Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
artikel + bilder
- Trådstartare JP Collén
- Start datum
hrojder
Aktiv medlem
Hur många tecken är texten på? Mellan tummen och pekfingret bör du ha ca en krona per tecken. Har du gjort mycket reserch så ska du ha mer betalt.
En tusenlapp per bild är ok, lite beroende på hur stor tidningen och vilken upplaga den har.
Så texten gissar jag är på 3000-4000 tecken vilket bör ge 3000 kronor 3-5 bilder ytterligare 4000 kronor. Totalt minst 7000 kronor plus moms.
Och visst prutar de och du känner att du har utrymme ekonomiskt så är 5000 kronor ganska ok. Men absolut inte lägre.
En tusenlapp per bild är ok, lite beroende på hur stor tidningen och vilken upplaga den har.
Så texten gissar jag är på 3000-4000 tecken vilket bör ge 3000 kronor 3-5 bilder ytterligare 4000 kronor. Totalt minst 7000 kronor plus moms.
Och visst prutar de och du känner att du har utrymme ekonomiskt så är 5000 kronor ganska ok. Men absolut inte lägre.
growingart.se
Aktiv medlem
Är det här gängse priser för artiklar med bilder? Det är kanske om man är etablerad och är man ny i branschen så kanske man kan räkna med att lägga sig lite lägre? Det är exkl eller inkl moms?
hrojder
Aktiv medlem
Priserna ska inte avspegla om du är ny eller erfaren i branchen. Du ska alltid ta betalt så du kan försörja dig på det du gjort. Det är alltid svårare att höja priset sen om man börjar lågt.
Ett annat sätt är att räkna på den tid som man har lagt ner på att intervjun, fotograferingen, kopieringen, skrivandet och sammanställandet av hela materialet. Räkna i timmar eller dagar. 900-1000 kronor i timmen för fotoarbetet och 500-700 för texterna. Var är intervjun gjord, är den gjord på annan ort så bör du räkna dagar inte timmar. 7000-8000 kronor om dan är rimligt. Alla priser exkl moms.
Ett annat sätt är att räkna på den tid som man har lagt ner på att intervjun, fotograferingen, kopieringen, skrivandet och sammanställandet av hela materialet. Räkna i timmar eller dagar. 900-1000 kronor i timmen för fotoarbetet och 500-700 för texterna. Var är intervjun gjord, är den gjord på annan ort så bör du räkna dagar inte timmar. 7000-8000 kronor om dan är rimligt. Alla priser exkl moms.
growingart.se
Aktiv medlem
Intressant, jag har fått uppgift att 50 öre per tecken är den betalning man ger till etablerade skribenter. Så om jag förstått det rätt så är en mer marknadsmässigt nivå runt 1 kr per tecken, som då inkluderar den tid man lägger på research, skrivande, sammanställning och korrektur. Till det här lägger man till kostnad för bilder samt annan tid än research (typ intervjuer). Börjar jag få det rätt? Vad gäller om man använder sig av bilder från eget arkiv, BLF's nivå är väl ganska rimlig?