Annons

Behöver hjälp (E 400 objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en nybörjar vad det gäller systemkameror och skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med vad man ska köpa för objektiv och om det finns några andra som inte är olympus objektiv som passar till min Olympus E 400 ?!

Jag skulle vilja ha macro objektiv och vidvinkel ..

Om du går in på www.cyberphoto.se och klickar dig fram till "Objektiv" och "Olympus - 4/3" så får du en ganska bra överblick av de objektiv som finns för din kamera.

Alla macro-objektiv som är listade där har fått goda omdömen. Jag har personligen bara erfarenhet av Olympus Zuiko 35mm/3,5. Det är skarpt och man kommer riktigt nära motivet. Nackdelen är att du också måste vara VÄLDIGT nära motivet med kameran också när du tar närbilder eftersom brännvidden är förhållandevis kort vilket gör det svårare att komma nära rörliga motiv. Något av Sigmas alternativ är nog bättre om du ska ta bilder på saker som rör sig.

Det finns tyvärr inte så många vidvinkelobjektiv med fast brännvidd för E400. Det enda jag känner till är Samyang 14mm/2,8 (som inte finns med på cyberphotos hemsida). Det har inte autofokus vilket gör att nog de flesta nybörjare ryggar för det. För vidvinkelzoomar finns det fler alternativ. Jag ägde en kort period ett Olympus Zuiko 11-22mm/2,8-3,5. Det var mycket skarpt och raktecknande. Jag sålde det dock eftersom det blev för stort och tungt på min dåvarande kamera (som ser likadan ut som din). Det kostar ju också en hel del. Olympus Zuiko 9-18/4-5,6 är kanske det naturliga nybörjar-objektivet på vidvinkelsidan. Jag har inte använt det själv men det får inga bra omdömen i de tester jag läst. Kanske har såna som du och jag inte så enormt höga krav på bilderna, men det verkar trots allt inte särskilt prisvärt. Sigmas 10-20mm/4-5,6 vet jag ingenting om. Kanske någon annan här på sidan har testat det?

Till sist en varning för objektiv-sidan på nätbutiken www.scandinavianphoto.se. Det är egentligen en mycket bra butik som jag kan rekomendera på de flesta sätt. Men när det kommer till 4/3-objektiven så är deras hemsida totalt förvirrande. Dels så kan man inte få någon riktigt bra överblick över objektiven till ett visst system, men den allvarligaste bristen är att de objektiv som står under rubriken "vidvinkel" helt enkelt inte är vidvinkel-objektiv (med ett undantag). Samma sak gäller för rubriken "normalobjektiv". Undvik den sidan som nybörjare.

Jag håller med Robert om 9-18mm objektivet. Jag vet inte hur Tidninigen FOTO kunde få sånt resultat som de fått då de som har objektivet prisar det högre än ex sigmas 10-20mm som fått bättre resultat av FOTO.

Ett tips för att se de objektiv som nu finns att köpa är:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v783

Mitt tips på vidvinkel är 9-18mm (5500:- nytt under 4000:- beg.) som passar perfekt i storlek på din lilla kamera. Med makro beror det lite på vad du fotar. Fotar du typ pistiller på blommor så rekommenderar jag 35/3.5 (under 2500:- nytt 1750:- beg), men fotar du läskiga insekter eller sådana som inte gillar att du har kameran ett par centimeter ifrån dem så kanske sigmas 105/2.8 (4500:- nytt 3000:- beg) är det bästa.

35mm objektivet är litet jättesött på din kamera och fungerar bra som allround objektiv med .105mm objektivet är större och tyngre än din kamera :)

ANNONS
Götaplatsens Foto