Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Batterigrepp D40/D40x
- Trådstartare Rommel
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
Well speaking ´bout the devil.......
http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1347&language=se
Den som söker han finner.......
/Stefan
http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1347&language=se
Den som söker han finner.......
/Stefan
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Men det är väl bara ett grepp med batteriutrymme, ingen avtryckare mm eller???
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Ja, det är bara till d80'n man får avtryckar funktion på greppet, inte d40'n tyvärr.
http://www.ansmann.de/cms/en/consum...e.html?tx_ttnews[backPid]=51&cHash=d6c3096ead
http://www.ansmann.de/cms/en/consum...e.html?tx_ttnews[backPid]=51&cHash=d6c3096ead
Looped
Aktiv medlem
(Tyvärr) så resonerar kamera tillverkarna lite som Kent att om man är i behov av ett batterigrepp med avtryckare, bländar- och slutar reglage så köper man en något större och ofta dyrare kamera. Det kan ju också vara ett skäl från tillverkarna för att få folk att satsa på D80 t ex som är något dyrare.
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Looped skrev:
(Tyvärr) så resonerar kamera tillverkarna lite som Kent att om man är i behov av ett batterigrepp med avtryckare, bländar- och slutar reglage så köper man en något större och ofta dyrare kamera. Det kan ju också vara ett skäl från tillverkarna för att få folk att satsa på D80 t ex som är något dyrare.
Tyvärr är det nog så.
Man undrar ju varför t.o.m tillverkaren inte tycker att det är lönt att sattsa på en egen modell.
Fredsson
Aktiv medlem
En annan alternativ leverantör är Hähnel. Dock inte till D40
http://www.hahnel.ie/index.cfm?action=viewProductList&PTYPEID=12
Säljs bla av Scandinavian Photo.
http://www.hahnel.ie/index.cfm?action=viewProductList&PTYPEID=12
Säljs bla av Scandinavian Photo.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Tänk på att samma tillverkare har plockat bort autofokusmotorn från huset eftersom de anser att den stora majoriteten av köparna av detta hus aldrig kommer använda något annat än kitgluggen/kitgluggarna, som är AF-S-objektiv. Med andra ord har man inriktat sig på att göra en liten och billig kamera. Ett batteri-/vertikalgrepp till denna ser jag inte riktigt passa in i den strategin.Oscar Cederqvist skrev:
Man undrar ju varför t.o.m tillverkaren inte tycker att det är lönt att sattsa på en egen modell.
De som jag hört efterfråga batteri-/vertikalgrepp är entusiasterna, inte förstagångsköparna i familjesegmentet, vilka verkar vara kamerans huvudsakliga målgrupp.
Det skulle vara intressant att veta hur många tredjepartbatterigrepp som köps, och även om det vore tio gånger fler om Nikon själva erbjöd dem, hur många är det i proportion till antalet sålda D40/D40x? Vore det en signifikant del? Det kostar att ta fram, lagerhålla och distribuera tillbehör. Jag tror man valt att lägga krut på andra områden.
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Tur att Canon finns 
Konstigt att Canon väljer att köra med grepp till 350D/400D.
Tror många "nybörjare" köper D40, 350D och liknande kameror pga priset, de hade nog viljat kunna köra med batterigrepp.
Tror många "nybörjare" köper D40, 350D och liknande kameror pga priset, de hade nog viljat kunna köra med batterigrepp.
Looped
Aktiv medlem
Oscar Cederqvist skrev:
Tur att Canon finns
Det här är bara spekulationer från min sida men när D40 introducerades så kunde den inte riktigt jämföra sig med en 400D som nog får räknas till ett högre segment. D40x ser ut att använda sig av exakt samma chassi som D40 och som sagts innan så är det ju en nerbantad version för nybörjare och familjefotografer som antagligen inte har så stor användning eller efterfrågan på ett vertikalgrepp.
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Looped skrev:
Det här är bara spekulationer från min sida men när D40 introducerades så kunde den inte riktigt jämföra sig med en 400D som nog får räknas till ett högre segment. D40x ser ut att använda sig av exakt samma chassi som D40 och som sagts innan så är det ju en nerbantad version för nybörjare och familjefotografer som antagligen inte har så stor användning eller efterfrågan på ett vertikalgrepp.
Jag kan inte förstå att man inte skulle ha använndning för ett batterigrepp, det gör ju kameran bättre.
Men det är bara mina tankar.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ja du, jag gick in i en butik och klämde på det av andra så åtråvärda vertikalgreppet till min kamera (alltså ett batterigrepp som har en extra avtryckare och inmatningshjul) och ratade det direkt trots att jag tar en hel del bilder i porträttformat. Och jag är inte den första som jag hört säga göra det.Oscar Cederqvist skrev:
Jag kan inte förstå att man inte skulle ha använndning för ett batterigrepp, det gör ju kameran bättre.
Men det är bara mina tankar.
Batteri-/vertikalgrepp gör väl knappast kameran bättre, möjligtvis ger det dig möjlighet till bättre ergonomi, balans eller batterilivslängd.
Personligen tyckte jag att jag fick en stor onödig, tung blaffa som inte tillförde särskilt mycket till min kamerautrustning och ansåg det var ren pengaförstöring för mig. Skulle någon GE mig ett vertikalgrepp skulle jag omedlebart kränga det då jag kan komma på en rad prylar jag har mer användning av.
