Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritiden stämmer inte med Canon BG-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Igår kom posten med paket till mig.. 1 st 17-40 glugg, blåsbläg, UV-filter och så ett batterigrepp till min 20d.

Problemet med batterigreppet märkte jag ganska snabbt. Batteristatusen på displayen stämmer inte alls, igår slokna kameran o sa att batteriet var slut, men när jag tog och skruva loss batterigreppet och satte i det igen så stog de att det var fullt igen. I natt laddade jag batteriet och nu är det fullt men på displayen får den status med bara 25% kvar.

Jag använder ett BP-511A som strömkälla.

Jag fått för mig jag löst om detta problem här på forumet eller någon annan stans.

Är det något fel på batterigreppet så jag måste returerna det?? (Snyft, känns som jag redan inte klarar mig utan det!)

_skatan skrev:
Igår kom posten med paket till mig.. 1 st 17-40 glugg, blåsbläg, UV-filter och så ett batterigrepp till min 20d.

Problemet med batterigreppet märkte jag ganska snabbt. Batteristatusen på displayen stämmer inte alls, igår slokna kameran o sa att batteriet var slut, men när jag tog och skruva loss batterigreppet och satte i det igen så stog de att det var fullt igen. I natt laddade jag batteriet och nu är det fullt men på displayen får den status med bara 25% kvar.

Jag använder ett BP-511A som strömkälla.

Jag fått för mig jag löst om detta problem här på forumet eller någon annan stans.

Är det något fel på batterigreppet så jag måste returerna det?? (Snyft, känns som jag redan inte klarar mig utan det!)

Jo, det är några stycken som haft otur med BG till 20D...BP-511 H menar du väl?

Hursomhelst...misstänker att du redan kollat så att du skruvat fast det ordentligt...annars så är det väl bara att skicka tbx det tyvärr.

[Edit]
Aaaah...BP-511 A (1390 mAh)...du använder Canons orginal...själv kör jag med BP-511 H...1500 mAh...det är mycket bättre...finns tom dom som säger att 2100 mAh är snäppet bättre ändå

Jag har samma fenomen på mitt.
Dock kör jag med två batterier. Ett original och ett pirat.

När den markerar "en plutt" kvar på batteristapeln så kan jag plocka ut båda batterierna och byta plats på dom, då visar den fullt igen. Om den sedan visar en plutt igen så kan jag upprepa proceduren.

Dock har jag inte testat köra tills den dör någon gång. Kanske går den i en evighet på den sista plutten..?

_skatan skrev:

Jag har också uppplevt att batteriindikatorn inte stämmer. Att det gäller att skruva fast greppet ordentligt verkar vara ett annat separat problem.

Snyft, känns som jag redan inte klarar mig utan det!)

Jag stör mig mest på det och använder det sällan.

Re: Re: Batteritiden stämmer inte med Canon BG-E2

froderberg skrev:
Jag har också uppplevt att batteriindikatorn inte stämmer. Att det gäller att skruva fast greppet ordentligt verkar vara ett annat separat problem.

Jag stör mig mest på det och använder det sällan.

Aldrig använt BG tidigare så har därför inget annat att jämföra med. (För just känslan.)

Cyberphoto skickar mig en förbetald avi så skall får jag en ny utav Canon.

Hej. Vi har i butiken jag jobbar i åxå stött på problemet. Vi har då sänt greppet till Canon & fått det i retur utan åtgärd, "inget fel konstaterat". Trist att problemet verkar finnas i 300/350-greppen åxå.

Kanske inte batterigreppet som är dåligt?
Ingen som har tillgång till ett BG som fungerar...så kan ni testa det på er kamera som inte fungerar.

Kan vara kameran som strular kanske?...

/Bara en tanke...tror iofs att det är BG...meeen...

Jag har också skickat mitt batteri grepp till Canon för reparation och det kom tillbaka med texten "inget fel konstaterat"
Men det fungerade inte när jag prövade igen, så nu är det inne igen och jag hoppas på att få det utbytt. Batteriet tar slut efter 15-20 exponeringar och kameran dör helt, men när jag skruvade bort greppet och stoppade in batteriet i kameran så räckte det till över 300 exponeringar. Och det var ett fulladdat BP511A.

Ingemar..

Har just pratat med Stockholms Centralservice dit greppet är skickat och dom har bytt ett kretskort i det, så det är på väg från Stockholm och tester får utvisa om det var det som var felet.

IngemarO skrev:
Har just pratat med Stockholms Centralservice dit greppet är skickat och dom har bytt ett kretskort i det, så det är på väg från Stockholm och tester får utvisa om det var det som var felet.

