Annons

Att tänka på när man reser med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft en kamera med flera minnesslots. Kan man klona ett kort och göra backup i kameran om man har en kamera med två slots eller har man de till olika användning typ video på ett och stillbild på ett annat eller ett jobb på det ena och ett annat på det andra?
Jag har det så i alla mina kameror (med den funktionen) att jag lägger automatiskt RAW på ett kort och JPG på det andra kortet när jag fotar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har det så i alla mina kameror (med den funktionen) att jag lägger automatiskt RAW på ett kort och JPG på det andra kortet när jag fotar.
Fördelen är att man både får en RAW att redigera vidare men, men även en färdig JPG om man direkt vill skicka iväg den.

Detta kan man iofs oftast göra med en enda kortplats, men fördelen med två olika minneskort är att man nästan inte tappar någon hastighet på bilder och serietagning (kameran skriver till bägge korten samtidigt).

Den sista fördelen är just att du också alltid har en extra kopia och backup om det skulle bli något fel på ett av minneskorten, vid skrivningen till ett av de, eller om ett tappas bort.
 
ANNONS