Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&w

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Någon som kan rekomendera någon bra läsning om s/v fotografering... Vill lära mig mer om detta. Har testat en rulle s/v film men är inte nöjd med resultatet.

Helst en bok som förklarar vad man bör tänka på, ljus hanteringen osv...


Darren
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Tidningen FOTO hade för några år sedan en serie artiklar som gick under namnet "Mörkrumsskolan" om du är intresserad av framkallning och kopiering. Artiklarna finns att köpa samlade i ett häfte väldigt billigt.
Vill du gå mer på djupet så finns ju Ansel Adams tre böcker "The Camera", "The Negative" och "The Print" som går igenom alla moment inom svartvit fotografi.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Lars Kjellbergs "Avancerad svartvitteknik 1" kan rekommenderas om det är din teknik du är ute efter att utveckla. Det framgick inte riktigt av inlägget om det var tekniken eller "seendet" du ville fokusera på. Men boken är bra i alla fall.

Adams "The Negative" är ju annars närmast ett standardverk somde flesta borde läsa, men den är rätt tung med många ord för att säga ganska enkla saker.
 

Darren

Aktiv medlem
Tack... Egentligen är jag intresserad av allt som har med s/v fotografering att göra så jag kommer att kolla på alla era förslag.

De här FOTO artiklarna, vart kan man köpa de? Beställer man de från FOTO och i sådant fall, kan man bara ringa till prenumerationsavdelningen och beställa den där...

Tack ännu en gång

Darren
 

Darren

Aktiv medlem
Någon som har ISBN nummer till Kjellbergs bok? Adams böcker har jag hittat på www.bokus.com men de hade inget av Kjellberg. Eller vet ni någon bättre ställe att köpa de böcker från?

Darren
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
91-971022-0-2 men den kan nog vara knepig att hitta annat än på antikvariat och bibliotek inbillar jag mig.
 

pej

Aktiv medlem
Det tråkiga är att det finns häften om grunderna och det finns böcker om de avancerade mörkrumstekniker men inget vettigt där emellan.

Angående Lars Kjellbergs bok så tror jag också att den är utgången på förlaget men kolla på närmaste bibliotek. När det gäller artiklarna från tidningen ''Foto'' så är det bara att ringa till dem.
 

mipert

Aktiv medlem
Rune Johnsson har gett ut en bra bok (har jag för mig) om just svartvit fotografi.

Rune är en bra pedagog och duktig fotograf av den ”gamla” skolan.

ISBN: 9124166480

Jag tittade i den på gamla fotomässan och är rätt säker på att den duger.
 

mipert

Aktiv medlem
Om du är nybörjare och har ”tatt din första rulle” skulle jag kanske inte rekommendera Adams eller Kjellbergs böcker som första alternativ.

Men läs dem!
 

Darren

Aktiv medlem
Tack allihopa... Ska ta och besöka biblioteket idag och se om de kan hjälpa mig med ett par av de böckerna.

Darren
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har köpt ett par nummer av en engelsk tidning som heter Black & White Photography. Den innehåller mest reportage, mörkrumsteknik test av film och framkallare. De går in mycket på djupet, men kan kanske bli lite väl trög om man inte redan har snöat in.
 

henrik thyren

Aktiv medlem
Ett annat alternativ kan ju vara att gå en kurs i svart-vitt foto. De olika studieförbunden har ofta kurser på olika nivåer med allt från fotografering till mörkrumsarbete. Kan vara väldigt bra.
Det var kanske inte riktigt vad du efterfrågade, men ändå...

/Henrik
 

Darren

Aktiv medlem
henrik thyren skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att gå en kurs i svart-vitt foto. De olika studieförbunden har ofta kurser på olika nivåer med allt från fotografering till mörkrumsarbete.
Har redan undersökt detta men för tillfället så har de inga sådana kurser här i stan... Dålig intresse säger de. Har även kollat med fotoklubben här som brukar ha kurser i mörkrumsteknik men i år kommer de inte ha någon kurs.

Darren
 
ANNONS