Återkom gärna med svar på resultatet för alltid bättre med kött på bena och jag tänker då inte ge mig med att få tillbaka ett "inget fel hittades".

_skatan skrev:
Återkom gärna med svar på resultatet för alltid bättre med kött på bena och jag tänker då inte ge mig med att få tillbaka ett "inget fel hittades".

Nu har jag fått tillbaka greppet. Det tog en vecka från Stockholm hit upp till dom nordligare breddgraderna.
Har testat lite, har tagit 530 bilder på ett nyladdat BP 511A i greppet och batteriindikatorn visar fortfarande fullt. Tidigare så kunde jag bara ta 15-20 bilder innan kameran låste sig.
Jag ska fortsätta och testerna med 2 batterier i greppet och se om det blir nån skillnad.
Greppet var inne hos Stockholms Centralservice och dom har bytt ut ett kretskort.
Jag har läst i andra trådar här på forumet att "problemet inte är känt" när man pratar med Canon och servicepersonal, men jag tror att dom är väl medvetna om detta problem.

IngemarO skrev:
Nu har jag fått tillbaka greppet. Det tog en vecka från Stockholm hit upp till dom nordligare breddgraderna.
Har testat lite, har tagit 530 bilder på ett nyladdat BP 511A i greppet och batteriindikatorn visar fortfarande fullt. Tidigare så kunde jag bara ta 15-20 bilder innan kameran låste sig.
Jag ska fortsätta och testerna med 2 batterier i greppet och se om det blir nån skillnad.
Greppet var inne hos Stockholms Centralservice och dom har bytt ut ett kretskort.
Jag har läst i andra trådar här på forumet att "problemet inte är känt" när man pratar med Canon och servicepersonal, men jag tror att dom är väl medvetna om detta problem.

Jag skickade min upp till Sthlm Centralservice i fredags och skrev ganska genomgående att läst både på nätet och att Cyberphoto sa att dom visste om problemet. Och att jag inte skulle acceptera att jag fick tillbaka batterigreppet utan att dom löst det :)

Får la se om de hjälper.

Sthlm Centralservice ringde mig för en stund sedan och sa att det inte hitta något fel på batterigreppet. Utan att felet va att man först skall sätta i greppet i kameran och sedan sätta i batterit.

_skatan skrev:
Sthlm Centralservice ringde mig för en stund sedan och sa att det inte hitta något fel på batterigreppet. Utan att felet va att man först skall sätta i greppet i kameran och sedan sätta i batterit.

För mig hade det ingen betydelse. Jag gjorde så, men det funkade inte ändå.
Kräv ett nytt grepp om det inte funkar när du får igen det.

Cerwinski skrev:
Där ser man. Jag ringde nu just och felanmälde mitt BG-E2 och dom ska återkomma till mig.

Idag fick jag mail från Canon. To be continued.

Hej Magnus

Canon undersöker nu eventuella problem med batterigreppet efter rapporter från några kunder. I dagsläget så är rådet att först sätta fast batterigreppet, därefter sätta i batteriet. På grund av det interna motståndet i batterigreppet kan ibland en felaktig batteri-indikation visas, det har dock ingen inverkan på antalet bilder som kan fotograferas.

Med vänlig hälsning
Canon

Efter någon månads testkörning verkar det som om felet kvarstår. Det håller bättre när man sätter i batteriet efter man monterat greppet men håller inte lika länge som utan batterigrepp och tar man ut batteriet och sätter i det igen visar det helt plötsligt 100% igen.

Blir nog till att göra en till felanmälan.

Jag har bara använt mitt någon vecka, men nu i helgen började kameran visa en "plutt" trots fulladdade batterier. Har dock inte fått motorstopp ännu, så det är väl mest ett felvisningsproblem. Det käns dock lite nervöst att lämna hemmet utan full batteriindkation. Kanske jag som har blivit hispig av Nikon D1... Är det någon som skickat in sitt grepp för just det här felet, och vad hände då? Står Canon för frakten?

/Pontus

Pongu skrev:
Jag har bara använt mitt någon vecka, men nu i helgen började kameran visa en "plutt" trots fulladdade batterier. Har dock inte fått motorstopp ännu, så det är väl mest ett felvisningsproblem. Det käns dock lite nervöst att lämna hemmet utan full batteriindkation. Kanske jag som har blivit hispig av Nikon D1... Är det någon som skickat in sitt grepp för just det här felet, och vad hände då? Står Canon för frakten?

/Pontus

Mitt är inne nu för andra gången, skall ringa dem imorgon och se hur de går.

Ja Canon står för frakten. Har du köpt den på CyberPhoto så mejla dem så skickar de dig en färdig fraktsedel.

ANNONS
Götaplatsens Foto