Annons

Avskaffa upphovsrätten!

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Det är precis vad ett nytt parti vill göra: ta ifrån alla musiker, fotografer, målare, författare, filmare, designers, uppfinnare etc etc deras levebröd och rättigheter till sina egna verk.

Eller ja, parti och parti. Det är under uppstartande och är ett så kallat enfrågeparti som inte har koll på någonting annat (förmodligen inte ens sitt eget partiprogram misstänker jag).

Mannen bakom det hela heter Rickard Falkvinge och verkar tro på fullaste allvar att kriminaliseringen av fildelning är en så oerhört stor fråga hos gemene man att Piratpartiet kommer att kunna ta sig in i riksdagen i kommande val. Som han själv säger till Aftonbladet:
- Det går inte att stoppa nu. Det finns ett uppdämt behov, och hade inte jag startat partiet hade någon annan gjort det.

Finns det någon som tror att ett sådant parti kan få en vågmästarroll i riksdagen, vilket är Falkvinges mål? Är det så lätt att ta sig in i riksdagen att man endast genom att folk är sura över att det i lagens mening inte längre är tillåtet att tanka hem filmer och musik på nätet kan ta plats där?

Finns Rickard Falkvinge och hans ambitioner på riktigt?

Aftonbladets artikel

Jag tror att det är bra att de startar parti eftersom det kommer att leda till att media granskar piratrörelsens argument kritiskt istället för att bara glida på den upphaussade rebellhajpen.

De kan säkert ha vissa poänger i en del, men sammantaget blir ju konsekvenserna av deras önskemål absurda.

ha, ha, nära 70% kan tänka sej att rösta på det... ska vi gissa att det är nån form av protest mot övriga partier?

Eftersom vi lever i en demokrati så vem som helst starta ett parti och försöka ta sig till riksdagen. Det krävs iof ett x antal röster för detta. Men det är ju detta som är hela poängen med en demokrati. Är man missnöjd visar man det genom att rösta på ett annat parti.

Att någon seriöst tror att dessa kommer få något större gehör är kanske lite långsökt, men man ska inte bara skratta år det och ta det som ren nonsens. Det dom vänder sig emot är framför allt piratkopieringen och spridningen via fildelning. Att det egentligen berör upphovsrätten och i slutänden även oss fotografer ver jag inte om dom har funderaat på, men klart är att en stor massa av folk framträdesvis i dom yngre kretsarna och dess generation är missnöjda med hur saker o ting fungerar idag. Vilket man får ta på allvar.

En lag som inte kan kontrolleras effektivt eller stöds bland befolkningen är egentligen en meningslös lag, där av problemet. Självkalrt ska man respektera lag och ordning, men kan man inte straffa lagöverträdelse eller vara effektiv i jakten på förbrytare så försvinner auktoriteten hos lagen. Därmed inte sagt att man ska ta bort alla lagar som folk skiter i, men man måste ta problemet på allvar och inte bara säga: "så här är lagen, punkt slut!"

Kalle_B skrev:
[...] men man ska inte bara skratta år det och ta det som ren nonsens.
Precis. Tror man ska ta på allvar varför vissa tycker att det är så självklart att denna typ av "egendom" inte ska skyddas. Visst finns det problem när immaterialrätten drivs för hårt. Men att påstå att all upphovsrätt och mönsterkyddsrätt är av ondo är naivt. Då skulle författare och konstnärer vara helt utsatta och det skulle vara en ren förlustaffär att driva utveckling. Eftersom Sverige knappast kan anses vara ett land som är bäst på produktion skulle vi stå ganska dåligt till internationellt.

Det verkar som om mycket av åsikterna kommer ur någon slags god avsikt men tyvärr utan att försöka tänka på långsiktiga eller långtgående konsekvenser.

Det som oroar mig är inte att det är några som har dessa villfarelser utan att de är så många och blinda för dess konsekvenser. De ser saker lika svartvitt som andra sidan. DET är farligt, oavsett vilken sida det är.

