Annons

bajonett?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigmac

Aktiv medlem
Ja, då är jag i farten...
Har en modell äldre Chinon CE-4 som har bajonettfattning K...??
Är det nån som har någon aning om vilka objektiv som passar till den, måste jag hålla mig till begagnat eller kan även jag köpa nya objektiv...
Jag bor 10min från närmaste större ställe och denna ställe är inte stor, och jag vågar inte beställa på måfå från postorder...

Så vilken fattning har jag, ofta på nätet står det nikon osv osv...???Jag fattar nada...

Hoppas någon har denna kunskap som jag saknar,
Ha en bra dag o en trevlig helg...

Pentax K-bajonett, alltså gamla manuella objektiv. Det finns hela skrotupplag med helt acceptabla gluggar. Jag har en vän som köpte en 80-200 zoom för 200 kronor...

Jag tror inte att det tillverkas fler idag, fast jag kan inget om vad Pentax har för sig å andra sidan.

Det är möjligt. Dock så går det att använda de gamla objektiven med nya AF hus och nya AF-gluggar på gamla manuella hus. Utan AF då förstås.

Din Chinon kan använda alla varianter på k-bajonetten, inkl de nya AF-objektiven för Pentax.
Modern AF-optik ska ha beteckning Pentax AF, äldre manuella objektiv "PK" eller "K". Det finns objektiv från ett tiotal tillverkare.

K = original Pentaxbajonett, introducerad 1975
KA = med elektriska kontakter för programauto mm
KAF = med autofokus
KAF2 = med motorzoom mm
Dessutom finns Ricoh med elektriska kontakter.

Alla varianter kan användas och ger tidsautomatik eller manuell mätning med CE4.

TACK!

Tack för alla svaren, nu inleder jag objektivjakten...tack än en gång..
Och ha en bra dag,
Marko

ANNONS
Götaplatsens Foto