Don Quijote fäktar förgäves även 2006!
maxzomborszki skrev:
Nja, snarare att det finns folk som på fullaste allvar tycker att detta är allmän egendom. Lite skrämmande egentligen.
Man kan tycka vad man vill om detta, men frågan är om inte det blir lite Don Quijote till slut i denna fruktlösa fäktan för upphovsrätten mot alla automatiserade väderkvarnar. Ibland tycker jag man bortser ifrån vilken teknikvärld vi lever i när man jagar folk som bryter mot upphovsrätten för alla typer av intellektuellt gods vare sig det gäller musik, bilder eller texter med fildelningsprogram och FTP-serverringar. Därmed inte sagt att jag gillar att folk inte får betalt för sina intellektuella alster av olika slag.
Jag bara undrar hur man ska klara av detta utan att bjuda in "Storebrors allseende öga" i varje del av våra liv. Det kontrollsamhälle vi börjar känna inpå bara kroppen idag speciellt efter 11:e september är ju nånting som man varnade för redan på 70-talet. Nu kommer telefonavlyssningsförslagen till EU från Sverige med brottsbekämpning som behjärtansvärd ursäkt (för ingen gillar väl att slemma typer snor våra skattepengar eller hotar att spränga oss i luften). Kritiken har tystnat för många år sen för väldigt få har velat chavottera som "teknikfientliga buskramare" och bakåtsträvare. Snart är det väl bara Skogsnäskollektivet i de djupa skogarna som varken har el eller dator i landet. Det riktigt otäcka är annars inte att folk saknar respekt för upphovsrätten tycker jag. Det verkligt otäcka är istället att alla tycks tro att demokrati är nåt naturligt tillstånd där tekniken alltid kommer att tjäna de ädla syftena. Jag kan faktiskt inte tro på det. Även dinosaurierna dog ju ut! Som väl är gick Hitler miste om Internet men vad hade hänt om han inte gjort det?
Nä att vi har de problem vi har är till stor del ett resultat av mediet Internets sätt att fungera. I skolorna har man länge använt Intenet ganska okritiskt som nån form av mimers brunn där all "kunskap" dålig som god finns samlad. Kunskap som ingen egentligen äger. Men i mina ögon är Internet inget annat än en intellektuell sophög med en del guldkorn i (en del skulle kanske t.o.m. kalla det avskrädeshög). Där lär man sig tidigt att data enkelt kan sökas upp, ryckas ur sitt sammanhang för att sen klistras in i egna alster som t.ex. grupparbeten och skoluppsatser (ivrigt påhejade både av många vikarier och behöriga lärare genom åren).
Är man lika bra på detta med klipp och klistra som Marjasin, kan man få mycket bra betyg utan att överhuvudtaget öppna en bok, för lärarna har inte orkat kolla fusket och inte haft varken kunskaper eller verktyg att göra detta. Man har paradoxalt länge enkelt kunna uppnå formell kompetens (bra betyg) trots att man saknat nästan alla andra kunskaper och färdigheter än "klipp och klistra" lite hårddraget. Den tid man sluppit studera har man sen ofta investeat i maratonsittningar med "Counter strike" och "Doom" med polarna (när det var inne), vilket hotat att göra en stor del av släktet onödigt asocialt och korkat. Det är förmodligen inte vad vi behöver inför framtidens utmaningar.
Hur ska då Don Quijote överhuvudtaget lyckas knyta nån till brotten idag på ett trovärdigt sätt utom allt rimligt tvivel? Hur gör man det i dessa de informella globala datornärverkens tid där aningslösa Internetanvändares datorer kapats för att ingår i stora virtuella nätverk vars huvudsakliga uppgifter är att koncentrera enorm datorkraft (ofta för krimminella syften som överbelastningsattacker på nät och datorer man vill knäcka) samt dölja identiteter på de verkliga avsändarna och mottagarna av den data som flyter i dem.
Det är och har således inte varit så viktigt med källor, källhänvisningar och källkritik vid hanteringen av data på nätet historiskt och det är helt förståeligt. Vilken relevans har egentligen en referens till en webbsida som inte längre finns kvar (för vem backupar hela Internet)? Ingen minns heller eller bryr sig för den delen om vem som var författare eller "ansvarig utgivare" för webbsidan på samma sätt som det alltid förr i tiden (på bokåldern) fanns skrivet i var bok som publicerades. Dessutom är ju steget från att referera till en webbsida i sin egen text, mycket liten till att klippa ut bilden och göra den till sin egen (märk väl att den länken kan ju visas som en bild i din egen text!!!). Internets hypertextlänkar är verkligen den sänkta ribban till upphovsrättsbrotten. Tillsammans med sökmotorerna är det en formidabel kombination.
Jag är ledsen, men jag tror faktiskt det här slaget om upphovsrätten redan är förlorat för länge sen grabbar! Det är bara en lätt rök som sakta dröjer sig kvar över slagfältet eller är det kanske rent av bara morgondimman?