Annons

Betaling för fotojobb, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Jag har nyligen gjort ett fotojobb för ett par kompisar. De har ett band, och jag har tagit bilder till deras skivomslag.

Enklast hade naturligtvis varit om jag fakturerat skivbolaget, som då hade betalat mig. problemet är att jag inte har någon egen firma. Jo jag vet att det går snabbt att regga en, men jag är inte så säker på att jag vill.

Jag har snappat upp i andra trådar här att man kan ha en hobbyverksamhet utan att skatta för intäckterna om de inte överstiger 10.000:- på ett år. Det gör de inte i detta fallet. Fågan är då hur jag "fakturerar" skivoblaget, utan att ha firma. Blir det någon slags "hobbyfaktura"? Hjälp.

//Pontus

jag har samma "problem"... och fick höra att man inte får skicka faktura om man inte har F-skattesedel. och det har man bara när man har eget företag?

Det är sant att F-skattsedel krävs för att kunna fakturera. Att regga en Enskild firma kostar 800kr och efter det söker man om F-skatt. Vill man behålla en anställning vid sidan av bör man satsa på FA-skattsedel. Frågan är ju bara om man får F-skatt hur lätt som helst med bara en kund. Kanske det bästa i Pontus fall är att skivbolaget betalar ut summan som lön i stället. Har du frågat dem om den möjligheten?

Tänk också på att om du registrerar en firma så kommer du att få börja göra särskilda självdeklarationen etc.

Snyggast är självklart dock att kunna fakturera!

Ett tips är annars att ringa till skattemyndigheten och fråga hur du skall göra. Du har ju rätt att tjäna en viss summa pengar på hobbyverksamhet. Din verksamhet är ju då momsfri och du har rätt att kvitta hobbykostnader mot intäkter. Hur skivbolaget löser sin bokföring är egentligen inte ditt problem. Erbjud dem ett kvitto.

Det kostar inte 800:- att starta företag. Det kostar bara om man registrerar ett namn. Jag kör utan namn, vilket går lika bra. Däremot måste man hålla rätt på inbetalning av preliminärskatt en gång i månaden etc.

En sak till: För att få ha F- eller FA-skattsedel måste företaget drivas i vinstsyfte, vara oberoende etc. Har du bara uppdrag åt en kund räknas det som anställningsförfarande.

Kan du inte få skivor istället? ;-)

Jo jag har funderat på det där med F-A sedel, men det känns inte aktuellt nu.

Om jag ger dem ett "vanligt" kvitto. Och tar emot pengarna för hobbyverksamhet. Då behöver jag väl inte skatta för det?

Skriv en faktura till dom, ange ditt personnummer som firmareg-nummer.
Skriv att du innehar F-skattsedel och vissla en trudelutt :)

Alla blir nöjda o glada.

Nu var det ett tag sedan, men så här minna jag det.

En privatperson kan utbetala ersättning understigande 10.000Kr/år utan att betala arbetsgivaravgift, om mottagaren ej är näringsidkare. Mottagaren måste SJÄLVKLART ta upp inkomsten som ”Inkomst av tjänst” i deklarationen. Någon skattefrihet existerar då inte i detta land.

Företag, näringsidkare, måste alltid betala arbetsgivareavgift på ersättningar till personer som saknar F-skatt. Oberoende av ersättningens storlek.

Sedan kan man ju alltid lägga sig i gråzonen som Gunnar förslå, men det är ju ett moraliskt ställningstagande.

/Pingo

Skulle inte det kunna klassas som bedrägeri, att uppge att man har F-skatt om man inte har det alltså? Även om du skriver ett kvitto till företaget är det ju svartjobb om ingen skatt betalas.

Är skivbolaget helt svenskt eller har de kanske ett europakontor? Om utbetalning skulle kunna göras till dig från annat land är det upp till dig själv att ta upp inkomsten i deklarationen, då kan inte företaget åka på det om du inte gör det. Där kan bara du själv åka på en straffskatt om du struntar i att ta upp det. (och risken att bli upptäckt är liten.) Om det nu är ett helsvenskt företag skulle åtminstone jag satsa på att försöka få ut det som lön och skatta på dem i ditt fall.

Jag är heltidsanställd på tidning men frilansar lte då och då. Förstår inte varför det skulle vara några problem att fakturera utan F-skattsedel? Det gör jag alltid, och skriver bara på fakturan att jag har A-skattsedel. Det ihop med personnumret gör att man får betalt i form av lön, som vilken anställd vid deras företag som helst. Har iofs läst att det KAN bli strul med skattemyndigheterna om man gör så, men det har jag inte haft något tjall med än i alla fall.

Jo, men saken är ju den att det är såpass lite pengar det handlar om, så det skulle inte behövas en anställning och en med det följande beskattning.

det skulle vara jättebra om någon yrkesman/kvinna kunde skriva en artikel om detta på fotosidan. jag har fått intrycket att det är många som undar om betalningar och copyright.

ANNONS
Götaplatsens Foto