Så smaken är som baken, högst personlig.
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
maxzomborszki skrev:
Batteri-/vertikalgrepp gör väl knappast kameran bättre, möjligtvis ger det dig möjlighet till bättre ergonomi, balans eller batterilivslängd.
Personligen tyckte jag att jag fick en stor onödig, tung blaffa som inte tillförde särskilt mycket till min kamerautrustning och ansåg det var ren pengaförstöring för mig.
Så smaken är som baken, högst personlig.
Det är ju just sånna saker som bidrar till att en kamera är bra
Om man vill ha en liten smidig kamera som inte kan användas med stora objektiv så köper man väl en kompakt kamera.
Att det kan kännas tungt och obekvämt om man har små händer kan jag förstå, men att det inte gör kameran bättre är ju bara struntprat.
Men men, jag köper defenetivt din komentar om smaken. Trivs man inte så är det inte bra.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det här är ett argument som jag inte riktigt köpt, "inte kan användas med stora objektiv". De större objektiven har stativfäste på objektivet eller ett rejält utrymme att hålla objektivet på. Eftersom jag sällan håller hela kamera-/objektivkonstruktionen enbart i kamerahuset (utan stödjer objektivet i den andra handen) har objektiv- vs kamerastorlek aldrig varit ett problem för mig personligen.Oscar Cederqvist skrev:
Om man vill ha en liten smidig kamera som inte kan användas med stora objektiv så köper man väl en kompakt kamera.
Jag har ännu inte råkat ut för en systemkamera som varit för liten för att använda på något objektiv jag sett (och då är den Pentax ME jag lekte med tidigare en av de mindre och lättare 35mm-systemkameror som gjorts
Men tycker någon att man får bättre balans så är det väl bara att slå till, vad jag vill säga är att det inte är någon universell objektiv sanning, utan subjektivt.
Nääe, jag har inte små händer (även om de inte är jättestora), men att ett batterigrepp skulle göra kameran bättre (objektivt mått) för det håller jag inte med om. Möjligtvis kan den göra användarupplevelsen bättre för mig (subjektivt mått).Att det kan kännas tungt och obekvämt om man har små händer kan jag förstå, men att det inte gör kameran bättre är ju bara struntprat.
Med andra ord är det bara en smaksak. Något som många verkar förbise, inte minst förstagångsköpare som skaffar sin första kamera och "måste" ha batterigrepp (flera köper det tillsammans med kameran utan att ha provat). Jag tror att det är vanligt att man inte funderat på saken utan går på vad andra har. (Sen finns effekten av att man sällan erkänner att man gjort ett felköp.)
På min F80 var batterigreppet ett köp för att få billigare batterier. Men storleksmässigt är jag inte helt förtjust i det. Så här i efterhand tror jag inte jag sparade pengar på att det var billigare batterier, men så gick jag ju över till digitalt tidigare än jag trodde.
Jag brukar råda folk att gå och klämma på kameran innan de slår till och att tillbehör som dessa kan man alltid köpa i efterhand (vilket var vad jag övervägde när jag gick in på Scandinavian Photo och bad dem plocka fram vertikalgreppet till min kamera för att inse att det fortfarande inte var något jag önskade, jag kunde ju ha ändrat mig mellan kameramodellerna).
Och i frågan D40(x) så har jag full förståelse för att Nikon valt att "segmentera" bort batterigreppet. Den dagen då det blir viktigt för dem att erbjuda ett batteri- eller vertikalgrepp vågar jag satsa pengar på att de gör det. Skulle de anse sig tjäna tillräckligt med pengar på att sälja ett sådant tror jag att de skulle göra det redan.
Men är man berörd kan man alltid höra av sig till Nikon och begära det. Om tillräckligt många konsumenter hör av sig lär de lyssna på sina köpare.
Tyckaren
Aktiv medlem
Oscar Cederqvist skrev:
Tur att Canon finns
Njae, det förhåller sig förmodligen så här:
350D sålde som smör i solsken, även fast de flesta av oss tyckte att ergonomin var kass och storleken för liten jämfört med D70/D80. Likförbaskat sålde den eftersom den delvis attraherad en ny målgrupp inom DSLR segmentet, d.v.s. vanliga familjer där frun vanligtvis är den som fotar mest.
D70/D80 var en favorit hos många, men den var/är stor jämfört med 350D/400D.
Vad måste Nikon göra för att störa Canon och slå dem på fingrarna? Göra en mindre kamera så klart!
Däri finner ni svaret också på varför det förmodligen inte finns batterigrepp till D40.
- Den tilltänkta målgruppen vill inte ha en stor kamera, alltså inget battergrepp.
Det är mina 50ören på tankarna från Nikon
Hälsningar
Adam
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
Så är det kanske.
Jag tycker ialla fall att 350D utan grepp är för liten(samma med D40X).
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera att Nikon kanske tycker att du inte är målgruppen för D40x! Man kan se det både som något postitivt och negativt.Oscar Cederqvist skrev:
Så är det kanske.
(Jag är glad att de inte tycker jag är målgrupp för "två-årslönerprylarna" ;-))