Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandfoto i soffmiljö tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
På torsdag skall jag fota ett band för ett skivomslag.
Vi skall ta bilderna i pubmiljö inomhus bland soffor och bord.
Någon som har en ide på hur man kan lägga upp det? Hur skulle ni satt upp blixtar osv? Jag vill ha så lite prylar med mig som möjligt. Har en Nikon D7000 med två trådlösa blixtar. Lite stativ och paraplyer. Tänkte försöka slippa reflexskärmar.
Har googlat och kollat efter liknande bilder men inte hittat så mycket..

På torsdag skall jag fota ett band för ett skivomslag.
Vi skall ta bilderna i pubmiljö inomhus bland soffor och bord.
Någon som har en ide på hur man kan lägga upp det? Hur skulle ni satt upp blixtar osv? Jag vill ha så lite prylar med mig som möjligt. Har en Nikon D7000 med två trådlösa blixtar. Lite stativ och paraplyer. Tänkte försöka slippa reflexskärmar.
Har googlat och kollat efter liknande bilder men inte hittat så mycket..

Nu är jag långt ifrån kunnig på detta område men slänger ur mig lite funderingar iaf.

Vilken typ av band är det som ska fotograferas och vilken image vill de förmedla känner jag borde vara en viktig del som helt avgör hur det ska fotas. Vissa band kanske vill ha en mer humoristisk framtoning, är det ett rockband kanske det ska vara lite hårdare bilder med mer skuggor och kreativ ljussättning och ett dansband kanske vill stå uppradade med sina instrument. (Blir väldigt generiskt men du förstår vad jag menar hoppas jag)

Att sen besöka platsen i god tid innan för att se vilka möjligheter och problem man ställs inför bör man nog också göra innan bandet dyker upp så man är väl förberedd.

Att dra nytta av miljön känns också som något man borde göra om det passar för bandet. Är det en pubmiljö som det fotas i kanske man kan försöka skapa en mer teatralisk scen istället för att bara fota bandet. Placera bandet vid bardisken medan trummisen agerar bartender eller placera ut bandet vid olika bord och låt keyboardisten och sångaren vara i en rallarfight i bakgrunden.

Sen får man anpassa ljussättningen efter vilken typ av bild man vill skapa men det får jag nog lämna till mer kunniga.

Slänger med lite inspirationsbilder på foton som anpassas till bandet som fotats.
Pogues
Weeping willows
Hellacopters
Sahara Hotnights
Guns n Roses

Slänger in lite bilder med vad jag menar med teatraliskta bilder också.
Barfight1
Barfight2

ANNONS
Götaplatsens Foto