Det är knappast en ny tanke. "Information wants to be free" var ju en vanlig fras precis när Internet började slå igenom bland allmänheten (titta i de första numren av "Wired").

Jag kan hålla med om att tankarna de framför kan te sig absurd, men vad Piratbyrån&co gör är att de bara plockar upp en liten del av ursprungsbudskapet.
Det fanns (och finns) en betydligt djupare tanke bakom det hela som handlade om industrisamhällets omvandling till ett informationssamhälle. Många trodde för bara några år sedan på allvar att internet skulle tvinga fram ett samhälle där immateriel rätt skulle förlora sin mening och i många läger sågs denna utveckling som något positivt; dvs man VILLE att ex. de stora skivbolagen skulle gå i konkurs.
Författare och musiker skulle försörja sig via direktkontakt med sina kunder ungefär som shareware-programerare.
I mångt och mycket var det en lös samling av datoriserade anti-kapitalistiska rörelse r(med ganska många punk-inslag) som man forfarande kan se spår avorganisationer såsom EFF har delvis sina rötter i dessa rörelser.

Alltså, man kan inte bara vifta bort budskapet: Det ÄR en legitim politisk ståndpunkt.
Därmed inte sagt att det är vettigt.

Don Quijote fäktar förgäves även 2006!

maxzomborszki skrev:
Nja, snarare att det finns folk som på fullaste allvar tycker att detta är allmän egendom. Lite skrämmande egentligen.

Man kan tycka vad man vill om detta, men frågan är om inte det blir lite Don Quijote till slut i denna fruktlösa fäktan för upphovsrätten mot alla automatiserade väderkvarnar. Ibland tycker jag man bortser ifrån vilken teknikvärld vi lever i när man jagar folk som bryter mot upphovsrätten för alla typer av intellektuellt gods vare sig det gäller musik, bilder eller texter med fildelningsprogram och FTP-serverringar. Därmed inte sagt att jag gillar att folk inte får betalt för sina intellektuella alster av olika slag.

Jag bara undrar hur man ska klara av detta utan att bjuda in "Storebrors allseende öga" i varje del av våra liv. Det kontrollsamhälle vi börjar känna inpå bara kroppen idag speciellt efter 11:e september är ju nånting som man varnade för redan på 70-talet. Nu kommer telefonavlyssningsförslagen till EU från Sverige med brottsbekämpning som behjärtansvärd ursäkt (för ingen gillar väl att slemma typer snor våra skattepengar eller hotar att spränga oss i luften). Kritiken har tystnat för många år sen för väldigt få har velat chavottera som "teknikfientliga buskramare" och bakåtsträvare. Snart är det väl bara Skogsnäskollektivet i de djupa skogarna som varken har el eller dator i landet. Det riktigt otäcka är annars inte att folk saknar respekt för upphovsrätten tycker jag. Det verkligt otäcka är istället att alla tycks tro att demokrati är nåt naturligt tillstånd där tekniken alltid kommer att tjäna de ädla syftena. Jag kan faktiskt inte tro på det. Även dinosaurierna dog ju ut! Som väl är gick Hitler miste om Internet men vad hade hänt om han inte gjort det?

Nä att vi har de problem vi har är till stor del ett resultat av mediet Internets sätt att fungera. I skolorna har man länge använt Intenet ganska okritiskt som nån form av mimers brunn där all "kunskap" dålig som god finns samlad. Kunskap som ingen egentligen äger. Men i mina ögon är Internet inget annat än en intellektuell sophög med en del guldkorn i (en del skulle kanske t.o.m. kalla det avskrädeshög). Där lär man sig tidigt att data enkelt kan sökas upp, ryckas ur sitt sammanhang för att sen klistras in i egna alster som t.ex. grupparbeten och skoluppsatser (ivrigt påhejade både av många vikarier och behöriga lärare genom åren).

