Annons

Behövs det nåt mer? (Skyport-kit till 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Nu har antingen du eller jag bommat nått. Men den funkar inte till 430EX.

Kameraunika blixtar har intelligent kommunikation båda vägarna, därav att du har flera kontaktstift på blixten.

Detta ser ut att vara ren förlängning avsedd för studioblixtar.

Rent teoretiskt skulle du kunna lösa ut 430EX i manuell mode, men den saknar väl manuell mode, det kanske bara finns på 580ex och du måste då skaffa en sockel (tillbehörssko) att sätta blixten i.

Roine

som jag skrev kan det funka i manuell mode

enklast är att kortsluta mittpinnen med kontaktblecket på sidan av blixten, då skall den lösa ut.

Men du måste sen mäta ljuset själv, dvs kameran måste användas i manuell mode (M) och en tid längre eller lika med synktiden.

dvs ca 1/125 borde hålla för din del. Bländaren styrs ju av avståndet mellan det du fotar o blixten och avtar med kvadraten på avståndet.

roinek skrev:
som jag skrev kan det funka i manuell mode

enklast är att kortsluta mittpinnen med kontaktblecket på sidan av blixten, då skall den lösa ut.

Men du måste sen mäta ljuset själv, dvs kameran måste användas i manuell mode (M) och en tid längre eller lika med synktiden.

dvs ca 1/125 borde hålla för din del. Bländaren styrs ju av avståndet mellan det du fotar o blixten och avtar med kvadraten på avståndet.

Förstod inte riktigt vad du menade med att kortsluta mittpinnen..?

Men om jag skulle köra kameran på M, blixten på M och highspeedsync då.. skulle inte det gå? För om man ska använda den som upplättning mitt på dagen i solljus så är det ju inte så roligt att köra med 1/125.

Jag som trodde att jag hade hittat det ultimata alternativet till Pocketwizards.. men de kanske inte heller fungerar med 430:n?

glöm hs i detta läget

du har ju ett antal stift under blixten där du sätter den i kameran, det mittre stiftet där träffar den stora runda ytan på kamerans tillbehörssko, det är triggpinnen, dvs den som utlöser blixten. Jorda den i kanten på blixtens fäste, det är snå bleck i sidan av den skon. Ta ett gem tex.

Men enklast är ju att kolla i manualen om du kan ställa den i M läge, för finns inget M läge e det nog kört i vilket fall.

ST-E2 en IR sak är den enda lösning förutom den 70cm långa lösa sladden ETTL-2 sladd, som jag sett Canon erbjuda.

Roine

Fasen vad krångligt det lät då.

M-läge finns, det vet jag. Har använt det ett antal ggr.

ST-E2 och sladden känns ju inte så otroligt lockande. Hade tänkt använda det till att fota extremsporter, så avstånd längre än vad IR och sladd kan erbjuda behöver jag.

Verkar som att jag får försöka hitta någon annan lösning..

Tack för svaren, förresten!

Om jag förstår det rätt är det dessutom så att du måste ha pc-kontakt (?) och det har inte 350D. blixtskon på kameran används endast som hållare för sändaren.

/PG

japp borde funka.
skit i ttl mm mm om du ska köra "action"foto.
du kommer ändå skaffa mer blixtar och börja ljussätta mer intressant och då funkar ändå inte dom funktionerna.
fattar inte varför alla ska ha så mycket automatik hela tiden, mycket intressantare att lära utnytja utrustningen till fullo i M-läge istället.
ang m läget så kör du ju digitalt och kan kolla både bild och histogram.
på en del blixtar har du också ett shema för avstånd-bländare-iso på baksidan att gå efter.
men ska man va noga så ska du köra en separat ljusmätare som mäter blixtljus. dessa kostar dock en del och så länge du kör digitalt så klarar du dig väl utan en sån.

boon skrev:
japp borde funka.
skit i ttl mm mm om du ska köra "action"foto.
du kommer ändå skaffa mer blixtar och börja ljussätta mer intressant och då funkar ändå inte dom funktionerna.
fattar inte varför alla ska ha så mycket automatik hela tiden, mycket intressantare att lära utnytja utrustningen till fullo i M-läge istället.
ang m läget så kör du ju digitalt och kan kolla både bild och histogram.
på en del blixtar har du också ett shema för avstånd-bländare-iso på baksidan att gå efter.
men ska man va noga så ska du köra en separat ljusmätare som mäter blixtljus. dessa kostar dock en del och så länge du kör digitalt så klarar du dig väl utan en sån.

Jag menar det, jag bryr mig inte om jag förlorar e-ttl.. kör gärna manuellt, bara det fungerar. :)

Men nu har jag funnit ett nytt problem. Blixten ska väl kopplas in med en 3,5mm plugg i mottagaren? 430:n har ingen sån ingång. Kanske finns någon sådan adapter också?

EDIT: Det fanns =) nu gäller det bara att finna en i Sverige.

