Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup hantering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

novasie

Aktiv medlem
Jag har under några års tid sparat mina bilder på skrivbara dvd skivor som backup. Dock känns detta som en ganska dålig och osäker backup.

Läste nyligen en artikel om att många olika typer av skrivbara dvd skivor har väldigt dålig kvalite och kan till och med sluta fungera efter några år. Nu står jag då i valet och kvalet om hur jag ska spara mina bilder.

Ska jag köpa usb stickor på ngra gigabyte styck och förvara dem dock kommer detta efter ett tag bli ganska dyrt eftersom om man fotar mycket så blir det en hel del stickor per år. Eller ska man köpa en extern hårdisk som man bara använder för bildlagring. Dock kan ju hårdiskar krascha men gör dock oftast inte det förens efter några års tid när man använt dem ganska frenetiskt. En extern som bara används när man ska köra backup snurrar ju faktiskt inte så mycket vilket gör att chansen att den går sönder minskar.

Men endå jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Någon som har en smart lösning dela gärna med er :)

Hej

Finns få smarta lösningar som du inte nämt.

Jag har lösa USB diskar, provade ett tag med sk märkes-dvd skivor, men de kan jag idag inte läsa fullt ut på vilken dator som helst.
Jag har tre kopior av varje fil (temporärt 4:a)
1.jag har usb diskar enbart för backup
2. Sen har jag USB disk som jag lagrar på löpande
3. Sen har jag en backup på annan plats, även det USB disk.
4. De jag arbetar med har jag även i datorn, det är för segt jobba mot extern disk.

Mitt problem är att jag sparar för mycket bilder, men bättre det ju. Har över 80 000 bilder varav ca 75 000 är råfiler.

Så det är ca 500 GB data.

Men hittentills har det funkat bra med den typen av backup

Hmm usbdisk låter smidigt =) inga kraschade mekaniska komponenter =) läst lite om att de ska integreras i bärbara för att få snabbare boot av OS etc.. har du några schyssta diskar du kan rekommendera?

ett förtydligande
usb-hårddiskar kör jag, dvs verkligen mekaniska. 500GB på minnespinne e som du skrev lite dyrt ju.

För backupperna harjag 250 o 320gb diskar, de är idag rätt prisvärda och har 500GB som arbets-usbdiskar

Roine

roinek skrev:
Jag har lösa USB diskar, provade ett tag med sk märkes-dvd skivor, men de kan jag idag inte läsa fullt ut på vilken dator som helst.

När det gäller hembrända skivor så kan det skilja väldigt mycket mellan olika brännare och läsare. Det har hänt mig flera gånger att olika märken och modeller av skivor inte går att läsa och skriva överallt. Även när det gäller märkesskivor.

novasie skrev:
Jag har under några års tid sparat mina bilder på skrivbara dvd skivor som backup. Dock känns detta som en ganska dålig och osäker backup.

Läste nyligen en artikel om att många olika typer av skrivbara dvd skivor har väldigt dålig kvalite och kan till och med sluta fungera efter några år. Nu står jag då i valet och kvalet om hur jag ska spara mina bilder.

Ska jag köpa usb stickor på ngra gigabyte styck och förvara dem dock kommer detta efter ett tag bli ganska dyrt eftersom om man fotar mycket så blir det en hel del stickor per år. Eller ska man köpa en extern hårdisk som man bara använder för bildlagring. Dock kan ju hårdiskar krascha men gör dock oftast inte det förens efter några års tid när man använt dem ganska frenetiskt. En extern som bara används när man ska köra backup snurrar ju faktiskt inte så mycket vilket gör att chansen att den går sönder minskar.

Men endå jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Någon som har en smart lösning dela gärna med er :)

Det finns väldigt mycket skrivet om detta tidigare på FS. Om du exv. söker på "långtidslagring" så kommer du få så mycket info kring detta med lagringsproblem och lagringsstrategier som du orkar läsa på ett bra tag. Som redan sagts här så finns inga riktigt bra lösningar idag, alla blir i stor utsträckning saliga på sin egen tro.

Jag tror inte jag far med osanning om jag säjer att trots allt klokt som skrivits och tyckts här på FS om detta problem, så tror jag inte man kan säja att man kunnat enas om nåt som kan liknas vid nån "best practice" trots det. Det enda man kan säja är att det är förnuftigt att inte vara helt sorglös i detta. Det är ju alltid bra om man åtminstone förstår konsekvenserna av sina val så man slipper bli fullständigt överaskad när det skiter sig.

De flesta som tänkt ignom detta tror jag landar i insikten att lagringstekniker och lagringsstrategier ändrar sig över tiden och att det gäller att ha lite koll på detta och vårda sin lagring och sina strategier i tid när förutsättningarna ändras vare sig man själv är orsak till förändringarna eller inte. Det finns verkligen oerhört mycket som kan gå fel över tid om man har otur och alla val eller icke val har i nån mening konsekvenser på sikt om det skulle gå illa.

Idag skall du satsa på en eller flera vanlig 3,5" hårddiskar i en eller flera lådor som du ansluter till din dator via USB2.0 där du backupkör dina bilder till.

Du skall bara använda USB disken till backupkörning så när du backupkört så tar du bort den och lägger den i ett värdeskåp.

Många gör fel med att använda en backup disk som en vanlig hårddisk för lagring av också annan data.

Sedan skall man inte komprimera sin data. Lagringen skall endast vara en kopiering av filer. Detta för att man lätt skall kunna byta media.

För dg som är riktig rädd om datan och driver en mer proffs verksamhet kan jag rekommendera en USB-disk per arbetsdag. Alltså en backuppkörning per dag till en dag-disk. En för måndag, en för tisdag osv.

Glöm USB-pinne, disketter eller Cd/dvd-skivor. De är för opålitliga lagringsmedium!

MGK skrev:
Idag skall du satsa på en eller flera vanlig 3,5" hårddiskar i en eller flera lådor som du ansluter till din dator via USB2.0 där du backupkör dina bilder till.

Du skall bara använda USB disken till backupkörning så när du backupkört så tar du bort den och lägger den i ett värdeskåp.

Många gör fel med att använda en backup disk som en vanlig hårddisk för lagring av också annan data.

Sedan skall man inte komprimera sin data. Lagringen skall endast vara en kopiering av filer. Detta för att man lätt skall kunna byta media.

För dg som är riktig rädd om datan och driver en mer proffs verksamhet kan jag rekommendera en USB-disk per arbetsdag. Alltså en backuppkörning per dag till en dag-disk. En för måndag, en för tisdag osv.

Glöm USB-pinne, disketter eller Cd/dvd-skivor. De är för opålitliga lagringsmedium!

Instämmer när det gäller hårdvaran. Idag kan man köpa 500 Gb extern disk för en tusenlapp. Då har man ju plötsligt råd med redundans och kan köpa två t.o.m.

Däremot är inte backupproblemen lösta för att man lyckats skaffa ett par externa hårddiskar - man ska ju kunna läsa filerna i mer än 100 år om vi menar allvar med långtidslagring.

Det är väl ingen som tror att USB kommer vara för evigt. Standarder kommer och går när det gäller gäller såväl PC-gränssnitt, programvaror, operativsystem och inte minst filformat. Det är väl ingen som idag tror att man för evigt ska kunna läsa en USB-disk - inte ens om den innehåller bara JPEG-bilder.

Av den anledningen är det inte fel att läsa den skriftväxling som ägt rum tidigare på FS i frågan om man nu orkar. Men trots allt som skrivits kommer man nog bli besviken om man förväntar sig en evig lösning på långtidslagringsproblemen. Nån sån finns inte idag och jag tvivlar på att man nånsin kommer hitta nån.

Senast ändrad:
Jo lär väl skaffa någon extern disk för backup verkar smidigast. Det här med standarder i framtiden förmodligen lär vi nog inte alltid ha jpeg men det vore väldigt konstigt om man inte gjorde systemen bakåt kompatibla =)

Sten-Åke Sändh skrev:
Instämmer när det gäller hårdvaran. Idag kan man köpa 500 Gb extern disk för en tusenlapp. Då har man ju plötsligt råd med redundans och kan köpa två t.o.m.

Däremot är inte backupproblemen lösta för att man lyckats skaffa ett par externa hårddiskar - man ska ju kunna läsa filerna i mer än 100 år om vi menar allvar med långtidslagring.

Det är väl ingen som tror att USB kommer vara för evigt. Standarder kommer och går när det gäller gäller såväl PC-gränssnitt, programvaror, operativsystem och inte minst filformat. Det är väl ingen som idag tror att man för evigt ska kunna läsa en USB-disk - inte ens om den innehåller bara JPEG-bilder.

Av den anledningen är det inte fel att läsa den skriftväxling som ägt rum tidigare på FS i frågan om man nu orkar. Men trots allt som skrivits kommer man nog bli besviken om man förväntar sig en evig lösning på långtidslagringsproblemen. Nån sån finns inte idag och jag tvivlar på att man nånsin kommer hitta nån.

Man måste byta lageringsmedia vid lämpliga tidpunkter så man inte fastnar i det förflutna.

Säker kommer jpeg eller Raw att vara något man skrattar åt om 100år. Därför är det lämpligt att konvertera formaten om det blir nytt format.

Men orora dig inte idag för vad som gäller om 100år. Försök få din backup tagning så bra som möjligt i nutid.

novasie skrev:
Jo lär väl skaffa någon extern disk för backup verkar smidigast. Det här med standarder i framtiden förmodligen lär vi nog inte alltid ha jpeg men det vore väldigt konstigt om man inte gjorde systemen bakåt kompatibla =)

Historien är lång kring bruten bakåtkompatibilitet. Massor av dataprogram fungerar inte på nya generationer av operativsystem. Filformat upphör att stödas - det finns redan nya RAW-format som vi har problem med i gammal programvara som vi tycker vi vill fortsäta köra.

Massor av kringutrustning till datorer är gjorda för datorers s.k. seriella gränssnitt. Detta finns inte längre för nu är allt USB eller Firewire. Jag har själv en GPS-kabel som inte funkar längre på min nya PC utan en adapter som konverterar USB till seriellt både fysiskt med en kabel och logiskt med hjälp av speciella drivrutiner till Windows i mitt fall. Min GPS är 5 år. Det är den horisonten vi har men vi måste tänka betydligt längre än så. Vad kan inte hända på 10 - 25 - 50 år. Är man 20 år idag som en del är så är det horisonten.

Det finns massor med exempel på äldre SCSI-diskar som inte fungerar i nyare servrar (IBM är ett bra exempel. Du kan inte heller bara köpa en disk till din bärbara IBM billigt på stan och stoppa in för IBM har lagt in stoppkoder som gör att det inte går o.s.v. Glädjande nog har Lenovo som köpt IBM:s bärbara slutat med detta trams vad jag hört.

Vem tror verkligen annars att våra befintliga gränssnitt, filformat SCSI-standards etc etc ska vara för evigt. Det är detta det handlar om. Som sagt läs diskussionerna om detta. Det handlar långtifrån att man är safe för man skaffat en USB-disk. Himlen är molnigare än så och det förstår man när man läser en del av de periodiskt förekommande nödropen på FS när nån råkat tappa hela sitt bildarkiv. Jag antar att det bara är att söka på "diskkrasch" :).

Problemet är ju att man inte heller gör backup fast man har möjligheter att göra detta och då hjälper det inte att man har en USB-disk eller två. Det handlar i grunden om inställning och rutiner. Digital lagring är i detta avsende avsevärt mer komplicerad än analog och de som säljer kameror pratar sällan om baksidan med det digitala - att det kräver mer omtanke i detta fall än man kanske tidigare ägnat sina gamla bilder..

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Historien är lång kring bruten bakåtkompatibilitet. Massor av dataprogram fungerar inte på nya generationer av operativsystem. Filformat upphör att stödas - det finns redan nya RAW-format som vi har problem med i gammal programvara som vi tycker vi vill fortsäta köra.

Massor av kringutrustning till datorer är gjorda för datorers s.k. seriella gränssnitt. Detta finns inte längre för nu är allt USB eller Firewire. Jag har själv en GPS-kabel som inte funkar längre på min nya PC utan en adapter som konverteras USB till seriellt med hjälp av speciela drivrutiner. Min GPS är 5 år. Det är den horisonten vi har men vi måste tänka betydligt längre än så.

Det finns massor med exempel på äldre SCSI-diskar som inte fungerar i nyare servrar (IBM är ett bra exempel. Du kan inte heller bara köpa en disk till din bärbara IBM billigt på stan och stoppa in för IBM har lagt in stoppkoder som gör att det inte går o.s.v. Glädjande nog har Lenovo som köpt IBM:s bärbara slutat med detta trams vad jag hört.

Vem tror verkligen annars att våra befintliga gränssnitt, filformat SCSI-standards etc etc ska vara för evigt. Det är detta det handlar om. Som sagt läs diskussionerna om detta. Det handlar långtifrån att man är safe för man skaffat en USB-disk. Himlen är molnigare än så och det förstår man när man läser en del av de periodiskt förekommande nödropen på FS när nån råkat tappa hela sitt bildarkiv. Jag antar att det bara är att söka på "diskkrasch" :).

Hoppas du vill säga är att man skall byta lagringsmedia i tid innan man fastnar i det förflutna...

(IBM och "stoppkoder" ? Hur gamal är din bärbara dator. Jag kan meddela att jag bytte disk i en gammal IBM laptop i går åt en kund. Disken var en ny Samsung. Det funkade fint. På stenåldern (90-talet) kunde IBM och Compaq trixa med special lösningar.)

Senast ändrad:
MGK skrev:
Hoppas du vill säga är att man skall byta lagringsmedia i tid innan man fastnar i det förflutna...

(IBM och "stoppkoder" ? Hur gamal är din bärbara dator. Jag kan meddela att jag bytte disk i en gammal IBM laptop i går åt en kund. Disken var en ny Samsung. Det funkade fint. På stenåldern (90-talet) kunde IBM och Compaq trixa med special lösningar.)

Det var bara några år sen. Då jag försökte flytta en disk från min Toshiba Satellite Pro som fått moderkortet pajat till min nya IBM. Det var en pain och det var dessutom hutlöst dyra diskar jämförelsevis eftersom bara orginal i princip funkade. Ett klassiskt exempel på inlåsning av kunderna. Vad jag vet höll IBM på med detta in i det sista på sina bärbara. Det står fortfarande IBM på datorerna med det är Lenovo som äger och driver allt nu.

Sen är det så att de bärbara fått en ny diskstandard de också under de senaste åren. Nu gäller SATA - tidigare IDE/EIDE. Så även där är man rökt men bilder kan man ju alltid rädda genom att lägga in disken i ett externt IDE-diskkabinett för nån hundring från Teknik Magasinet eller så och plugga in den i USB-porten. Poängen är att det kräver en insats som en del faktiskt inte fixar själva.

Annars är det precis det jag säjer. Man måste hoppa till nästa tuva i tid under hyfsat kontrollerade former helst. Ibland kan det vara besvärligt att konvertera om man hoppar över en teknikgeneration. Vi som hade grejor på 5 1/4 floppys vet. Läsare av detta format försvann snabbt och tillslut fick man leta efter nån som eventuellt hade nån extern till nån gammal dator.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Det var bara några år sen. Då jag försökte flytta en disk från min Toshiba Satellite Pro som fått moderkortet pajat till min nya IBM. Det här höll de på med ett bra tag och det var en pain och det var hutlöst dyra diskar eftersom bara orginal i princip funkade.

Sen är det så att de bärbara fått en ny diskstandard de också under de senaste åren. Nu gäller SATA innan IDE. Så ävendär är man rökt men bilder kan man ju alltid rädda genom att lägga in disken i ett externt IDE-diskkabinett för nån hundring från Teknik Magasinet eller så och plugga in den i USB-porten. Poängen är att det kräver en insats som en del faktiskt inte fixar själva.

Annars är det precis det jag säjer. Man måste hoppa till nästa tuva i tid under hyfsat kontrollerade former helst.

Kan man hantera en kamera och föra över bilder från den till en dator så skall det inte vara så svårt med att hoppa från en tuva till en annan. Om man nu inte klarar det så finns alltid vi datakunsulter.

När det gäller att flytta en hårddisk från en dator till annan gäller följande.

- Klarar den nya datorn filformatet

- Du bör inte tvinga igång en Windows installation som inte är installerad på aktuell dator. En Windows installation är rätt hårt hållen till moderkortet, processorn och andra komponenters "serienummer". Det är inte omöjligt men räkna med att det kanske inte bara att ansluta.

- Du skall bara flytta dina jobfiler till det nya lagringsmediat.

- Chansa inte för då kan all data försvinna på disken.

- Vänta inte flera år på att överföra filer för då kan det vara svårt att överhuvudtaget få över datat.

- Räkna med att allt kul kostar pengar.

(problemet med Toshiba och IBM om att orginal diskar krävs stämmer inte. troligen var det din Windows installion som inte ville pga det jag nämt ovan.)

([Vi som hade grejor på 5 1/4 floppys vet. Läsare av detta format försvann snabbt och tillslut fick man leta efter nån som eventuellt hade nån extern till nån gammal dator.]
De som råkade ut för detta väntade för länge.)

Senast ändrad:
MGK skrev:
Kan man hantera en kamera och föra över bilder från den till en dator så skall det inte vara så svårt med att hoppa från en tuva till en annan. Om man nu inte klarar det så finns alltid vi datakunsulter.

När det gäller att flytta en hårddisk från en dator till annan gäller följande.

- Klarar den nya datorn filformatet

- Du bör inte tvinga igång en Windows installation som inte är installerad på aktuell dator. En Windows installation är rätt hårt hållen till moderkortet, processorn och andra komponenters "serienummer". Det är inte omöjligt men räkna med att det kanske inte bara att ansluta.

- Du skall bara flytta dina jobfiler till det nya lagringsmediat.

- Chansa inte för då kan all data försvinna på disken.

- Vänta inte flera år på att överföra filer för då kan det vara svårt att överhuvudtaget få över datat.

- Räkna med att allt kul kostar pengar.

(problemet med Toshiba och IBM om att orginal diskar krävs stämmer inte. troligen var det din Windows installion som inte ville pga det jag nämt ovan.)

([Vi som hade grejor på 5 1/4 floppys vet. Läsare av detta format försvann snabbt och tillslut fick man leta efter nån som eventuellt hade nån extern till nån gammal dator.]
De som råkade ut för detta väntade för länge.)

Jo det funkade faktiskt så med IBM:s bärbara - tro mig. Detta var bara ett exempel på problem man kan stöta på när man migrerar (just för att visa att det finns mängder av fallgropar och att en USB-disk inte alltid är svaret på alla problem). Utan kod hade jag aldrig behövt nån USB-disk vid min migration! Det handlade f.ö. inte om min Windows-installation överhuvudtaget. Om man försökte sätta in en icke kodad disk så stoppade allt med en felkod - punkt och ett illasinnat meddelande. Eftersom jag själv utvecklar kringsystem till affärssystem på en distributör som sålt och IBM i snart 20 år så jag råkar bara ha snubblat över detta och jag kollade detta med våra IBM-killar som ansvarar för hårdvaran. De upplyste mig om detta och fixade en disk som funkade.

Jag har alltid flera hårddiskar som jag byter mellan i mina bärbara (jag har aldrig diskkåpan monterad) och det har aldrig varit några problem med andra märken jag haft när jag bytit diskar av alla möjliga fabrikat eller migrerat. Det har alltid funkat utom med IBM:s bärbara (även de gamla stationära PS/2 maskinerna hade kodade diskar).

Jag tänkte inte tvinga igång nån Windows-installation heller utan tänkte bara installera en Windowsserver på disken över den befintliga och låta mina data ligga kvar som de låg men jag fick aldrig chansen. Jag bootade ju på Windows-diskarna men det gick aldrig att ta sig förbi spärrkoden! Därför var jag tvungen att lägga den gamla disken i ett USB-kabinett istället och köpa en helt ny IBM-disk istället och installera från scratch.

Datorn klarar nog f.ö. filformaten i sig, det är inte det som är problemet. Värre är det om filsystemet inte är kompatibelt med operativsystemet, men det var kanske det du menade? Om man exv.lagrat nåt i IBM OS/2 High Performance File System så kanske man är torsk idag vem vet för det var länge sen OS/2 lades ned. Jag har inte kollat. Äldre versioner av Windows NT klarade det men jag skulle inte bli förvånad om Windows Server inte klarar det idag. Man har ju släppt kompatibiliteten med DOS och har säkert gjort det med HPFS också.

Du har annars helt rätt i att jag och andra väntade för länge med att konvertera i en del fall från 5 1/4 och sånt händer hela tiden och det är just det som är min poäng. Andra komer också glömma! Det kommer att hända i en franmtid också med det vi har på CD-ROM, DVD:er och USB-diskar. I mitt fall gällde det Scrapbook+ ett litet gammalt skärmdumpprogram från 1992 (som funkar än!) som jag ville flytta till 3,5" nån gång på 90-talet.

Det är klart att folk som jobbar med IT professionellt tycker att en liten diskkrasch inte är hela världen. För de har ofta skött sina grejor och har de kunskaper som krävs - för de är allt gratis utom tiden. Men för många privatpersoner som hamnar i klistret är det stor huvudvärk. Oftast finns inte alternativet att gå till en konsult specialiserad på att rekonstruera vurpade hårddiskar och de kan inte själva. Det är ofta väldigt dyrt om man måste ta hjälp av verkliga proffsen på området och inte nån glad generalist. Det är bara att läsa alla ändlösa diskussioner på FS om hur man kan tjäna några hundralappar på att blåsa tullen vid självimport för att förstå att den utgiften inte skulle vara aktuell. Att rädda en hårddisk kan kosta många tusenlappar och är inget reellt alternativ för många särskilt som man faktiskt aldrig kan garantera resultatet.