Är man lika bra på detta med klipp och klistra som Marjasin, kan man få mycket bra betyg utan att överhuvudtaget öppna en bok, för lärarna har inte orkat kolla fusket och inte haft varken kunskaper eller verktyg att göra detta. Man har paradoxalt länge enkelt kunna uppnå formell kompetens (bra betyg) trots att man saknat nästan alla andra kunskaper och färdigheter än "klipp och klistra" lite hårddraget. Den tid man sluppit studera har man sen ofta investeat i maratonsittningar med "Counter strike" och "Doom" med polarna (när det var inne), vilket hotat att göra en stor del av släktet onödigt asocialt och korkat. Det är förmodligen inte vad vi behöver inför framtidens utmaningar.

Hur ska då Don Quijote överhuvudtaget lyckas knyta nån till brotten idag på ett trovärdigt sätt utom allt rimligt tvivel? Hur gör man det i dessa de informella globala datornärverkens tid där aningslösa Internetanvändares datorer kapats för att ingår i stora virtuella nätverk vars huvudsakliga uppgifter är att koncentrera enorm datorkraft (ofta för krimminella syften som överbelastningsattacker på nät och datorer man vill knäcka) samt dölja identiteter på de verkliga avsändarna och mottagarna av den data som flyter i dem.

Det är och har således inte varit så viktigt med källor, källhänvisningar och källkritik vid hanteringen av data på nätet historiskt och det är helt förståeligt. Vilken relevans har egentligen en referens till en webbsida som inte längre finns kvar (för vem backupar hela Internet)? Ingen minns heller eller bryr sig för den delen om vem som var författare eller "ansvarig utgivare" för webbsidan på samma sätt som det alltid förr i tiden (på bokåldern) fanns skrivet i var bok som publicerades. Dessutom är ju steget från att referera till en webbsida i sin egen text, mycket liten till att klippa ut bilden och göra den till sin egen (märk väl att den länken kan ju visas som en bild i din egen text!!!). Internets hypertextlänkar är verkligen den sänkta ribban till upphovsrättsbrotten. Tillsammans med sökmotorerna är det en formidabel kombination.

Jag är ledsen, men jag tror faktiskt det här slaget om upphovsrätten redan är förlorat för länge sen grabbar! Det är bara en lätt rök som sakta dröjer sig kvar över slagfältet eller är det kanske rent av bara morgondimman?

Med tanke på hur många som, i trådar här på FS, försvarat sin rätt att använda piratkopior av Photoshop, förvånar det mig inte om partiet får en vågmästarroll.

Tobiasl skrev:
Det är knappast en ny tanke. "Information wants to be free" var ju en vanlig fras precis när Internet började slå igenom bland allmänheten (titta i de första numren av "Wired").
Sant, men jag tror att de som drev frågan då var folk som ofta satt i sådan positioner att de utvecklade för dessa informationssystem. Exempel är League for Programming Freedom som bland annat är mot mjukvarupatent och visar vilka situationer det kan ge upphov till. Sen är klart att det finns ett stort spektra där också.

Dagens förespråkare är ofta folk som vill sprida andras material, oavsett hur de kom över den och tycker det är rätt. Jag undrar om de ursprungliga förespråkarna hade kommit på tanken att andra skulle gå in på en bio, filma av hela föreställningen, koda om den till ett kompakt format och sprida den över världen för att sedan hävda att information vill vara fri.

Jag är helt med på de förespråkares tankar om att ta bort onödiga mellansteg och möjliggöra alternativa distributionsformer. Upphovsrätten utgör dock inget hinder mot detta.

Författare och musiker skulle försörja sig via direktkontakt med sina kunder ungefär som shareware-programerare.
Tanken är god men direktkontakt är tyvärr inte alltid önskvärd. Dels tar den från uppmärkamheten och dels så är det svårt att synas i det enorma brus som uppstår. Marknadsföring fyller ett syfte. Idag har vi kanske lite väl ensidigt och man skulle hitta ett mellanläge där båda finns och kan samleva.