Tack för svaret!

Senast ändrad:
Om du ska använda blixtar i manuellt läge så är det billigare, och enklare, att helt enkelt bara använda slavtändare. T.ex. en sån här.

Godsmack skrev:
Jag menar det, jag bryr mig inte om jag förlorar e-ttl.. kör gärna manuellt, bara det fungerar. :)

Men nu har jag funnit ett nytt problem. Blixten ska väl kopplas in med en 3,5mm plugg i mottagaren? 430:n har ingen sån ingång. Kanske finns någon sådan adapter också?

EDIT: Det fanns =) nu gäller det bara att finna en i Sverige.

Tack för svaret!

Den adaptern som du länkar till är för att kunna koppla in en pc-kontakt till _kameran_, om du inte har pc-utgång på kameran. Den gör _inte_ så att du kan koppla in vanlig synksladd till blixten!

I övrigt så är skyport så mycket mer än bara en trigger. Skyport ger fotografen möjlighet att justera effekten på
studioblixtarna direkt från sändaren som sitter i blixtskon i kameran. Sändaren kopplas inte in i kameran med pc-kontakt, den sätts i blixtskon och använder triggerutgången i blixtskon. Mottagare finns det två olika, en för elinchrome-blixtarna, den ger möjligheten att justera effekten, och så en universal som kan trigga övriga märken på studioblixtar.

Walle skrev:
Den adaptern som du länkar till är för att kunna koppla in en pc-kontakt till _kameran_, om du inte har pc-utgång på kameran. Den gör _inte_ så att du kan koppla in vanlig synksladd till blixten!

I övrigt så är skyport så mycket mer än bara en trigger. Skyport ger fotografen möjlighet att justera effekten på
studioblixtarna direkt från sändaren som sitter i blixtskon i kameran. Sändaren kopplas inte in i kameran med pc-kontakt, den sätts i blixtskon och använder triggerutgången i blixtskon. Mottagare finns det två olika, en för elinchrome-blixtarna, den ger möjligheten att justera effekten, och så en universal som kan trigga övriga märken på studioblixtar.

Den första jag länkade till gör att man får en PC-utgång på kameran, ja. Den andra (som du citerade) är inte en pc-kontaktsadapter. Den har ju inte ens en PC-kontakt. Den hittade jag på en sida om PW's och där stod det att det var en adapter till blixtar som inte har en 3,5mm ingång. Men spela roll.

För övrigt så vet jag att det är mer än en trigger och att det finns två olika mottagare. Jag skrev ju att jag var ute efter Universal-kitet. Om den inte kopplas till PC-uttaget på kameran, varför följer det då med en "synk kabel 20 cm, 2.5 mm plugg / kameras pc synk" ?

kaffebrus radiosändare borde göra det jobb du vill.. problemet är att du endast kommer kunna köra manuellt

Annars är det "ST-E2" du letar efter ..
Räckvidden är inte speciellt bra i dagsljus, men funkar klockrent inomhus

mvh: Adam

madsen1 skrev:
kaffebrus radiosändare borde göra det jobb du vill.. problemet är att du endast kommer kunna köra manuellt

Annars är det "ST-E2" du letar efter ..
Räckvidden är inte speciellt bra i dagsljus, men funkar klockrent inomhus

mvh: Adam

Manuellt är inga problem, men räckvidden är, som sagt, för kort.

Sen har jag även sagt att ST-E2 också har för kort räckvidd.

Jag uppskattar alla svar, men snälla, läs tråden innan ni svarar.

Det jag letar efter är ett värdigt alternativ till PW's, som inte kostar skjortan. Skyport verkade vara just det, men nu verkar det ju som att det bara är att glömma.

Edit: Finner det lite konstigt att Aifo uppger att det är många skid- och snowboardfotografer har beställt Skyport-kit om de nu bara fungerar med studioblixtar, som flera här påstår. Hur många kånkar med sig studioblixtar upp på berget?

Senast ändrad:
Godsmack skrev:
Den första jag länkade till gör att man får en PC-utgång på kameran, ja. Den andra (som du citerade) är inte en pc-kontaktsadapter. Den har ju inte ens en PC-kontakt. Den hittade jag på en sida om PW's och där stod det att det var en adapter till blixtar som inte har en 3,5mm ingång. Men spela roll.

För övrigt så vet jag att det är mer än en trigger och att det finns två olika mottagare. Jag skrev ju att jag var ute efter Universal-kitet. Om den inte kopplas till PC-uttaget på kameran, varför följer det då med en "synk kabel 20 cm, 2.5 mm plugg / kameras pc synk" ?

Ok, jag blandade ihop länkarna, sorry. Jag testade skyport på fotomässan i nacka strand. Då hade anders ingen sladd mellan transmittern och pc-utgången på kameran. Varför det följer med en sån sladd har jag ingen aning om.

ANNONS
Götaplatsens Foto