Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bör man installera ny firmware?
- Trådstartare haak
- Start datum
casting
Aktiv medlem
Det är ju naturligtvis subjektivt hur folk resonerar. Vissa rekommenderar att man bums ska lägga på allt och andra säger, rör inget som fungerar.
Men med ett långt förflutet inom datormjukvaror så skulle jag rekommendera följande. För det första. Läs på vad en ny firmware innebär. Är det någon förbättring du känner att: wow, det där löser ju mina problem. Ja då är det ju bara att tuta och köra. Om inte. Ligg då lågt ett par veckor eller en månad så får andra ta smällen om det skulle finnas något fel i firmwaren, det hinner dom upptäcka då.
Efter det så kan det vara bra att uppdatera firmwaren eftersom många mjukvarutillverkare smyger in småfixar på saker som dom kanske inte alltid officiellt skriver om. (Detta varierar dock från tillverkare till tillverkare, jag vet inte hur KM resonerar) Denna "feghetsfilosofi" tillämpar iaf jag och det har gått ganska bra genom tiden om jag blickar bakåt.
Men med ett långt förflutet inom datormjukvaror så skulle jag rekommendera följande. För det första. Läs på vad en ny firmware innebär. Är det någon förbättring du känner att: wow, det där löser ju mina problem. Ja då är det ju bara att tuta och köra. Om inte. Ligg då lågt ett par veckor eller en månad så får andra ta smällen om det skulle finnas något fel i firmwaren, det hinner dom upptäcka då.
Efter det så kan det vara bra att uppdatera firmwaren eftersom många mjukvarutillverkare smyger in småfixar på saker som dom kanske inte alltid officiellt skriver om. (Detta varierar dock från tillverkare till tillverkare, jag vet inte hur KM resonerar) Denna "feghetsfilosofi" tillämpar iaf jag och det har gått ganska bra genom tiden om jag blickar bakåt.
Nerevarine
Aktiv medlem
Om man har möjlighet att gå tillbaka till sin tidigare firmware efteråt så tycker jag att man alltid ska uppgradera, då det oftast innebär förbättringar och fixar eventuella fel. Skulle det då sen vara så att den nya på nått sätt felar som den gamla inte gjorde så byter man tillbaka tills de släpper en ny version igen, där dom löst felet.
Detta gäller iaf sådant som t.ex kameror. Snackar vi moderkort till datorer eller sådant så kan dock situationen vara en helt annan...men det mycket för att utvecklingen där ofta är enormt upp och ner....inte ett dugg ovanligt att nyare firmware bara innebär fler problem där. I sådanna fall ska man bara byta om den nya har fixat något man haft problem med eller saknat.
Detta gäller iaf sådant som t.ex kameror. Snackar vi moderkort till datorer eller sådant så kan dock situationen vara en helt annan...men det mycket för att utvecklingen där ofta är enormt upp och ner....inte ett dugg ovanligt att nyare firmware bara innebär fler problem där. I sådanna fall ska man bara byta om den nya har fixat något man haft problem med eller saknat.
defiant
Aktiv medlem
det verkar vara ganska mycket fixat mellan de versioner du nämner. du kan läsa om dom här . sedan är det upp till dig om du vill ha dom förbättringar som uppgraderingen erbjuder. Ibland blir det förbättringar som inte nämns. och alla förbättringar har man inte nytta av heller.
ex. på 1D MKII så blev hastigheten till CF-kort mycket snabbare efter en uppgradering som inte nämndes.
ex. på 1D MKII så blev hastigheten till CF-kort mycket snabbare efter en uppgradering som inte nämndes.
haak
Aktiv medlem
Tog beslutet...
Tog nyss beslutet att uppgradera. Det gick enkelt att utföra uppdateringen. Sedan får tiden utvisa om det dyker upp några otrevliga överraskningar.
Läste igenom release-notes (sidan du refererade till Jan) innan, men upptäckte inget som verkade revolutionera. Fast den sidan kanske bara tog upp ändringarna från 1.0.4? Jag gick direkt från 1.0.1.
Tack för svaren.
/ Håkan Å
Tog nyss beslutet att uppgradera. Det gick enkelt att utföra uppdateringen. Sedan får tiden utvisa om det dyker upp några otrevliga överraskningar.
Läste igenom release-notes (sidan du refererade till Jan) innan, men upptäckte inget som verkade revolutionera. Fast den sidan kanske bara tog upp ändringarna från 1.0.4? Jag gick direkt från 1.0.1.
Tack för svaren.
/ Håkan Å
Nerevarine
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Jag väntar på min nya 5d just nu och den kommer förmodligen imorgon. Levereras en ny 5d idag automatiskt med den nyaste firmwaren eller?
Det finns det säkert ingen garanti för. Du får kika när du får den.
Nerevarine
Aktiv medlem
Vet ej om dom inte har firmware på europeiska sidorna, men det är Canons officiella firmware som man får från de japanska sidorna iaf.mange78 skrev:
Varför finns det inga firmware-uppdateringar på Canons europeiska sidor, är det officiella uppdateringar från Canon?
Är det fortfarande svenska menyer i kameran efter en firmware-uppdatering?
Många frågor blir det, men så har jag ju aldrig fotat digitalt heller...
Och ja, svenska menyer kvarstår, om det inte skulle vara nån märklig special-firmware, men det har jag aldrig hört talas om.
mange78
Aktiv medlem
Nerevarine skrev:
Vet ej om dom inte har firmware på europeiska sidorna, men det är Canons officiella firmware som man får från de japanska sidorna iaf.
Och ja, svenska menyer kvarstår, om det inte skulle vara nån märklig special-firmware, men det har jag aldrig hört talas om.
Ok tack!
mange78
Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Du bör uppgradera din firmware.
Det fanns en bugg i tidiga firmware till 5D som gjorde att det kunde skapas jättestora filer på kortet i vissa lägen, den är borta i 1.05.
Jag kör 1.05 och den var lätt att installera och har inte ställt till några problem.
Ok, låter bra. Ja såna filer vill man ju inte ha på kortet!