Det är kollosalt naivt att tro att någon skulle vilja uppfinna, utveckla, skapa, underhålla produkter om man inte har rätten att äga det man skapat och får ta betalt för det. Varför ska man lägga sin kraft och sitt kapital på att skapa något som sedan kan tas och spridas gratis av fripassagerare på nätet? Det står dom fritt att skapa det själva om dom inte vill betala för andras arbete. Dom som skriker högst har förmodligen aldrig försökt skapa och leva på något egenutvecklat utan tycker tydligen att de har någon sorts rättighet att få saker gratis. Jag har fullständigt noll förståelse för det här egoistiska feltänket.

Anders Östberg skrev:
Varför ska man lägga sin kraft och sitt kapital på att skapa något som sedan kan tas och spridas gratis av fripassagerare på nätet?

Detta kanske är fel forum att ställa frågan i då det förmodligen inte är många fotografer som arbetar på detta sätt. Fråga istället de som arbetar ideellt med t ex programvaruutveckling.

Upphovsrätten ställer väl inga hinder i vägen för ideellt arbete? Det finns många fotografer som arbetar ideellt.

Joel Höglund skrev:
Detta kanske är fel forum att ställa frågan i då det förmodligen inte är många fotografer som arbetar på detta sätt. Fråga istället de som arbetar ideellt med t ex programvaruutveckling.

Som någon sa tidigare, jag har inget emot att folk ger bort sitt eget arbete gratis, det är deras rätt att bestämma över det. Däremot har jag helt klart synpunkter när någon föreslår att de ska ha rätt att ge bort andra människors arbete gratis.

De som arbetar "ideellt" (bortsett från smågrejer som utvecklas hemma hos en intresserad hobbypulare) lever inte på luft och vatten, de har pengar till mat och någon betalar. De är bara naiva nog att påstå att dom jobbar gratis. Det kan vara forskningspengar, ett företags utvecklings- eller marknadsföringspengar eller skattepengar som betalar. Gratis är det dock definitivt inte, allt arbete kostar och programutveckling kostar massor.

Anders Östberg skrev:
Det är kollosalt naivt att tro att någon skulle vilja uppfinna, utveckla, skapa, underhålla produkter om man inte har rätten att äga det man skapat och får ta betalt för det.

1710 kom den första upphovsrättslagstiftningen i världen, i Storbrittanien. Kring 1890 kom Bernkonventionen där många fler länder ingick.

Menar du att det inte skapades någonting innan dess?

Anders Östberg skrev:
Det kan vara forskningspengar, ett företags utvecklings- eller marknadsföringspengar eller skattepengar som betalar. Gratis är det dock definitivt inte, allt arbete kostar och programutveckling kostar massor.

Bra, du börjar inse att det inte finns ett enda av Gud givet sätt att tjäna pengar.

Arctic skrev:
1710 kom den första upphovsrättslagstiftningen i världen, i Storbrittanien. Kring 1890 kom Bernkonventionen där många fler länder ingick.

Menar du att det inte skapades någonting innan dess?

Det skapades naturligtvis saker och det kopierades säkert också friskt. Just det var kanske skälet till att lagarna kom till, någon insåg redan då att det behövdes för att skydda sin inkomst.

Jag tror dock det är lite svårt att jämföra med den tiden. Det fanns inte motsvarande lättkopierade produkter som CD-skivor med programvara och musik, man hade inte den blixtsnabba kommunikationen (t.ex. Internet) som finns nu för att sprida produkten, dom hade inte möjlighet att snabbt sälja och leverera över hela världen. En helt annan tid.

Arctic skrev:
Bra, du börjar inse att det inte finns ett enda av Gud givet sätt att tjäna pengar.

Hehe... varifrån tror du utvecklings-, forsknings- och skattepengar kommer? Dom kommer från produkt- och tjänsteförsäljning.

Det är en intressant värld, befolkad av bl.a. människor med en vänsterinriktad politik och Internets fripassagerare, där pengar och andra resurser bara finns på något magiskt sätt. Det vore väldigt kul om det vore så, jag har inget större behov av att arbeta för mina pengar om jag kunde få ihop dom ändå. Tyvärr så fungerar det inte i praktiken, någon måste skapa något för att det ska finnas något att dela på.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens Foto