Jag har respekt för att folk varken kan, vill eller har råd. Jag tycker jag har snubblat över rätt mycket sånt under åren och med datorer har man i många hem för länge sen passerat sin kompetensnivå om nåt skulle skita sig. De flesta försöker hanka sig fram med hjälp av barnen eller nån kompis som tycker det är kul att hjälpa andra med datorer på sin fritid. De som inte har nån sån kompis får räkna med att det kostar precis som du själv skriver.

Hej
Det viktiga är att till en rimlig insats få till en backup överhuvudtaget, det är ju det oändliga steget, dvs från 0 till 1

Sen kommer man över tid få en del utmaningar i teknikskiften mm, det vet vi som började med hålremsa och idag sitter med diskar i flerlagers DVD att resan från hålremsa, har tex Bill Gates 5KB basicintepretators källkod på hålremsa, men ingen läsare :-( kvar.

Att sen följa med då ny teknik kommer och värdera pris/nytta och andra parameterar för att byta ger sig ofta.

Resan hålremsa-->DC600 band och 8" disketter, DAT-band-->CD, DVD och diskar gör ju att man inser när det är läge konvertera över. Avvecklanr man sin dator med DC600 läsaren bör man väl inse att man bör kopiera innehållet till då gällande media?

Jag kollar min backup idag med Adobes DNG komverter, den är idealisk, tar fram mina USB diskar, gör en konverterign av alla bildfiler till en skräpkatalog, den varnar o signalerar ju om det blir läsproblem och tar underkataloger mm, tar ca ett dygn för den att dra igenom mina backupfiler, men då vet jag det funkar. USB diskarna har hittentills varit trogna, men med DVD skivor har jag besvärande stort utfall av fel.

Roine

roinek skrev:

Jag kollar min backup idag med Adobes DNG komverter, den är idealisk, tar fram mina USB diskar, gör en konverterign av alla bildfiler till en skräpkatalog, den varnar o signalerar ju om det blir läsproblem och tar underkataloger mm, tar ca ett dygn för den att dra igenom mina backupfiler, men då vet jag det funkar. USB diskarna har hittentills varit trogna, men med DVD skivor har jag besvärande stort utfall av fel.

Roine

Kan du utveckla detta? Förklara lite vad det innebär? Vad behöver man? Jag har idag min backup dels på intern disk, dels på USB-disk och dessutom på DVD. Kan man alltså på ett relativt enkelt sätt kolla om data på diskar och DVD-skivor fortfarande är intakta, eller missförstår jag totalt?

Sten-Åke Sändh skrev:
Oftast finns inte alternativet att gå till en konsult specialiserad på att rekonstruera vurpade hårddiskar och de kan inte själva. Det är ofta väldigt dyrt om man måste ta hjälp av verkliga proffsen på området och inte nån glad generalist. Att rädda en hårddisk kan kosta många tusenlappar och är inget reellt alternativ för många särskilt som man faktiskt aldrig kan garantera resultatet.

Nu har Ibas börjat med en tjänst riktad mot privatpersoner där de har ett fast pris. Det ligger inte heller så högt så att man avskräcks om innehållet på disken är viktigt.

http://www.ibas.se/datarekonstruktion/data-recovery-clinic

Sedan sprang jag på det här företaget som verkar ha justa priser men det har jag inte hört någonting om: http://www.recovery.se/?open=Start.html

roinek skrev:
Sen kommer man över tid få en del utmaningar i teknikskiften mm, det vet vi som började med hålremsa och idag sitter med diskar i flerlagers DVD att resan från hålremsa, har tex Bill Gates 5KB basicintepretators källkod på hålremsa, men ingen läsare :-( kvar.

Det borde vara hyffsat enkelt att använda en skanner för att läsa den.

hej
dng konvertern stannar med ett felmeddelande om filen inte är ok.

så det är ett rätt bra sätt kolla filerna. Kör det på mina rawfiler och har fått en del utfall på dvd skivor, men hittentills har diskarna visat 100% ok.
Jag raderar löpand dng filerna då de inte har nått värde för mig.

Roine

WFS) (Graylingman skrev:
Kan du utveckla detta? Förklara lite vad det innebär? Vad behöver man? Jag har idag min backup dels på intern disk, dels på USB-disk och dessutom på DVD. Kan man alltså på ett relativt enkelt sätt kolla om data på diskar och DVD-skivor fortfarande är intakta, eller missförstår jag totalt?

ANNONS
Götaplatsens Foto