Annons

Behöver hjälp. Hur "testar" jag mitt nya objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en lycklig och glad amatörfotograf, och jag har nyligen inhandlat en vidvinkelglugg till min 450D. Det är en Tokina 11-16.

Nu i efterhand så har jag läst att många av dessa objektiv har dålda "fabriksfel" som ger ojämn fokus, mjukhet i något / några av de fyra hörnen osv.

Nu vill jag undersöka om mitt objektiv är i ordning.. Kan någon tala om för mig hur man bär sig åt för att på bästa och enklaste sätt, testa objektivet?.. Har hört talas om s.k "Test charts" som man kan ladda ner och skriva ut. :) Vart hittar jag dessa?

Någon som kan hjälpa med tips och information?

Om du inte klarar dig med en rejäl tegelstensvägg så finns testchart att ladda ner här:

http://www.focustestchart.com/chart.html

Här finns mer tjat om tester:

http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=10674

det bästa är i mina ögon att fota verkligheten (med stativ) och inte testcharts. Det är ju verkligheten vi fotograferar? L

Hej!

Jag är en lycklig och glad amatörfotograf, och jag har nyligen inhandlat en vidvinkelglugg till min 450D. Det är en Tokina 11-16.

Nu i efterhand så har jag läst att många av dessa objektiv har dålda "fabriksfel" som ger ojämn fokus, mjukhet i något / några av de fyra hörnen osv.

Nu vill jag undersöka om mitt objektiv är i ordning.. Kan någon tala om för mig hur man bär sig åt för att på bästa och enklaste sätt, testa objektivet?.. Har hört talas om s.k "Test charts" som man kan ladda ner och skriva ut. :) Vart hittar jag dessa?

Jag håller med Sven. Test charts i all ära, men det är verkligheten vi fotograferar till vardags, inga test charts.