Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritid D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

feskarn

Aktiv medlem
Läste detta på cyberphoto:

+ Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek. Ska klara 2500 bilder på en laddning.

Klarar verkligen batteriet 2500 bilder på en laddning?
350D klarar ju bara 600.

// Hampus Lundgren

Antagligen så har Canon i detta fall räknat på simulerat riktiga bilder, dvs en del med blixt och att man autofokusar en del med, ser på bilder på skärmen etc...

Kan säga min D70 pallar inte 2500 när jag fotar relatift långa slutartider med blixt och VR och kollar bilderna riktigt mycket...

Om de är ungefär lika bra på att hushålla med energin så borde D70s kunna ta dubbelt så många bilder per laddning som en 350d eftersom denns batteri är dubbelt så "starkt".

Vanliga EN-EL3 klarar ivartfall betydligt fler än 600 som nytt, men jag har inte räknat egentligen.

Dock har jag märkt att jag får ladda det oftare nu när jag kört mycket med mitt VR-objektiv, det verkar dra en del ström (eller så har batteriet börjat bli lite gammalt) - så jag har beställt ett par EL3a nu som jag hoppas skall räcka en vecka i fjällen tillsammans med mina två gamla batterier.

(Någon som har erfarenhet av att solpanelsladda Nikon-batterier förresten?)

D70s ska klara det men manuell focus samt utan blixt och ingen display.

Översatt till verkligheten med Af och display ibland så klarar min D70 mellan 1000-1500 bilder på en laddning.

Det som suger batterier är internblixten och bildöverföring till datorn.

Den skrev:
Ex1. 18-70 DX, seriebildtagning, af-c, jpeg basic M, 1/250 sek, halvvägs nedtryckt avtryckare 3 sek, fokuseringscykel oändligt till närgräns tre gånger, efter sex bilder slås skärmen på i fem sek
Antal bilder på En-el3: 2000

18-70 DX , enbild, af-s, jpeg norm, L, 1/250 sek, halvvägs nedtryckt avtryckare i fem sek, fokuserad oändligt till närgräns en gång per bild, blixt med full effekt var annan bild, med af-belys, avstängd kamera mellan var tionde bild.
Antal bilder på En-el3: 400
Något förkortat

clindh skrev:
(Någon som har erfarenhet av att solpanelsladda Nikon-batterier förresten?)

Med risk för att sväva från tråden vill jag bara berätta vad jag funderar på när det gäller att ladda batterier i helgen.
Slopade ganska snabbt att ladda kamerabatteriet direkt, mycket för att Litsium-jon batterier är VÄLDIGT kännsliga för hur man laddar dom.
Istället kan man ju ladda ett vanligt 12V batteri. Typ 3Ah. Det fina e att då kan du snabbladda batterier inte bara till kameran. :)
Såg att Zebramedia hadde 12V laddare som man kunde använda.
Solcellen hittade jag på Elfa, en flexibel solcell som kan fästas på ryggsäcken.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=9499.htm

Har som sagt inte testat idén än, om det är någon som gör det så hör av er. Är väldigt nyfiken på hur det fungerar eller om någon vill diskutera olika lösningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto