med vad gäller modellbeteckningar på Epsons skannrar så jag vet inget om just den modellen du frågar om. Jag använder en modell från någon generation tillbaka (2400 dpi inskanning). Jag är mycket nöjd med den och har förstått att de senare modellerna utgör en verklig förbättring, inte bara marknadsföring.

Vad jag förstår är kvalitetsskillnaden (och ja, den finns) mellan en Epson och en dedicerad filmskanner så liten att det är mycket svårt att motivera något som kostar 10 ggr mer.

Så jag framkallar själv, skannar in negativet på en Epson 2450 och skriver ut på en Epson C86 med MIS Associates Ultratone bläck (jag håller nästan uteslutande på med s/v) för A4 utskrifter och en Epson 2200 med Roy Harringtons QuadtoneRIP och Epsons Ultrachrome (standard) för A3.

Kvaliteten är så bra (och jag är kräsen) att jag inte ens har funderat på en filmskanner för mellanformat.

Det är något speciellt med belysningen som Epson använder. Ett mjukt ljus, inte ett skarpt ljus som i min LS-5000 för 35mm.

MIS Associates

QuadtoneRIP
(en länk längst ner på sidan till QuadtoneRIP)

Hoppas det hjälper. Alla mina bilder i 6x6 här på fotosidan (med något enda undantag tror jag) är inskannade från negativ med Epsons skanner.

Jag har en Epson 3200. Nu är inte min arbetsgång att jag sitter och gör bildfiler av mina negativ utan jag knallar iväg till mitt mörkrum - givetvis.
Men vad kan då scannern göra?? Svårt att visa här där bilderna blir så ynkligt små men bara för att ge en fingervisning.... Här är en helbild, egentligen cirka 7200 pixlar i kvadrat, helt obehandlad alltså bara scannad rakt av - och dessutom scannad monterad mellan glas i diaram.

Bilagor

• centrum från saltöhållet-ss.jpg
    centrum från saltöhållet-ss.jpg
    34.4 KB · Visningar: 271
Senast ändrad:
Och här är en detalj ur samma bild. Bilden tagen med 150mm optik och fotoavståndet är väl cirka 1 kilometer.

Bilagor

• centrum från saltöhållet-ssdet.jpg
    centrum från saltöhållet-ssdet.jpg
    44.5 KB · Visningar: 272
Jag har en Seagull 4A-107 och jag tar fn enbart svartvit film med den. Efter exponering framkallas filmen och sedan gör jag gelatinsilverbilder av negativen i mörkrum med förstoringsapparat. Scanning använder jag i huvudsak för att kunna ladda upp bilder till fotosidan mm. Mestadels scannar jag bilden direkt i flatbäddscannern men någon gång scannar jag även negativet. Har nämligen skaffat en scanner som klarar negativremsor för 120-film men kvalitén duger knappast för större utskrifter. Bilden på papper är målet och då tycker jag den vanliga mörkrumstekniken är bäst för mina krav.

Jag har också en Epson 3200 och är mycket nöjd med den. Oftast så scannar jag bara för att lägga upp på internet, men tycker att resultatet från dia och sv/v är gott. Har provat att skicka scannade bilder till lab för kopiering och tycker att resultatet är bra. Så för mitt ändamål så duger min scanner mer än väl.

ANNONS
Götaplatsens Foto