Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Baskunskaper för IR-fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deadmeat

Aktiv medlem
Halloj, jag har sökt lite på forumet och googlat efter bra tutorials, men jag har inte hittat någon riktigt bra, men skitsamma, det är inte det tänkte fråga om här.

Jag tänkte höra med er vad ni anser som lämpliga motiv, och även hur ni efterbehandlar era bilder. Jag har sett en del "IR-bilder" som innehåller lite färg, vilket en 100% IR-bild inte borde göra? jag vore tacksam om ni ville visa era bilder och berätta lite om dem samt förklara hur ni har efterarbetar dem.

Det vore oerhört skoj och lärorikt! :)

Tack :)

du får jätte-gärna skicka ngt framtida resultat till mig, om du kommit så långt... Har ju hört att D70 är grym till IR, men vill gärna veta hur D50 funkar (läste att du hade en?).

Förhoppningsvis lyckas jag någon gång i alla fall! Tråden finns ju kvar, så jag lika gärna uppdatera den med en bild inom en snar framtid =) Har du några att dela med dig av? =)

gör så!
Nej, tyvärr inte. Men har planer på att kanske skaffa mig ett filter till sommaren, är helt frälst i lyckade IR-bilder :)

Behöver också hjälp och tips

Hej på er
Hoppar in i denna tråden då jag också behöver tips när det gäller IR och är nybörjare både på IR såklart men har bara fotat ett år totalt!

Kan ju berätta först att jag har en konica minolta dynax 5D. ett sigma 70-300 (F4-5,6 APO dg macro) objektiv. och som sagt en IR filter, hoya R 72.

Jag har testat lite och haft problem med att bilderna blir så mörka så man knappt ser vad som är på. Men idag lyckades jag få en bild som blev ljus (strålande sol här idag).
Körde med 30 sek slutartid och bländare 11.
(har innan haft bländare 4,6 men det blir kolmörkt ändå)

Men när jag nu tagit en bild som går att se vad det är, vad ska jag då göra med den? Hur efterbehandlar jag den i PS?
Här kommer bilden så får ni se hur den ser ut i orginal.

Bilagor

• 20070119.forum.jpg
    20070119.forum.jpg
    80.3 KB · Visningar: 352
Här kommer samma bild igen där jag bara justerat nivåer i PS.

Bilagor

• 070118red.forum.jpg
    070118red.forum.jpg
    93.6 KB · Visningar: 353
Hej igen....
Nu har jag läst igenom artikeln ni rek tidigare i inlägget. Först tänkte jag inte göra det eftersom den var på engelska och jag tänkte att jag begriper nog inte termerna ändå men den var väldigt lättfattlig och bra TACK för det!

Men jag tar gärna emot tips ändå, Tex så har jag svårt att ställa in vitbalansen. Det står bara något liknande "custom white balance error" när jag försöker.

Charlotte

ANNONS
Götaplatsens Foto